(ontstoken) wond op schoft door deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

(ontstoken) wond op schoft door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:08

Hallo mensen,
Even wat tips gevraagd.
Mijn paard heeft een ontstoken wond op zijn schoft, precies op de plek waar het dekenbontje van zijn winterdeken zit (niet op plek zadel o.i.d.). Dierenarts is erbij geweest, antibiotica kuurtje nu, wond ziet er al iets beter uit...
Alleen een ramp m.b.t. dekens. Hij staat nu met deken met longeersingel en een zelf gemaakt soort borsttuig (bijzetteugel met singelbontje van ene kant longeersingel naar andere kant over zijn borst heen tegen het achterwaarts schuiven). Dit gaat verbazingwekkend goed overigens (aanrader!).

Ik vroeg me alleen af of er hier Bokkers waren met ervaringen met hoe ik het beste straks weer normaal een deken op kan doen. Meteen op die plek kan niet, iets eronder? Misschien wat schuimspul met een "paarden-BH" eroverheen? Laat jullie verbeelding maar op dit vraagstuk los! Paard moet gewoon deken op, zit kort in zijn vacht en wordt altijd fanatiek getraind.

Ook ervaringen m.b.t. wondverzorging zodra de wond goed dicht zit, hoor ik graag. Om bv. witte haren/andere druk plekken tegen te gaan.\

Bedankt

Anoniem

Re: (ontstoken) wond op schoft door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:35

Ik zou die ene Harry's Horse deken (met die klipsluitingen, outdoordeken, ik geloof een 150 of 200 grams) in ieder geval niet meer opleggen. Bij sommige paarden trekken die heel naar op de schoft en blijkbaar bij die van jou ook.

Ik denk dat de BR winterdeken (dezelfde als Prestino en Vondassa ophebben) een heel stuk beter ligt. Sluit hoger om de hals en zou bij jouw paard denk ik ook niet op de schoft drukken. M.a.w. je paard heeft denk ik een wat andere pasvorm nodig en dan krijg je het probleem niet weer terug. Een highliner voor op stal zou ook nog heel geschikt kunnen zijn.

Ik heb trouwens nog een Rhino (outdoor) tussendek liggen in Sundancer's maat. Als je wilt kun je het wel passen, als die wond weer genoeg genezen is. Die sluit ook vrij hoog en drukt niet snel op de schoft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:51

nou, Faram heeft één winter een deken op gehad, maar nooit meer! ik had er een beschermer onder ('paardn-BH'). ik wilde een deken proberen omdat hij altijd erg afvalt in de winter, en zo zou hij minder energie nodig hebben om warm te bljven. ten eerste hielp het niet, en ten tweede schuurde zijn hele schoft kapot. ik heb er een bontje onder gedaan, en die vastgezet met singels enzo. toen kon de wond helen, maar Faram houdt de rest van zijn leven witte plekken op zijn schoft. erg zonde, en ook zielig voor hem, het zal ongetwijfeld pijn hebben gedaan. de wond was niet helemaal open tot bloedens toe, maar toch. aangezien ik verder geen reden had om een deken op te doen, doe ik het gewoon niet meer. dit jaar ging het gelukkig hartstikke goed, dus het is ook niet nodig.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:00

Mijn vorige paard heeft afgelopen winter een hele nare ontstoken wond door de deken gekregen, door omstandigheden, te lang verhaal, is hij onder de deken blijven staan.

Toen ik de plek in de gaten kreeg hebben wij hem de deken afgedaan zodat de plek op kon drogen en in overleg met de veearts hydrocortiderm er op gedaan. En ook dus zonder deken naar buiten in de winter. Toen het weer ietjes minder werd hebben we gewoon een wollen deken gepakt, een gat erin geknipt ter hoogte van de schoft en met touwtjes een borstsluiting en bilkoorden gemaakt. En dan liep hij daarmee buiten.

De deken de het veroorzaakte er natuurlijk niet meer op gedaan, was idd een HH, maar dit paard had een hele hoge schoft en door omstandigheden van mijn kant is hij van de ene op de andere dag stil komen te staan en dus bespiering kwijt geraakt. Hij had dezelfde deken al voor de 3e of 4e winter op.

Plek is goed genezen en er zijn geen witte haren verschenen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:03

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:56

Een stalgenootje van mij heeft een deken waarbij de schoft vrij ligt.
Zit en valt heel mooi, kan er even geen foto van vinden, het is zoiets als deze:
Afbeelding
Misschien is dat een optie voor jullie?
Succes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:36

Bovenste deken is een harry horse deken ik heb hem ook. Wel een mooie deken en blijft ook goed liggen.

Verder zijn de rambo dekens super. Een rib uit je lijf maar een van mij is al 10 jaar oud, die is nu wel heel erg aan het slijten maar hij is dan ook al oud.
Die dekens blijven altijd super liggen en verschuiven niet drukken niet helemaal perfect dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:49

Kafue schreef:
Bovenste deken is een harry horse deken ik heb hem ook. Wel een mooie deken en blijft ook goed liggen.

Ow, om verwarring te voorkomen. Ik haalde in mijn eerste reactie een bepaalde Harry's Horse deken aan, die bij veel paarden drukplekken lijkt te geven. Daar bedoel ik echt 1 bepaald model mee, want met alle andere soorten Harry's Horsedekens ben ik dit probleem nog niet tegengekomen bij normaal gebouwde paarden.

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 06:07

Kiara schreef:
Zit en valt heel mooi, kan er even geen foto van vinden, het is zoiets als deze:
Afbeelding
Succes!

welke deken is dit? en waar kan je die kopen

mijn tinker heeft al de hele winter een bucas deken op maar heeft last van het schuren op zijn schoft....

Paradiso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 08:12

silas schreef:
Kiara schreef:
Afbeelding
Succes!

welke deken is dit? en waar kan je die kopen

Zelfde vraag!

Bedankt voor het meedenken. Misschien ook goede ideeen om straks weer een deken op te doen (zal toch op die schoft moeten...) en evt. wondermiddeltje voor de huid?!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:38

De deken is van Lamicell, op het plaatje alleen een staldeken zo te zien, maar stalgenootje heeft toch echt een waterdichte winterdeken.
Ze zijn wat breder bij de bilen en borst, ik meen dat het van origine quarter-dekens zijn.
Stalgenootje heeft ze bij http://www.arabianhorsestore.com/ vandaan.
Succes!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:58

Zenith of Big-D's zijn amerikaanse dekens waarbij de schoft helemaal uitgesneden ligt. Volgens mij heeft HH ook zo'n model gehad.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:10

Wij hebben ook zulke dekens, en ik wilde ze al aanraden, maar een aantal waren me al voor!
Wij hebben inderdaad ook een 2-tal waar een HH-plaatje op zit, maar zijn evengoed gewoon door Schneiders (dus de fabrie van Zenith) gemaakt.

De Zentih-(stal)dekens zijn bij mijn weten op dit moment alleen te koop bij Flaxman en bij arabianhorsestore.com

Voor de tip waar de waterdicht Zenith's te koop zijn, houd ik me aanbevolen! (mag ook per PB!)

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:22

Ik heb een HH Zenith. Ooit eens bij de Divoza gekocht. Deze schuurt niet op de schoft maar wel vreselijk op de schouders. Heb deze al op twee verschillende paarden gehad en allebei behoorlijke schuurplekken. Met een Paarden BH gaat het wel redelijk goed. Verder wel een fijne deken

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:03

ik had hier ook altijd last van omdat mijn draver een erg smalle borst heeft nu heb ik voor buiten een rambo met hele hals en als stal deken een Br deken met halve hals zodat het niet kan schuren op deschoft s6 dr mee

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:07

Hadden wij eerst ook! daar heb je speciale t-shirt achtige dingen voor voor onder de deken, ze zijn zwart rond de 35 euro en van een zachte stof werkt super!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:52

Mijn pony heeft ook zo'n witte vlek op haar schoft overgehouden van een schurende vliegendeken. In de winter wordt ze voor het eerst geschoren, ik ga denk ik ook zo'n paardenbh aanschaffen.

Paradiso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 18:26

Is een deken met halve hals handig? Krijgt het paard dan niet toch nog schuurplekken?
Bedankt voor de sites:)

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:50

De paardenbeha heeft per paard een andere uitwerking helaas mijn vorige paard kreeg er 1 vanwege onschuldige schuurplekken op zijn schouders en heeft er een mooie witte plek op zijn schoft aan over gehouden, dus voor mij nooit geen BH weer! (jammer dat de zoekfunctie het niet doet, dit is nu echt zo'n geval waarbij dat handig is!)

Als "wondermiddeltje" voor de huid is MSM cream erg fijn.

shadow2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:34

Ook hier hetzelfde probleem, compleet kapotte schoft door het deken...
Dinsdag nog niets te zien en nu....
Mijn paardje is inmiddels 30 jaar en word niet meer bereden, hij is heerlijk met pensioen.
Hij heeft ook een waterdichte harry's horse deken op, durf zo niet te zeggen welk model het is, het is al een aantal jaren oud iig.
Eerder zijn er met deze deken nooit problemen geweest.
Deze wond is waarschijnlijk ontstaan door het niet meer werken, dus spierverlies, en dan in combinatie met een enorm hoge schoft en wat ingezakte rug

Het is gelukkig niet ontstoken, maar is wel een behoorlijk grote oppervlakkige wond.
Heb het goed schoongemaakt, en het ingespoten met acederm.
De manen die in de wond zouden kunnen gaan hangen heb ik maar afgeknipt....
Het deken krijgt ie nu niet meer op, dat was eigenlijk meer om hem tegen de regen en sneeuw te beschermen en dat is nu niet echt meer nodig en met die schoft ook niet meer mogelijk nu.

Een zadel hoeft ie niet meer op, en een witte plek had ie daar al toen ik hem kocht 10 jaar geleden, dus daar maak ik me niet druk over.(ok mooi is anders, maarja)
Hij geeft ook niet aan dat ie er pijn aan heeft, met schoonmaken stond ie gewoon te genieten, hij vond het ook helemaal niet erg dat ik eraan zat.

Hoe krijg ik dit weer zo snel mogelijk beter?
Iemand misschien een tip voor een betere zalf of spray oid?
En nog belangrijker, hoe hou ik evt vliegen weg?

Volgend jaar krijgt ie iig geen deken meer op als het even kan!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:59

anderhalf jaar geleden had gipsy het ook, van zijn br deken....
zijn schoft lag half open, echt een lelijke wond.... kon echt geen deken op...
toen hebben we maar gewoon een heel stuk uit het deken geknipt, en er een superdikke bontrand langsgenaaid....
viel dus niet op de schoft, en zijn hals lag er wat bloter bij, maarja wat moest dat moest maar even...

die wond hebben we toen elke dag goed ontsmet, als het even kon gewassen met betadine ( als het niet al te koud was ) en goed blijven zalven, met een wondzalf die zorgt voor snelle genezing, maar die ook de randen van de wond goed soepel houdt, zodat het niet gaat scheuren enzo... das ook vrij pijnlijk voor het paard dan.

ik zou tegen de vliegen een soort wondzalf kopen met tea tree olie erin, dat houdt bepaalde beestjes wel op afstand, en verzorgt de huid ook erg goed....

ook zou ik het paard . zolang de wond niet mooi dicht is, niet buiten zetten, wnat dna gaat hij/zij natuurlijk rollen enzo, en dan gaat dat vuil in je wond zitten, en gaat dat alleen maar viezer worden...

bij gipsy heeft het zeker wel een aantal weken geduurt voordat het mooi genezen was, en daarna heeft ie er nooit meer last van gehad met zijn dekens, er zit alleen nog wel wat witte haren op die plek.

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:09

hoi hoi

van een halve hals kan ie nooi op de schoft een schuurplek krijgen want dat stukje hangt over de schoft heen
Ik had van een paarden BH dat never nog druk plekken kreeg van dat elastiek dat zat te strak hij is 1.68 en heeft deken maat 205 en een
M was nog aan de borst te groot maar kreeg dr wel druk plekken van op de manen kam dus na 2 dagen dr af er mee en nu een deken met halve hals en geen plekken meer super gewoon plus die van Br heeft een heel fijn stofje van binnen dat heel zacht is en ook niet gaat schuren de prijs is er dan ook wel naar maar je hebt dr ook jaren plezier van althans je paard
op deze foto zie je zo'n deken met halve hals
http://www.piafferuitersport.nl/prodImages/656/hi.jpg

shadow2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:21

OrissE_GipsY schreef:

ook zou ik het paard . zolang de wond niet mooi dicht is, niet buiten zetten, wnat dna gaat hij/zij natuurlijk rollen enzo, en dan gaat dat vuil in je wond zitten, en gaat dat alleen maar viezer worden...

het probleem bij mijn oudje is dat ie niet meer op stal kan/mag staan.
hij heeft behoorlijke artrose, als ie gaat liggen in een stal kan hij niet meer overeind, vandaar dat ie op de wei staat 24/7

heb het net weer schoongemaakt en ik moet zeggen dat het er vrij goed uitziet.
rollen doet ie nu toch niet, denk dat dat toch wel zeer zal doen.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:23

Mijn pony heeft dit ook gehad, we hebben de deken vanvoor wat ingenomen waardoor ze beter blijven liggen. Hij had idd ook een wondje, en ik maar meteen naar het zadel kijken maar daar kon het helemaal niet zijn van het zadel, bleek het het deken te zijn twas gelukkig nog niet ontstoken of niets.