Rontgenfotos rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Rontgenfotos rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 09:06

Wie heeft er bij zijn paard wel eens rontgenfotos van de rug laten maken ivm kreupelheid en dan de wervel C4, C5, C6, C7 en T1?

Charlotte_F

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:35

Ik heb foto's van de rug laten maken i.v.m. kreupelheid. Kweet niet wat die letters zijn maar bij hem van de lendewervels en de schoft, maar hoe zo?

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 12:56

Zit ook met een steeds terugkerende kreupelheid terwijl er op zijn benen weinig te zien is. Dus op advies van Steffie v.d. Laarse wil ik ook fotos van zijn rug laten maken en dan van de genoemde wervels. Hoe is het bij jouw paard afgelopen?

Shasadee

Re: Rontgenfotos rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:27

Hoi,

Heb 2 jaar terug rugfoto's laten maken.

Even de geschiedenis in het kort: Mijn paard was steeds kreupel en na tig onderzoeken bleek het uit zijn hals te komen (artrose). Toen in Nederland Scintiegrafie mogelijk werd (=met radioactief spul in zijn lijf zien waar de probleemgebieden zitten) hebben we dat ook laten doen om zekerheid te hebben. Bleek toen de hele rug en achterhand te zijn en om nog specifieker een beeld te krijgen zijn er toen ook rugfoto's gemaakt.

Weet zo even niet meer precies de benaming van de wervels maar heb wel foto's ervan.
A.d.h. van de foto's konden ze toen zien dat hij naast artrose ook nog last had van Kissing spines.

Als je nog iets wil weten hoor ik het wel.
Groetjes,
Astrid

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:45

@Shasadee, waar heb jij scintiegrafie laten doen? en hoe kwamen ze tot de conclussie arterose in de hals?

Groetjes Pharlap.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:52

is misschien een thermogrief iets voor je? dit doen ze als hulpmiddel bij de aquatraining bij het paard van mijn vriendin. kunnen ze aan de warmte zien waar iets mis is. rood betekend veel pijn/druk/spanning en dan loopt het zo af naar groen/blauw.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:46

Ik wacht eerst maandag de so af. Afhankelijk van wat de da maandag zegt kijk ik verder wat ik doe.

Shasadee

Re: Rontgenfotos rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:28

Na heeeel veel foto's en onderzoeken van de benen waarbij ze steeds niets konden vinden maar mijn paard wel steeds kreupel liep. Stond er er bij de schouderfoto's bij toeval ook een stukje hals op de foto waar iets op te zien was. Toen hebben ze nog meer halsfoto's gemaakt en daaruit bleek dat er artrose zat. In hoeverre is op röntgen helaas niet te zien.

Een paar jaar later werd scintiegrafie mogelijk bij de Lingehoeve in Kesteren is volgens mij nu ook nog steeds de enige in Nederland die dat doen. Omdat mijn paard toch steeds kreupel was en we niet zo goed wisten wat wel en niet goed was, hebben we dat toen laten doen. Daar bleek toen zijn hele rug slecht te zijn en de achterhand was nog meer bagger. Ook nog kissing spines dus wel echt heel slecht nieuws. Conclusie kijk maar in hoeverre het nog gaat, goed op signalen van je paard letten en wij kunnen er niets meer aan doen.

Dat is nu 2 jaar geleden, we rijden om de dag, en de andere dagen heeft hij rust zodat zijn lijf de tijd heeft om te herstellen, (hij komt dan wel zijn hok uit hoor maar hoeft niet te werken, beetje wandelen, grazen noem maar op).

Gelukkig gaat dat tot nu toe heel erg goed, hij heeft wel slechte en goede dagen maar ja dat is dan maar zo.

Een heel verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Sterkte maandag, zal voor je duimen.

Shasadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:32

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:00

Mijn paard is door de hele molen geweest omdat hij kreupel is en er zijn uiteindelijk ook ruggefoto's gemaakt. En daar zat het probleem.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 15:01

Barvrouwke: wat kwam er uit die fotos?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:55

@ esther; er zit op 8 werfels teweinig ruimte tussen. Ze hebben al enkele keren geketst, dus kort door de bocht "kissing spines"

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 00:48

En is daar nog iets aan te doen? En veroorzaakt dat ook kreupelheid?

Charlotte_F

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:37

Esther28 schreef:
Zit ook met een steeds terugkerende kreupelheid terwijl er op zijn benen weinig te zien is. Dus op advies van Steffie v.d. Laarse wil ik ook fotos van zijn rug laten maken en dan van de genoemde wervels. Hoe is het bij jouw paard afgelopen?

Benen klasse 1 en dus goedgekeurd. In zijn rug had hij kissing spines graad 6 (het ergste)

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:40

Ook mijn paard is op de foto gezet, het gekke was alleen dat Harm nog nooit een dag kreupel gelopen heeft...maar die vertoonde afwijkend gedrag, raar doen tijdens het rijden en erg humeurig. VAndaar dat ik naar een kliniek gegaan ben, daar waren ze er binnen het half uur achter, drie lendewervels zitten te dicht bij elkaar.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:20

@ esther, mijn paard is kreupel doordat hij zijn rug vasthoud, daardoor 1 achterbeen niet bij kan zetten, wat digagonale overbelasting in de hand werk, waardoor hij voor kreupel is.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 08:02

En is dat nog goedgekomen?