Probleempje... Wel castreren of niet?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boterbloem

Probleempje... Wel castreren of niet?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 20:54

Ik heb zaterdag mijn twee ponies naar huis gehaald..(beide hengst)
Een shet van bijna een jaar en een "welsh" van 2,5 jaar...
Ze kenden elkaar niet.. Zaterdag voor het eerst
Nou is de welsh erg dominant en bijterig.. Niet constant, maar als hij zo'n bui heeft..... de haren zitten dan tussen zijn tanden...
Mijn shetje staat nu ook niet rustig meer...
Hoe groot is de kans, dat als ik hem laat castreren, hij toch dit gedrag blijft vertonen...???

Graag hulp gevraagd....

Sisim

Re: Probleempje... Wel castreren of niet?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:17

Waarom zou je ze hengst willen laten? Kunnen ze goedgekeurde dekhengsten worden? Of wil je ze tijdelijk hengst laten om mooi uit te groeien?

Ze staan nog maar pas samen lees ik, wacht nog even af, soms heeft het wat tijd nodig. Als je merries bij elkaar zet duurt het meestal ook wel een week (soms langer) voordat de rangorde bekend is. Als ze elkaar het ziekenhuis niet inslaan is er volgens mij geen reden om ze snel uit elkaar te halen of te castereren. Voer wel goed gescheiden. Meerdere hoopjes hooi in het land werkt ook goed, als de dominante eraan komt, kan de ander een ander hoopje hooi zoeken.
Zorg ook dat ze goed de ruimte hebben om elkaar te ontlopen als dat nodig mocht zijn.

Mochten ze geen dekhengsten hoeven worden en ze zijn al mooi uitgegroeid, kun je ze het best laten castereren. Wat moet je met hengsten??

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:34

Als je laat castreren kan het wel tot zes maanden na de castratie duren voor alle hengstenstreken er uit zijn. Dus Meestal heeft dat niet direct effect.

Schelen de twee veel in hoogte? Zo ja dan kan je misschien een plek maken in het weiland waar de kleinste wel kan komen (onder een draadje door) en de groote niet. Dan heeft de shet een plaatsje waar hij even bij kan komen.

LadyF

Re: Probleempje... Wel castreren of niet?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:54

Ik zou ook even wachten, even kijken of het gedrag veranderd.
Mocht je de dominanste van de 2 toch castreren dan zou ik ze niet gelijk weer bij elkaar doen. Dan heb je kans dat de dominantie in die mate blijft voordoen omdat hij nog niet aan zijn ruin-zijn is gewent.
Succes in ieder geval!