Slokdarmverstopping

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 09:07

Hoi,
Gisteren heeft mijn tinker een behoorlijke slokdarmverstopping gehad. Er zat iets in de weg in zijn keel en bij de maagopening. Ik ontdekte het 's morgens en hij had nog geen eten gehad.
De avond ervoor heeft hij tegen 8en zijn laatste maaltje hooi gekregen. Verder staat hij in een kale wei.
De veearts die ik meteen had gebeld, kon niet verklaren hoe deze verstopping was ontstaan, aangezien er in zijn dieet niets was veranderd. Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Vandaag gaat het gelukkig alweer een heel stuk beter met hem, maar hij heeft me wel flink laten schrikken.
En hoelang zal ik hem nu op rust zetten? Ik dacht zelf om hem in ieder geval een dag of 5 niet te rijden, aangezien hij nu een antibioticakuur heeft. Wat denken jullie ervan?
Groetjes,
Linda


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 10:05

Jeetje, dat is schrikken zeg!
Weet je zeker dat ie niets 'raars' heeft gegeten? Geen gemaaid gras? Ik denk dat je maar moet 'hopen' dat het bij deze keer blijft, en dat het niet vaker gebeurt.
Ik zou een dag of 2 / 3 zeker niet rijden, en met de antibiotica kuur rustig gaan rijden. Maar dat ligt wel aan de 'zwaarte' van de kuur. Ik denk dus dat je het beste even met je DA kan overleggen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 18:46

2 van mijn paarden hebben het eens een keer gehad toen ze op een andere stal stonden. De slokdarmverstopping is toen ontstaan door dat ze vrij weinig hooi kregen en als ze het dan kregen aten ze zo gulzg dat ze zich verslikten. Een slokdarm verstopping kan behoorlijk ernstig zijn. Door de verstopping kan er vocht in (of achter, weet ik niet helemaal precies meer) de longen komen en hier door kan dan weer een longontsteking ontstaan. Hier voor krijgen ze ook die antibioticum kuur. Als je op tijd bij een slokdarmverstopping bent loopt het meestal wel goed af.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 20:27

Laiser heeft ook eens een slokdarmkanaalverstopping gehad toen ik hem net een paar maanden had. Daar moest toen met spoed de dierenarts bij komen.
(En het irritante van de hele situatie was, dat Michel toen ook net met opgenomen in het ziekenhuis in Thailand met een acute hernia.)
Het was heel eng. Wetende dat een paarden niet kan overgeven, leek het alsof hij aan het kotsen was. Toen de dierenarts kwam heeft hij een slang door lijf gekregen en zag je de prop verder schieten richting de maag.
Gelukkig was het probleem toen opgelost.
Maar ik dacht echt dat hij er geweest was hoor! Dan is zo'n groot paard in een keer een heel klein hoopje ellende. Succes met je paardje.
Ik heb nu in zijn voerbak altijd een mineralenblok, dat hij in ieder geval zijn brokken en mix niet naar binnen kan schrokken. En bij zijn hooi hoop ik maar dat hij het en beetje rustig aan doet en voldoende er bij drinkt.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 21:32

guido heeft dat een tijdje terug ook gehad... echt heel zielig en eng om te zien!! paarden kunnen niet overgeven, zoals al eerder gezegd, dus alles komt dan door de neus er uit, uiteraard ook heel benauwd voor het paard.

meestal komt het van bix, als het nat wordt zet het een beetje uit en kan het blijven hangen in de slokdarm.

guido heeft toen een spuit gehad, waardoor zn slokdarm wijder werd en toen kon de prop door glijden. hij mocht niets eten dus ik moest zn hooi enzo weghalen en zn hele stal leeghalen. ik moest hem eerst zien drinken en mocht hem pas weer eten geven als het drinken niet meer terug kwam (door zn neus dus)

hij heeft het later nog 2 keer gehad maar dan een heel wat lichtere vorm. hij stopte met eten en ging liggen in zn stal (iets wat hij normaal nooit doet, zeker niet als er iemand bij is) maar toen was het na een paar minuutjes weer over.

ik heb een steen in zn voerbak gelegd zodat hij niet zo kan schrokken en dat helpt echt, hij heeft het later nooit meer gehad. de DA adviseerde mij ook om zn bix nat te maken als hij het nog een keer zou krijgen.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 01:02

Je kan ook wat stro in de voerbak leggen, wil ook wel eens helpen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

verstopping van brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:44

hoi,
slokdarmverstopping onstaat vaak door uitgezette natte brokken, gecombineerd met een gulzig etend paard.

een oplossing is om de brok te mengen met muesli, dat zet niet uit. je kunt ook een steen o.i.d. in de voerbak leggen, zodat hij niet zoveel tegelijk in een hap eet. Een andere mogelijkheid is voeren in een zeer grote bak, ook dan kunnen ze geen grote happen brok eten. Een oplossing bij paarden die vaak een slokdarmverstopping krijgen, is je paard helemaal op muesli te zetten.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:04

Eigenlijk moet je eerst eens er over na gaan denken waarom je paard zo gulzig eet.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 14:51

Kan heel goed van hooi ontstaan. Het grootste probleem is eigenlijk dat het paard te gulzig is gaan eten, voer hoopt zich op en dan kan het vast lopen in z'n slokdarm. Beroemde vastloop-plaatsen zijn: net in z'n keel, bij de borstingang en boven z'n hart.
Probeer je paard wat minder gulzig te laten eten, ik weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is maar misschien helpt het als hij regelmatig kleine beetjes krijgt. Maar dan nog kan het gebeuren.
Wat nog wel eens helpt als je paard een verstopping in z'n slokdarm heeft, is hem wat beweging geven, dus even buiten in de paddock/bak/wei zetten. Dan is het goed mogelijk dat je paard de prop zelf weg krijgt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 21:10

Hoi,
Yorghos staat het hele jaar door buiten, dus beweging is voor hem in dit geval niks extra's.
Achteraf gezien kan het gelegen hebben aan het hooi. Mijn eigen voorraad was op dus ik heb 1 baal van iemand anders geleend. Dat was een mindere kwaliteit..
Qua voer krijgt hij een mengeling van gewone brok en gemengd graan. Dit werd mij door de VA geadviseerd ivm zijn koliekgevoeligheid. De granen zouden zijn maag en darmen stimuleren. Dit eet hij zo al bijna 2 jaar.
Een echt gulzige eter is Yorghos niet, dus ik denk echt dat het een "ongelukje" was met dat slechte hooi.
Hij is inmiddels weer een stuk fitter, al wacht ik met rijden nog een paar dagen tot hij van de antibiotica af is.
Bedankt voor jullie reacties.

* To Belg, or not to Belg *

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:17

Jantien schreef:
Wat nog wel eens helpt als je paard een verstopping in z'n slokdarm heeft, is hem wat beweging geven, dus even buiten in de paddock/bak/wei zetten. Dan is het goed mogelijk dat je paard de prop zelf weg krijgt.


NEEEEH! niet in beweging zetten. JE PAARD KAN DAN VOEDSEL OF SLIJM IN DE LONGEN KRIJGEN! Zie de hier gekopieerde tekst van de site van een paardenkliniek!

Slokdarmverstopping komt regelmatig voor bij paarden. Het gebeurt meestal direkt na de voergift of, ingeval van stro-eters, direkt na het opstrooien. Hoewel over het algemeen onschuldig, bezorgt het de eigenaar bijna een hartverlamming van schrik. Zowel de eigenaar als het paard raken in paniek.
Het paard vertoont heftige reakties, zoals schudden met het hoofd, achteruitlopen, liggen/staan, hoesten en proesten. Het slijm met eventuele voedselresten komt door de neusgaten naar buiten, en de ogen zijn meestal groot van de angst.

Wat gebeurt er nu precies ?
Sommige paarden nemen de eerste happen van het verstrekte voer zo gretig, dat de doorgeslikte voedselprop eigenlijk te groot is om de slokdarm te passeren. De prop loopt vast in de slokdarm (meestal direkt na de keel). Behalve dat de druk op de wand mogelijk pijnlijk is, lijkt er nog weinig aan de hand.
Immers, het paard kan nog ongehinderd ademenen door de luchtpijp.
Het probleem ontstaat door het speeksel, wat doorlopend geproduceerd wordt in de mond. Dit kan niet meer weggeslikt worden, omdat de weg naar de maag geblokkeerd is. Het water staat het paard dan letterlijk aan de lippen. De speekselvloed dreigt de luchtpijp in te lopen en het paard raakt in paniek. Pas na verloop van tijd neemt de paniek af. Door het hoofd naar beneden te houden loopt het speeksel rechtstreeks uit de mond, zodat de luchtpijp vrij van vocht blijft.
De tijdsduur van verstopping is afhankelijk van de aard van de vastzittende brok. Wat veel voorkomt is een verstopping door pulp of pulphoudende biks. Pulp heeft namelijk de eigenschap sterk te zwellen door opname van vocht(in dit geval speeksel). Dit kan voldoende zijn om een brok te doen vastlopen. Het voordeel van pulp of paardebiks is, dat het kan verweken, waardoor de brok misschien weer oplost. Bij hardere stukken als stukken appel of biet is de kans op verweking veel kleiner. En prop hooi of stro neemt wat dit betreft een tussenpositie in. Hoewel de verstopping zelf niet levensgevaarlijk is, kan het toch slecht aflopen. Indien het paard slijm met voedseldelen in de longen krijgt, ontwikkelt zich een dodelijke longontsteking. Hoe meer de in paniek geraakte eigenaar aan het paard gaat zitten sjorren, hoe groter de kans dat er wat in de luchtwegen komt.

Behandeling
Ter genezing zijn er een aantal mogelijkheden. Ten eerste moeten de spieren van de slokdarm ontspannen worden door een injektie met een spierontspannend middel. Dan kan geprobeerd worden om de (voelbare) brok terug te masseren. Eventueel kan met een slang door de neus geprobeerd worden om de brok verder te duwen. Meestal geef ik er de voorkeur aan om na de injektie eerst een paar uur te wachten, omdat door de ontspanning van de slokdarm en verweking van de brok de verstopping vaak vanzelf verdwijnt. Langer dan twee dagen kan men zeker niet wachten, omdat het paard geen vocht meer op kan nemen en daardoor uitdroogt. Soms is het moeilijk te beoordelen, of de verstopping opgeheven is. Op het moment, dat het paard weer gaat eten en/of drinken weet men met zekerheid, dat de brok is verdwenen. Als er twijfel bestaat, dat er mogelijk toch wat slijm, vocht en/of voedseldelen richting de longen zijn gegaan, is het raadzaam om het paard voorbehoedend met antibiotica te behandelen.

Voorkoming
Ter voorkoming van slokdarmverstopping moet men ervoor zorgen, dat met name bij als gulzig bekend staande paarden het voer op een dusdanige manier aangeboden wordt, dat het niet mogelijk is om een grote hap ineens te nemen. Dus biks moet in een grote platte bak, zodat het zich verspreid over de bodem. Het hooi/stro moet zo los uitgeschud worden, dat het paard het gevoel krijgt in een suikerspin te happen.
Dus mocht slokdarmverstopping desondanks toch een keer voorkomen, blijf dan rustig. Het paard blijft dan ook rustiger. Het gevaar van verslikken is dan kleiner. Verwijder het resterende voer uit de box en bel daarna de dierenarts. Ga niet zelf aan het paard zitten sleutelen om zo snel mogelijk de verstopping op te heffen. Dit heeft bijna altijd een averechts effekt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 22:58

Bedankt!
Dan heb ik het toch goed gedaan. Ik merkte dat Yorghos niet lekker was toen ik hem op stal had gezet. Ik heb hem daar gelaten en meteen de veearts gebeld. Ik heb verder ook niet aan hem gezeten, omdat hij dat toch niet prettig vind als hij niet lekker is.
Ik heb wel een dekentje opgelegd omdat hij zo stond te zweten.
Bedankt voor dit artikeltje, nu begrijp ik er iets meer van.

* To Belg, or not to Belg *

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Re: slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:59

[quote="Anya
NEEEEH! niet in beweging zetten. JE PAARD KAN DAN VOEDSEL OF SLIJM IN DE LONGEN KRIJGEN!
Slokdarmverstopping komt regelmatig voor bij paarden. Het gebeurt meestal direkt na de voergift of, ingeval van stro-eters, direkt na het opstrooien. Hoewel over het algemeen onschuldig, bezorgt het de eigenaar bijna een hartverlamming van schrik. Zowel de eigenaar als het paard raken in paniek.
Het paard vertoont heftige reakties, zoals schudden met het hoofd, achteruitlopen, liggen/staan, hoesten en proesten. Het slijm met eventuele voedselresten komt door de neusgaten naar buiten, en de ogen zijn meestal groot van de angst.

quote]

Om even te reageren, dit is natuurlijk een prima advies wanneer je helemaal paniekt als je paard wat heeft. Maar dan is in alle gevallen, doe niets en bel de DA.
Is dit nu een geval waarin je (en je paard) niet zo panieken maar nog in staat zijn om een beetje na te denken is mijn advies om je paard even buiten te zetten (en het vooral niet te lang laten duren en hem ook niet opjagen of aan de hand te stappen of met een stok in zijn keel de prop proberen door te duwen) helemaal zo slecht nog niet, het werkt namelijk best wel (in ieder geval even het proberen waard) en je paard krijgt heus niet direct een verslikpneumonie (is wat er gebeurt als hij slijm oid in z'n longen krijgt).
Ik heb dit advies gekregen van een trainer van dravers en het werd ondersteund door een oud hoogleraar heelkunde paard in Utrecht. Maar misschien is het te oud om door moderne DA erkend te worden.
Ik vind zelf dat veel oude manieren/gebruiken zeker het proberen waard zijn en helemaal als ze diervriendelijk zijn, geen ethische bezwaren geven en zonder veel problemen gewoon werken.
Daarnaast pleit ik voor een redelijke dosis nuchterheid en zelfredzaamheid bij de moderne paardenbezitter!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

zelfredzaamheid is ook op tijd hulp inroepen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 00:47

in antwoord op Jantien
natuurlijk is nuchterheid een mooi iets, maar al te veel zelf dokteren door mensen die niet precies weten wat ze doen, kan leiden tot zeer vervelende en levensbedreigende situaties.

Om een voorbeeld te geven: ik ben wel eens binnengekomen op het moment dat mensen een paard met een slokdarmverstopping volkomen goedbedoeld een slang in de mond hadden gestoken om de prop "weg te spoelen". Dat is dus geen goed idee.

Dus tenzij je heel goed weet wat je doet: bel de veearts, vraag advies. Hij of zij kan dan altijd besluiten of je het alleen wel redt, of dat een bezoek van de veearts noodzakelijk is. Ook dat getuigt mijns inziens van gezond verstand en zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid is nl. ook weten wanneer je het niet alleen af kunt en hulp moet inroepen.


Anya


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers