(dode) wormpjes in mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CorineH

(dode) wormpjes in mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:55

IK weet niet of dat het hier hoort of dat er al een topic over is, maar het heeft een klein beetje haast vandaar ik het toch neerzet.

Om de 8 weken geef ik mijn paarden altijd een wormenkuur, zaterdag heb ik er weer 1 geven, die groene, equest. IK ging dus net de stal mesten, zater er dus allemaal kleine, dunne, rode wormpjes in ( ik denk dus bloedwormen). Naar mijn idee leven ze niet meer want ik zag ze niet bewegen.

Maar mijn vraag is dus of ik hem nu nog een andere wormenkuur moet geven welke speciaal voor bloedwormen is ( dacht equimax) of heeft het verder geen gevolgen omdat ze nu dood zijn?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:03

Dat zijn waarschijnlijk Strongyliden. Ik zou de ontworming herhalen met 10 dagen. Dan met een Ivermectine pasta. En daarna nog één met 4 weken tussenpoze. Ik zou dan een Equimex geven. Overleg anders even met je DA. Je zou ook een mest onderzoek kunnen doen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:45

Ook al geef je het hele jaar door equest(equest mag je altijd geven,dat is 1van de weinige ontwormingen waarvan wormen er niet immuum voor worden)je kan best in het voorjaar en in het najaar een spuit Equimax geven

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:39

Equest werkt 12 weken en dan mag je absoluut niet na 2 weken weer een wormenkuur geven!!!!!
Equest is de enige (dacht ik) die ook tegen bloedwormen werkt. Neem kontakt op met je dierenarts en vraag wat je moet doen. Ik denk dat hij zegt pas na 12 wk. weer ontwormen!
Succes!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:41

Equimax heeft naast Ivermectine een ander 'stofje' wat lintworm doodt. Deze kun je het beste in het voorjaar en najaar geven.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:25

Bel gewoon de DA en vraag advies, beter dan 10 meningen op bokt bekijken en uiteindelijk het verkeerde beslissen !!

Let by the way wel op dat de mest een eind apart ligt van andere paarden, bloedworm is besmettelijk!

MarchaL

Re: (dode) wormpjes in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:51

Mijn paard had vorig jaar na het ontwormen hetzelfde. Haar mest zat de dag erop vol met kleine rode wormpjes. Ik heb mijn va hier even over gebeld en hij vertelde dat het hoogstwaarschijnlijk bloedwormen waren. Ik moest mijn paard 2 wk later ontwormen met Equest (dit is het enigste middel dat ook de larfjes dood!) en vervolgens na een aantal weken nog een keer. Ik weet niet meer hoeveel weken er exact tussen moesten zitten. Als ik jou was zou ik ook gewoon even je va bellen en het verhaal voorleggen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:06

die wormpjes zijn rode bloedwormen
gelukkig dat je een equest gegeven hebt zeg
dat is nl het enige middel waarvan bloedwormen dood gaan
ik zou zelf na een maand nog een keer een Equest geven
in het voorjaar zijn de rode bloedwormen n.l. het meest aktief

zelf geef ik altijd in het voor en najaar een equest
tussen door eens ivermectine of een goedkope ontwormspuit

CorineH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 13:09

Bedankt allemaal voor de reacties!!
IK heb toch nog maar voor de zekerheid concat opgenomen met de DA, en ik moet over 2 weken weer ontwormen met Equest, voor het geval er nog eitjes in zaten ofzo. Hoop dat het dan helmaal weg is!!

wormpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:50

Rode bloedwormlarfjes na een behandeling met Quest in het voorjaar is normaal. De diarree die daarbij zoms optreedt wordt veroorzaakt door de massale migratie van de larfjes vanuit de darmwand naar de het darmlumen. Nogmaals behandelen na 2 weken heeft geen enkele zin, er zijn immers geen volwassen wormen en geen larven meer aanwezig! Quest heeft deze immers toch afgedood. Verder zijn er in deze tijd van het jaar bijna geen besmettelijke larfjes meer op de weide door de vele nachtvorst.
Hou het paard goed in de gaten en laat de diarree niet verergeren.

Voor de volgende keer ontworm aan de hand van wormeitellingen, en probeer wormbesmettingen te voorkomen.

Voor het uitvoeren van een wormeitelling en andere informaite over ontwormen bij paarden kijk op www.wormbestrijding.nl

wormpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:51

Rode bloedwormlarfjes na een behandeling met Quest in het voorjaar is normaal. De diarree die daarbij zoms optreedt wordt veroorzaakt door de massale migratie van de larfjes vanuit de darmwand naar de het darmlumen. Nogmaals behandelen na 2 weken heeft geen enkele zin, er zijn immers geen volwassen wormen en geen larven meer aanwezig! Quest heeft deze immers toch afgedood. Verder zijn er in deze tijd van het jaar bijna geen besmettelijke larfjes meer op de weide door de vele nachtvorst.
Hou het paard goed in de gaten en laat de diarree niet verergeren.

Voor de volgende keer ontworm aan de hand van wormeitellingen, en probeer wormbesmettingen te voorkomen.

Voor het uitvoeren van een wormeitelling en andere informaite over ontwormen bij paarden kijk op www.wormbestrijding.nl