Abces na enting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laverne

Abces na enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 11:07

Nou, mijn paardje is maandag ge-ent.
Blijkbaar bloedvaatje geraakt, en een groot ei heeft dit als gevolg. Tussen haar benen op haar borst is het links helemaal hard en opgezet.

Da is er gisteren bij geweest; antibiotica sochtends en savonds gedurende 5 dagen, ontstekingsremmers voor de komende 3 dagen. Vrijdag even bellen hoe het gaat en iedere dag 2x 20 minuten koelen.

BLech.....vind het zo sneu. We hebben al gedoe gehad met oormijt en schimmel in haar oren...nu dit. Tis echt een pechvogeltje...

Heeft iemand hier ervaring mee???

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:34

ik weet wel dat als paarden in de borst worden geent er een kans op een bubbel is, maar normaal zou dat geen abces oid moeten zijn.
Voortaan vragen of je paard in haar nek geent kan worden, dat brengt imo minder risico's met zich mee.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:07

verdwijnt meestal vanzelf hoor ! wel in de gaten houden, en als het binnen een dag of 4 niet weg is even de DA bellen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:10

Odin heeft het ook gehad. Bij hem is het vanzelf opengebarstn en dichtgegroeid. Je ziet er nu niks meer van.
Antibiotica vind ik een beetje dubieus. Een abces is een holte gevuld met pus, daar komt antibiotica nooit bij.

lotttttttt

Re: Abces na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:13

jaah een ''vochtzakje'' zeg maar, dat is wel normaal.. maar een abces ... hmm vervelend hoor ...

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:26

Hoogst waarschijnlijk is het geen abces maar een hematoom...

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:12

Bij mijn paard heeft ooit een 'nieuwe medewerkster' van de dierenkliniek.
Diegene heeft toen in een spier geprikt en mijn paard heeft ook een dikke week met een giga dikke nek gestaan door het verkeerd prikken. Ze prikte in een spier

Het is na ruim een week weggetrokken, maar ik heb wel de kliniek toen ingelicht en helaas.. mijn paard heeft er veel pijn aan gehad, die laat zich nu ook niet meer prikken

Sterkte met je paardje!

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:23

Pas maar op hoor, een paard bij ons op stal heeft zelfs in Utrecht gestaan na zo'n ontsteking! Dat ging niet over.
Maar met antibiotica en ontstekingsremmers ben je al goed op weg.

Coliena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:30

TheSam: Een vaccin tegen influenza, rhino en tetanus wordt ALTIJD in de spier gegeven, dat is normaal! Jouw paard zal één of andere allergische reactie gehad hebben.

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:21

De bult insmeren met Prodimastin-crème wil wel eens helpen.

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:10

Mist schreef:
verdwijnt meestal vanzelf hoor ! wel in de gaten houden, en als het binnen een dag of 4 niet weg is even de DA bellen.

Nou sorry maar dat verdwijnt helemaal niet vanzelf !!!!!!!!

Mijn paard heeft het een paar jaar geleden gehad en was zo ziek ervan dat hij koorts had en niet meer at. De dierenarts is 2 dagen 2x per dag geweest en 2 keer in het weekend om antibiotica tegeven en die opgezette plek moest ik 2 x per dag insmeren met dolobene gel en na 3 dagen knapte hij op.

Dus als je paard na enten een dikke plek heeft, koorts heeft en eventueel niet meer eet de DIERENARTS bellen !!!!!

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:12

muiszje schreef:
ik weet wel dat als paarden in de borst worden geent er een kans op een bubbel is, maar normaal zou dat geen abces oid moeten zijn.
Voortaan vragen of je paard in haar nek geent kan worden, dat brengt imo minder risico's met zich mee.

Mijn veearts zei juist dat ik voortaan mijn paard in zijn borst moet laten enten ipv in zijn nek omdat als hij dan een entingsreactie krijgt de bult makkelijker open kan barsten omdat er druk opstaat en beter geneest dan dat hij een bult op zijn nek heeft. Vanaf die tijd doe ik dat en heb het nooit meer gehad.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:01

Ik laat ook altijd in de borst spuiten... ik heb ze zien staan met dikke ontstekingen in de hals en niet meer kunnen buigen echt heel zielig.. en het duurde ook nog lang voordat het over was, en je krijgt er nog leuke dierenartskosten bij ...

Eigenlijk zou je nog een topic moeten hebben waarin komt te staan van welke enting je een ontsteking hebt gehad, om te kijken of het bij een bepaalde enting meer voor komt als de andere...

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:01

die van mij heeft het ook gehad. en meer dan een maand in de kliniek moeten staan. alles ging open van boven tot onder een gat waar zo de tuinslang inging en t aan de onderkant tussen zijn benen er weer uitkwam, je keek zo in heel zijn lijf....

hopen dat het bij jou paardje niet zo gaat..

Natasjaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:12

Die van mij heeft ook een bult op haar hals na een enting, zit er al een tijd, dierenarts heeft m ingeprikt, maar zit geen pus of vocht in, en kon verder ook geen kwaad dacht ze, mijn pony heeft er ook geen last van verder, alleen het ziet er niet uit, zo'n flinke bult op dr hals.
Dit jaar is ze in dr borst geënt, daar zijn verder geen bulten bij ontstaan gelukkig...

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 07:58

Dat zei mijn da dus ook, dat je beter in de borst kunt enten dan in de nek omdat dat beter behandelbaar is igv ontsteking.
En nu ben ik 5 dagen verder ong....ontstekingsremmers, antibiotica en koelen hebben super geholpen. De dag nadat de da was geweest ging het slechter, en was het ei groter...de dag daarna zag ik langzaam verbetering. NU is het ei zoveel geslonken dat ik vermoed dat ze eind deze week alweer de oude is.

Dit kan altijd gebeuren natuurlijk, en ik neem de da niets kwalijk (hij houdt wel enig coulance in acht m.b.t. rekening). Ben blij dat mijn paardje geen hoge koorts had en dat het op deze manier goed is gegaan.

Voordeel van dit hele gebeuren is dat ze haar angst voor water aan het overwinnen is/ overwonnen heeft. De tuinslang moest erop en dat vond ze eerst heeeel eng...nu is het vrijwel de normaalste zaak van de wereld...alhoewel ze nog wel knort naar het water op de grond!