radeloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fardos

radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 09:57

Hallo allemaal,
Ik zal mijn probleem even kort uitleggen. ik hoor graag jullie mening en wat jullie in mijn geval zouden doen.

Ik heb een paard in een rusthuis staan hij staat er nu bijna een half jaar. hij is 19 jaar en heeft behoorlijk artrose in zijn voorbenen van onder tot boven zeg maar.
Ik ben met hem niet gaan proberen of het misschien helpt om glucosamine chondroitine complex te geven.
De reden hiervan is dat hij snel valt we zijn samen ongeveer 8 keer gevallen voor het bij mij doordrong dat er echt iets aan de hand was
Ik durf er ook niet meer op omdat ik bang ben dat hij een been breekt ofzo.

nou toen heb ik hem naar het rusthuis gebracht, hier heeft hij veel problemen gehad met wennen. nu heeft hij wel een vriendje gevonden waar hij lief en leed mee deelt.
Nu hoor ik van een dierenarts dat als een paard ruimte wil hebben je weg duwt sjaggie is agressief naar andere paarden en snel uithaalt dat hij zich dan niet goed voelt en pijn heeft!

Nu is vorige maand ook nog vast gesteld dat zijn hart niet helemaal meer goed werkt zijn hart werkt niet hard genoeg zeg maar hij kan het vocht niet goed afdrijven waardoor hij hele grote vocht bulten krijgt
hij heeft nu de laatste 3 weken geen nieuwe bulten bij gekregen volgens de eigenaar van de stal maar helemaal zeker weet ik het niet

Ook heeft hij een luizen infectie gehad waar hij hele grote wonden door kreeg door het krabben maar het schijnt dat luizen alleen komen als het paard een slechte weerstand heeft.

Helemaal in orde is hij dus niet!

Het laatste dat ik wil is egoistische zijn en hem in leven houden terwijl hij pijn heeft!
Nu heb ik heel hard nagedacht en ben ik van plan om hem terug te halen naar zijn oude stal waar hij het super naar zijn zin had en waar ik hem dagelijks in de gaten kan houden.
Ik wil deze zomer dan ook beschouwen als laatste zomer!
Hij zal na de zomer dan ingeslapen worden!

Deze keus vind ik heel erg moeilijk omdat ik met heel veel vragen zit

Heeft hij echt wel pijn!
hoe zie ik dat
kan ik er niet toch iets aan doen
is het wel goed om hem weer te verhuizen
en hem bij zijn maatje weg te halen

ik hoor heel graag wat jullie ervan vinden
als er mensen zijn die intensief bezig zijn met communiceren met dieren hoor ik die heel graag! of als je iemand weet

nou toch niet echt een kort verhaal maar ja moet maar

hier ook wat foto's van hoe hij een half jaar geleden was en hoe hij nu is

dit is Fardos ongeveer 8 maanden geleden
Afbeelding

Dit is fardos nu!! Ik vind dat hij er op de foto beter uitziet dan in het echt!!
Afbeelding

Ik hoor heel graag van jullie!!!!

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:01

misschien een 2nd opinion met een andere DA...? Hoe dan ook ik wens jullie veel sterkte!

Even een kleine edit, ik had het niet goed gelezen. Maar heeft hij ook nog een maatje op zijn oude stal?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:05

Lastig meid,

Persoonlijk heb ik ook de mening dat je een paard niet te lang door moet laten kwakkelen en als hij pijn heeft zo dapper moet zijn om hem zijn rust te geven.

Pijn kan je niet altijd even goed inschatten maar doorgaans als ze niet rad lopen of telkens erg stijf zijn hebben ze wel pijn.
Ook het vocht vasthouden is niet comfortabel. Of ze daar echt pijn aan hebben weet ik niet maar hij zal zich er niet lekker bij voelen.

Het maakt voor een paard niet uit of hij nou wel of niet nog een paar maanden extra heeft of niet hoor dus na de zomer vind ik toch wel een goed plan om aan afscheid te denken.

Zolang je paard nog happy in de wei staat, vrolijk is en goed eet en drinkt en uit de voeten kan (een keertje rennen door de wei) dan zou ik hem nog lekker een pensioen geven. Waar dat moet je zelf bepalen.

Als je ziet dat ie steeds minder beweegt, somer wordt en narrig voor een langere periode dan weet je denk ik wel dat de tijd voor afscheid, hoe moeilijk ook, is gekomen.

Anoniem

Re: radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:18

Als de oren op zij afhangen, als een ezeltje, weet niet hoe ik het moet zeggen, is een paard moe of heeft pijn, met die oren laat hij zien dat hij met rust gelaten wil worden. Als de ogen ook dof staan, kun je er wel van uit gaan dat hij pijn heeft.

Stel je geeft hem een weerstand verhogend preparaat. Is de pijn van de artrose? Zou speciaal beslag wat helpen?

Weet je dat zijn hart slecht werkt is natuurlijk een kwalijke zaak en ook een aflopende zaak lijkt mij. Vocht vasthouden op deze manier is natuurlijk niet goed. Het hart maakt overuren en dan idd moet je zorgen dat het paard zijn rust gedurende de dag en nacht krijgt, dus niet in een kudde zich moet weren of steeds door een meerdere aan moet blijven lopen.

Wat een verdriet voor jouw, maar als er niets te proberen voor je valt, want je zult hierdoor best een hoop kosten gaan maken, misschien dan toch maar in laten slapen. Kijk eens hoeveel paard hij nog kan zijn ondanks zijn gebreken. Stel je kunt hem pijnstillers geven en hij kan dan wel redelijk pijnloos nog wat rond banjeren, kun je wachten totdat zijn hart het begeeft, dus de natuurlijke dood. Misschien voor je een betere manier om nog met het restje van zijn leven om te gaan.

De foto vind ik hem er niet slecht uitzien. Je ziet idd een ouder paard, maar niet bespierd en idd staat hij er wat suffig bij, maar dat kan altijd, als het een moment opname is. Valt mij nl op dat hij niet echt mager is, en zieke paarden die pijn hebben zijn vaak flink mager. Ze eten slecht en het ziek zijn kost veel energie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-06 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:20

Hoi! Ik kan je probleem heel goed begrijpen, omdat ik zelf ook een oude merrie van 22 heb en daarbij toch ook al voor mezelf heb moeten bedenken wat ik nog wel en niet voor haar wil als ze wat mankeert. Het is al heel goed dat je daar uberhaupt bij stilstaat! Ik denk eerlijk gezegd (maar da's mijn persoonlijke mening he) dat als je echt het idee hebt dat het nu niet goed gaat met je paard, zoals zere benen, last van zijn hart waardoor hij waarschijnlijk ook niet lekker kan bewegen als hij daar eigenlijk nog wel zin in zou hebben, luisinfoectie met daarbij horend jeuk, je toch het beste kunt beslissen om hem op korte termijn te laten inslapen. Als je voor jezelf nog wat tijd wilt nemen moet je dat zeker doen, je moet het goed aflsuiten. Maar op de zomer wachten omdat het dan nog lekker weer wordt is iets wat jij als men bedenkt, maar je paard denkt natuurlijk niet met zo'n vooruitzicht. Die leeft nu en hier en als hij pijn of jeuk heeft voelt hij zich gewoon nu niet fijn. Zeker omdat je weet dat hij nooit meer beter kan worden, zou ik persoonlijk proberen om de beslissing niet al te lang uit te stellen, juist uit liefde voor je paard. Als je ziet gebeuren dat hij nog slechter wordt, houd je ook dat beeld voor ogen en dat is ook voor je zelf niet goed. Heel veel sterkte met het maken van je keuze en probeer nog wat fijne tijd met hem door te brengen als je die mogelijkheid hebt!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:51

simodi schreef:
Hoi! Ik kan je probleem heel goed begrijpen, omdat ik zelf ook een oude merrie van 22 heb en daarbij toch ook al voor mezelf heb moeten bedenken wat ik nog wel en niet voor haar wil als ze wat mankeert. Het is al heel goed dat je daar uberhaupt bij stilstaat! Ik denk eerlijk gezegd (maar da's mijn persoonlijke mening he) dat als je echt het idee hebt dat het nu niet goed gaat met je paard, zoals zere benen, last van zijn hart waardoor hij waarschijnlijk ook niet lekker kan bewegen als hij daar eigenlijk nog wel zin in zou hebben, luisinfoectie met daarbij horend jeuk, je toch het beste kunt beslissen om hem op korte termijn te laten inslapen. Als je voor jezelf nog wat tijd wilt nemen moet je dat zeker doen, je moet het goed aflsuiten. Maar op de zomer wachten omdat het dan nog lekker weer wordt is iets wat jij als men bedenkt, maar je paard denkt natuurlijk niet met zo'n vooruitzicht. Die leeft nu en hier en als hij pijn of jeuk heeft voelt hij zich gewoon nu niet fijn. Zeker omdat je weet dat hij nooit meer beter kan worden, zou ik persoonlijk proberen om de beslissing niet al te lang uit te stellen, juist uit liefde voor je paard. Als je ziet gebeuren dat hij nog slechter wordt, houd je ook dat beeld voor ogen en dat is ook voor je zelf niet goed. Heel veel sterkte met het maken van je keuze en probeer nog wat fijne tijd met hem door te brengen als je die mogelijkheid hebt!

Mijn mening zal vast niet in de smaak vallen bij de meerderheid..maar ja, dat neem ik maar even op de koop toe.
Mijn paard wordt dit jaar 25 en is in prima lichamelijke en geestelijke conditie!
Waarom is hij nog zo goed in vorm? Hij heeft het bij deze stal waar hij nu drie jaar staat erg naar zijn zin. Hij heeft een maatje waarmee hij iedere dag buiten staan en ik ben er iedere avond om hem te verwennen. Hij geniet hier inmens van, uitgebreide lichaamsmassage, poetsbeurt, lekker slobber, rijden of longeren. Niet zozeer werken, maar gecontroleerd bewegen, afwisseling, soms een buitenritje, soms dressuur, heel enkele keer vrijspringen.
En ja, Max heeft artrose. Er zijn goede dagen en er zijn slechte dagen.
Op slechte dagen doen we gewoon minder, hij geeft het zelf wel aan hoeveel en wat hij kan.
Als ik hem nu naar een rusthuis zou brengen, wed ik dat hij binnen een aantal maanden zodoende afgetakeld is dat hij geen plezier meer heeft in het leven.

Misschien is je paard erg depressief en voelt zicht niet gelukkig met de huidige situatie, misschien leeft hij op als je hem zou verplaatsen, maar misschien is het wel het einde.

Ik zou ook liever dressuur rijden en lekker op wedstrijd gaan, maar mijn paard heeft mij zijn beste jaren gegeven en daardoor voel ik mij verplicht dit aan hem terug te geven. Ik zou in jou situatie inslapen niet eens overwegen, het is een kwestie van tijd tot zijn hartje het begeeft, doe leuke dingen met hem en geniet, geef hem de kans om zelf afscheid te nemen van de wereld.

Nogmaals: De keus is aan jou, wij kunnen je alleen adviseren, jij bent de enige die kan aanvoelen of het eind in zicht is en inslapen een oplossing is of dat je hem nog een aantal fijne jaren kan geven...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:55

@avanoort: ik ben het met je eens dat je je paard een goed leven moet gunnen na jaren trouwe dienst! Maar ... het gaat hier om een paard dat zich nu waarschijnlijk helemaal niet blij en/of gezond voelt. Dat is ook de situatie waar mijn reactie over gaat. Zolang je paard oud is en naast de gebruikelijk ouderdomsklachten (waaronder stijfheid van artrose) zich verder prima voelt is er natuurlijk geen reden om hem in te laten slapen! Dan mogen ze wel 30 worden, ook al kun je er niet meer mee aan het werk! Maar juist als hij pijn of ernstige beperkingen krijgt die zijn levensvreugde drastisch verminderen vind ik dat je de voor hem beste keus moet maken en hem niet moet laten "lijden". Zoals jij ook aangeeft: dit is een heel persoonlijke keus en erg afhankelijk van de toestand van je paard.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:37

goed gezegd

Fardos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:38

Ik zou hem het liefst ook houden tot hij 30 of 35 is geen probleem ik heb hem nu niet voor niks naar dat rusthuis gebracht ik dacht dat hij het daar veel beter zou hebben dan hier maar daar ga ik nu over twijfelen
en ja nogmaals ik zou hem het liefst lekker hier houden voor de rest van zijn leven lekker knuffelen maar hij wil helemaal niet knuffelen hij wil ook niet wandelen of poetsen longeren doet zeer en rijden kan al helemaal niet ! dat is zeg maar het probleem ik kan hem alleen in een landje zetten want als hij een nacht in een gewone stal heeft gestaan komt hij er bijna niet meer uit dan is hij zo kreupel als 10 anderen

Ik wil gewoon niet dat hij pijn heeft
het is nooit echt een knuffelpaard geweest hoor maar nu wil hij helemaal niet meer
ik weet het gewoon niet het is zo moeilijk
ik zou willen dat hij het kon zeggen of dat hij een hartinfarct zou krijgen en dat het gewoon klaar is op zijn moment als iemand mij kan vertellen dat dat gaat gebeuren met een paardwaardig leven vind ik het helemaal prima maar er is niemand die mij dat kan garanderen die moeilijke keuze blijft toch! en hij mag gewoon niet onnodig pijn lijden!

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:42

Maar de problemen van zijn lichamelijke conditie zijn toch erger geworden door het in pensioen zetten?

Fardos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 13:12

ja zo kan je het ook zeggen het lijkt of hij nu in eens echt af gaat takelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:16

Fardos kijk naar zijn oren en zijn ogen die vertellen jouw of hij pijn heeft.

Zijn hartklachten zijn volgens mij niet door het op een rusthuis neerzetten gekomen. Dit paard rijden is volgens mij dierenmishandeling.

Een oud en ziek paard verplaatsen is wel een gok. Juist omdat ze ziek zijn en zich zwak voelen, kan dat stress geven. Hij moet ook weer wennen en soms geven paarden aan dat het daar niet de juiste plek is.

Is er ergens anders een rusthuis? Misschien dat hij daar wel zich beter op zijn plaats voelt.

Is het normaal dat er luizen in een rusthuis zijn? Althans nog nooit op 1 stal dit meegemaakt.

Probeer hem eens te verplaatsen want als hij al ziek was en in een paar maanden van lekker paard zijn ineens zo wegkwijnt, staat hij niet goed.

Ik heb mijn paard ooit ergens gehad en was in een jaar tijd een oude kerel geworden, niks meer aan. Hij werd verplaatst en in een paar dagen tijd een totaal ander dier.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:19

Fardos schreef:
ja zo kan je het ook zeggen het lijkt of hij nu in eens echt af gaat takelen

Als dat echt zo is, haal hem dan daar weg. En beoordeel dan pas wat je doet.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:20

russel schreef:

Zijn hartklachten zijn volgens mij niet door het op een rusthuis neerzetten gekomen. Dit paard rijden is volgens mij dierenmishandeling.

Daar kan alleen zijn eigenaar over oordelen!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:30

Als er denk ik iemand kan meepraten over de oude dag van paarden dan ben ik het wel.Mijn paarden blijven altijd tot hun dood bij mij.Als ze echt pijn gaan krijgen laat ik ze inslapen in hun eigen stal en hun vertrouwde omgeving.Als ik jou was zou ik mijn paard zo spoedig mogenlijk terug halen.Hij ziet er heel ongelukkig uit.Ik denk dat je dat zelf ook al hebt gezien.Luizen krijgen paarden echt niet alleen als ze oud zwak en ziek zijn, dat heeft toch echt met de verzorging te maken.Zoals je zelf al zei geef hem nog lekker een zomer op het land bij zijn eigen baas, jij dus ,en kijk dan na de zomer hoe hij is.De beslissing om hem in te laten slapen is altijd moeilijk,ikzelf heb het in de loop der jaren al heel wat keren moeten doen en ben er nog steeds niet aan"gewend" maar je weet gewoon bij je eigen paard wanneer het zover is.Ik wens je in elk geval heel veel sterkte.

Fardos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 18:56

Ik denk inderdaad dat ik hem zowiezo terug haal naar zijn oude stekkie daar had hij het gewoon altijd prima naar zijn zin!

en inderdaad rijden met dit schatje is echt geen optie dat is indd dierenmishandeling
ik ga zaterdag weer naar hem toe dan kan ik weer eens goed kijken hoe het met hem gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:50

Ik denk dat je daar heel goed aan zal gaan doen. Lekker meenemen die schat, stel dat je wroeging krijgt en voor de kosten hoef je het toch niet te laten lijkt mij, rusthuis kost ook geld.

Zeker dan die luizen, is toch geen goed teken??

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:08

Hoi,

als ik jou was, dan zou ik hem ook terughalen. Wie weet, is dat beesje voor een groot deel van zijn miserie verlost dan. Het kan zijn dat ie depressief is hee. Paarden die vroeger altijd gewerkt hebben en die vertroeteld werden (gepoetst, etc) en die dan plots in een rusthuis worden geplaatst, kunnen een depressie krijgen hoor. Jouw paard is nu 19, iedereen zegt hier "dat is een oud paard". Sorry, maar ik vind een paard van 19 niet oud, ééntje van 29 daarentegen. Hij zal nu wel artrose hebben, maar dat had mijn merrie op haar 25ste ook. Ik heb haar dan niet meer gereden, enkel nog gepoetst en af en toe s mee gaan wandelen aan de hand, zodat ze eigenlijk nog hetzellfde aantal uren aandacht kreeg als vroeger toen ze nog wel werd bereden. En dat paard was stijf en had hier en daar wat last (ze kreeg dan ook cortisonesiroop), maar als ik haar eten gaf, dan blonken die ogen als spiegels, oortjes recht en schraapte ze zelfs nog uit ongeduld. Helaas hebben we haar op 29-jarige leeftijd moeten laten inslapen wegens schouderbreuk door een dom ongeluk.

Mijn raad aan jou: haal hem terug, ASAP. Wees met hem bezig, observeer hem goed en dan zal je snel zien of hij nog plezier beleeft aan het leven. Ik heb ook getwijfeld hoor met m'n merrie, maar telkens als ik die stralende oogjes rond etenstijd zag + t feit dat ze nog redelijk gemakkelijk kon gaan liggen, rollen en weer opstaan en dat ze nog wat kon "rondsjeffelen" in de weide, dan wist ik zeker dat haar tijd nog niet gekomen was.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:14

Ik denk dat je er goed aan doet om hem in elk geval zo snel mogelijk terug te halen naar zijn oude plek waar hij zich gelukkig voelde. Dat zal hij zeker ook herkennen. Een rusthuis is helemaal niet altijd de ideale plek voor een oud paard, al denken veel mensen daar juist goed aan te doen. Vergeet niet dat je paard altijd voor en met jou gewerkt heeft en dan opeens "aan zijn lot wordt overgelaten" door op een andere plaats met andere paarden - zonder jou - verder te leven. Jouw paard heeft daar duidelijk moeite mee en het maakt hem ongelukkig. Daar komt bij dat alsje paard somber wordt, zijn lichamelijke klachten alleen maar zullen toenemen. Ik zeg niet dat als je hem weer terughaalt dat hij snel of veel zal opknappen, maar dat is wel het minste dat je nu moet proberen denk ik. Een toch met hem bezig blijven, al is het maar een korte poetsbeurt en zet je 'm lekker buiten in de paddock.
Er zijn paarden die alleen gelukkig zijn als ze kunnen werken voor hun baasje en die verder geen knuffels/tutten zijn. Dat is jammer voor het baasje, maar als je eerlijk bent zal zo'n paard ook niet gelukkig verder kunnen leven als hij niet meer in staat is om te werken.
Aan jou als baasje de hartstikke moeilijke keus om voor hem te beslissen ....
Ik merk aan mijn oude merrie dat zij het ook fijn vindt als ik iets doe, tot vorig jaar reeds ik haar af en toe. Ze liep stram en we stapten alleen, maar haar oortjes gingen erop en ze ging gelijk aan de teugel, echt zo van ïk doe nog lekker mee". Dus een paard in pensioen zetten moet echt bij je paard passen. De mijne zou ik er ook absoluut niet gelukkig mee maken.
Maar het blijft een rotbeslissing om te nemen, hoe sterk je ook in je schoenen staat hoor!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:15

Holaso schreef:
Hoi,

als ik jou was, dan zou ik hem ook terughalen. Wie weet, is dat beesje voor een groot deel van zijn miserie verlost dan. Het kan zijn dat ie depressief is hee. Paarden die vroeger altijd gewerkt hebben en die vertroeteld werden (gepoetst, etc) en die dan plots in een rusthuis worden geplaatst, kunnen een depressie krijgen hoor. Jouw paard is nu 19, iedereen zegt hier "dat is een oud paard". Sorry, maar ik vind een paard van 19 niet oud, ééntje van 29 daarentegen. Hij zal nu wel artrose hebben, maar dat had mijn merrie op haar 25ste ook. Ik heb haar dan niet meer gereden, enkel nog gepoetst en af en toe s mee gaan wandelen aan de hand, zodat ze eigenlijk nog hetzellfde aantal uren aandacht kreeg als vroeger toen ze nog wel werd bereden. En dat paard was stijf en had hier en daar wat last (ze kreeg dan ook cortisonesiroop), maar als ik haar eten gaf, dan blonken die ogen als spiegels, oortjes recht en schraapte ze zelfs nog uit ongeduld. Helaas hebben we haar op 29-jarige leeftijd moeten laten inslapen wegens schouderbreuk door een dom ongeluk.

Mijn raad aan jou: haal hem terug, ASAP. Wees met hem bezig, observeer hem goed en dan zal je snel zien of hij nog plezier beleeft aan het leven. Ik heb ook getwijfeld hoor met m'n merrie, maar telkens als ik die stralende oogjes rond etenstijd zag + t feit dat ze nog redelijk gemakkelijk kon gaan liggen, rollen en weer opstaan en dat ze nog wat kon "rondsjeffelen" in de weide, dan wist ik zeker dat haar tijd nog niet gekomen was.

Ben het helemaal met jou en je advies eens!!!

Fardos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:30

Hoihoi,

dank jullie wel voor de adviezen, ik dnke inderdaad dat hij lekker treug komt eerst even kijken hoe hij zaterdag is maar de eigenaar van dat rusthuis is echt een geweldige vent hoor!!! niks fout over hem maar hij is gewoon een stuk makkelijker met dieren hij heeft met alles zoiets van aaahhh joh komt wel goed geeft niks alles gaat goed enz enz en dat past niet zo bij mij ik ben ook geen muts maar als hij grote wonden heeft of bulten wil ik dat toch wel graag in de gaten kunnen houden
we zullen zien hoe hij het doet als hij weer thuis staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:02

Goed zo, dat van "de natuur moet het maar doen" daar houd ik ook niet vanl Hij kan dan wel aardig zijn, maar te aardig is al snel nonchalant.

Ik denk dat je blij zult zijn als hij weer onder je eigen handen is en je paardje ook, zij hechten zich ook aan een plek en een vaste verzorger met vaste gewoonten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:06

Succes met 'm hoor! Gelukkig kan ie nog terug komen naar zijn oude plek! Als je zin/tijd hebt kun je misschien nog eens laten weten hoe het verder gaat met je paardje ....

Fardos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 08:30

dat zal ik zeker doen!
dank je wel allemaal

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:44

Persoonlijk ben ik niet zo voor om een paard telkens te verhuizen. Een rusthuis klinkt bij ons de mens wel heel relaxed in onze oren. Maar waarom zou je hem daar heen brengen als hij zich op zijn huidige stal lekker thuis voelt? Als hij maar veel naar buiten kan en lekker op eigen benen kan bewegen dan is het toch goed?
Gelukkig kun je terug naar je oude stal, ook daar zal hij vast wel vriendjes hebben en zich weer helemaal thuis voelen. Voor jou misschien ook een fijner gevoel want kun je er veel vaker heen omdat het dichter bij huis is. Rijden gaat niet meer maar je kunt nog veel andere leuke dingetjes met hem doen. Lekker poetsen en desnoods aan de hand mee naar buiten. In het rusthuis heeft hij misschien een maatje maar op zijn oude adres had hij ook vast wel maatjes toch? Hij zal zich daar dan ook snel weer thuis voelen.
Bij mij op mijn vorige stal hebben we ook een paard gehad met athrose. Je wil niet weten hoe het beestje eruit zag toen ze kwam. Alle botjes kon je tellen en je hoorde de botjes bewegen. Ze kreeg extra voer en ging lekker veel de wei op samen met mijn paard en het werden echte vrienden. Het was niet mijn paard maar ze vroeg me altijd om aandacht en vond het sneu voor haar dat ik altijd met mijn paard bezig was. Daarom heb ik ze veel aandacht gegeven en vaak gepoetst. Na een half jaar was het een heel ander paard! Ze was blij en zat vol met energie. Als een paard maar de wil heeft in zijn leven. Hij kan dan wel wat pijn hebben maar als hij niet gelukkig is dan zal zijn pijn ook flink in de weg zitten. Heeft hij het naar zijn zin dan zal de pijn denk ik beter te verdragen zijn. Ik weet even niet hoe ik het zo gauw moet uitleggen. Vlak daarna werd het paard weer opgehaald en dacht bij mezelf waarom eigenlijk, ze is hier zo gelukkig!
Mijn paard kwam alleen te staan en heb haar naar een andere stal verhuist. In het begin ging het wel maar steeds meer zag ik haar veranderen. Ze was gewoon niet meer gelukkig. Vaak kwam ik bij haar en hing ze over de deur of was chagereinig. Vier keer heeft ze koliek gehad en soms barste ze ineens van energie. Ze was het leventje van lekker veel in de wei gewend samen met andere paarden en dat had ze hier niet meer. Het rijden ging voor geen meter meer en ze had er gewoon geen plezier meer in. Gelukkig wist ik hoe ze voorheen was en zag dat ze veranderd was. Nu heb ik ze verhuist naar een andere stal waar een paard staat waar ze voorheen ook samen mee heeft gestaan in mijn vorige stal en je ziet ze helemaal opleven. Ze leeft weer helemaal op en zie dat ze gelukkig is. Ze is niet meer chagereinig en haar hele gezichtsuitdrukking is anders en straalt gelukkig weer rust uit. Wel is ze héél aanhankelijk aan dat andere paard en onrustig als ze deze uit haar oog verliest, want dat is voor haar veiligheid. Nu gaat ze elke dag naar buiten samen met het andere paard en je ziet gewoon dat ze gelukkig is. Ik geniet er gewoon van!
Ik denk dat je er goed aan doet om hem terug te verhuizen naar je oude stal. Het is het proberen waard toch? Tenslotte is het voor hem bekend terrein en is het voor hem geen nieuwe omgeving. Hij zal zich dan ook snel weer thuis voelen. Je merkt het aan hem gauw genoeg als je hem goed kent. Je merkt het vast wel aan zijn gedrag of het daar beter gaat.

Ik wens je dan ook heel veel sterkte en ben heel benieuwd hoe hij het daar gaat doen. En wie weet leeft hij weer helemaal op en kun je nog leuke dingetjes met hem gaan doen (behalve rijden dan). Ik vind als een paard nog de wil heeft in zijn leven dan moet je er nog gewoon voor gaan. Hij geeft zelf wel aan wanneer het echt niet meer gaat.
Ze zeggen dat het in de natuur zo is dat als een paard zich zelf niet meer kan redden of te ziek is zich laat vangen en blijft achter van de kudde. Het zijn tenslotte prooi en kudde dieren. Ik vind het heel goed van je dat je het nog wil proberen bij je oude stal!