Interessante link over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Interessante link over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 13:44

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:11

Ik ben anti "natural" dus helaas.......

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:17

avanoort schreef:

Ik ook. Er staat een aantal al algemeen bekende maar nuttige info over fructanen maar het stuk over hoefbevangenheid vindt ik niks. Een paard met hoefbevangenheid hoort onder behandeling van een Dierenarts en een gediplomeerde hoefsmid en niet met natuurlijk bekappen.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:22

Xox schreef:
avanoort schreef:

Ik ook. Er staat een aantal al algemeen bekende maar nuttige info over fructanen maar het stuk over hoefbevangenheid vindt ik niks. Een paard met hoefbevangenheid hoort onder behandeling van een Dierenarts en een gediplomeerde hoefsmid en niet met natuurlijk bekappen.

EENS!!!!
Wauw, ik was al bang dat ik de enige was die dat dus vond....
Wat vindt je van dat natuurlijk bekappen etc. Xox? Zonder ijzers op het harde, geen deken op, bix is fastfood etc?

Xox

Re: Interessante link over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:29

Ik zal er even een leuk voorbeeld van geven. Ik heb een chronisch bevangen merrie. Ze is stabiel en weer normaal bruikbaar als rijpaard. Waar ze ook veel plzier mee heeft. Maar:
- Kan absoluut niet zonder ijzers want dan loopt ze niet goed. Dus natuurlijk bekappen is uit den boze.
- Ze kan geen gras eten ook niet 5 minuten want dan is ze doodziek.
- Ze staat onder dekens daar ze het anders koud heeft en door haar stofwiselinngs problemen kan ze zichzelf niet goed warm houden.
- Ze krijgt gewoon brokken (wel met weinig energie en eiwit) anders wordt ze brood mager en kan ik haar wel wegbrengen.
- ze krijgt allerlei voedingssupplementen om haar tekorten aan te vullen.

Kortom dit paard kan absoluut niet back to nature. dat zal haar dood zijn. En zo zijn er wel meer paarden weet ik helaas uit ervaringen. heb bij een DA gewerkt vandaar. Het paard van tegen woordig is niet meer gefokt om geheel back to nature te gaan. Zeker het warmbloed niet.

Ik zeg hier niet mee dat een paard niet op de wei moet en dergelijke. Mijn andere paard komt wel op de weide enz. Maar deze is meer stalpaard en staat elke dag een paar uur in de paddock en daarnaast werkt ze gewoon en ken geen gelukkiger paard dan zij.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:31

Dan nog maar te zwijgen van die paarden die natuurlijk worden bekapt en dat wordt geleerd in een paar lessen. Dan heb je natuurlijk ook heel veel verstand van anatomie en dergelijke. En dan naar een jaar of wat komen ze tot de conclusie dat hun paard zulke pijnlijke voeten heeft. Zo kan je nog wel even doorgaan

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:33

Eens! Wij denken helemaal het zelfe! Heb een topic geopend op Paardenpraat!

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 14:59

avanoort schreef:

Ik heb het stuk hier ook alleen maar geplaatst om duidelijk te maken dat hoefbevangeheid hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door een te hoog fructaan gehalte in het gras.
Dat heeft op zich niks met " natural" te maken maar met goed doorlezen van het stuk en ervan leren. Ieder paards komt , hopelijk, wel eens op het gras. De risico's van verkeerd gras op het verkeerde moment zij erg groot.
Mijn paarden worden ook niet "natuurlijk" gehouden en staan lekker warm op stal, overdag wel buiten en worden gewoon bekapt.
Ondanks dat niemand het 100 % eens hoeft te zijn met de ideeen van "paard natuurlijk" staan er toch wel wat nuttige tips in het stuk over fructaan.

Maar het is wel een flink stuk lees en denkwerk .

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:26

Xox schreef:
Dan nog maar te zwijgen van die paarden die natuurlijk worden bekapt en dat wordt geleerd in een paar lessen. Dan heb je natuurlijk ook heel veel verstand van anatomie en dergelijke. En dan naar een jaar of wat komen ze tot de conclusie dat hun paard zulke pijnlijke voeten heeft. Zo kan je nog wel even doorgaan

Optimist

Wordt geleerd in een paar lessen ? Da's een uitzondering.

1 les zul je bedoelen. Een 1 dagscursus. 's Ochtends theorie en 's middags mag je de praktijk leren op een dode paardenvoet.
Alleen de paardenvoet is belangrijk, wat er verder aan paard boven zit niet.
Alles komt goed indien de hoef maar natuurlijk bekapt wordt

Hoefbevangenheid kan veel meer oorzaken hebben dan alleen fructaan.
Bovendien vind ik het nog steeds een misvatting dat daar beweerd wordt dat fructaan de boosdoener is en niet eiwit.
Ik blijf van mening dat een teveel aan eiwit net zo goed hoefbevangenheid in de hand werkt.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:22

En hier een slotje. Om te beginnen is een topic dat slechts een link weergeeft al niet toegestaan, maar dit topic wordt ook meer een discussie over wel of geen (of de mate van) paard natuurlijk. Daar zijn andere plekken voor op bokt.