Pismerrie? Last van hormonen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse83

Pismerrie? Last van hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 16:47

Onze 4 jarige Fries (merrie) heeft last van haar hormonen. Ze plast veel, is vaak hengstig en heeft last van stemmingswisselingen. Het rijden gaat de ene keer goed (dan is ze voorwaarts) maar de andere keer is ze niet vooruit te branden. De dierenarts is geen voorstander voor het laten "wegspuiten" van haar henstigheid aangezien er dan bijwerkingen (ontstekingen etc.) optreden. Heeft iemand ervaringen met deze methode? Of heeft iemand anders ook een paard met deze problemen?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:02

Door middel van osteopathie is het vaak heel goed te verhelpen. Vaak zit een paard ook wat vast in rug / nek, van waaruit de doorbloeding van de organen die de hormonen produceren geregeld wordt. Die hormoonafgifte verloopt dan niet goed. Als je nu gaat homonen inspuiten, zou je de oorzaak niet verhelpen, je brengt de boel alleen nog maar meer van slag.
En dan zijn er inderdaad de andere bijwerkingen nog.
Met 1 behandeling van een osteopaat is dit meestal verholpen, het kan zowiezo geen kwaad om een paard eens preventief na te laten kijken.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:21

Wij hebben een homeopatische kuur gehad voor onse merrie, en een acu-behandeling van de onderrug. Ging zo weg!

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:25

Mijn merrie heeft het een hele tijd gedaan, en doet het nog nog wel eens als ze erg 'pissig' (leuke woorspeling ) is en natuurlijk ook als ze hengstig is en als ze opgewonden/heet is. Het is al een stuk minder geworden, ze doet het nog zelden en het is vanzelf over gegaan.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:13

Mijn merrie is ook een pismerrie, en heeft na haar veulen veeeeel minder last van haar hengstenheid.
Ik heb er ook homeopatische druppels voor gehad.. en van pavo heb je er poeder voor.
Maar ik liet haar gewoon staan, en met rust als ze haar pisbuien had.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:31

Probeer eens BronsCure van VSM, een homeopatisch middel dat het hele vrouwelijke voortplantingssysteem (dus ook op hormonaal vlak) reguleert. Kan goed zijn dat ze na een kuur van 1 of twee flesjes d'r helemaal doorheen is en dan heeft 't lichaam 't met behulp van de homeopatie zelf opgelost. Altijd beter dan chemisch 'wegspuiten', dat kan altijd nog (ben daar niet zo'n voorstander van).

mammaslamma

Re: Pismerrie? Last van hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:36

Ik lees dit even mee, ik heb nml ook een shet merrie die zo ontzettend veel vocht verliest en het lijkt wel of ze veel vaker hengstig is als de andere, maar bij de andere valt het ook gewoon niet op, die is wel hengstig maar dat weet ik meestal niet eens......
Mijn probleem is dus, staat ook bij VMR, dat ze mijn ruin van 8 jr, al 4 jr gecastreerd , helemaal mega geil maakt, die kruipt er nu sinds vandaag ook echt bovenop, dat moet ik natuurlijk niet hebben, ik wist ook niet of er iets voor in de handel was, dus alle tips zijn welkom.
Hoe heten bovenstaande middeltjes, weet iemand dat, bv van Pavo??

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:24

Ik zou niet zo snel voor chemische middelen kiezen.

Je kunt eens met Steffi vdr Laarse contact opnemen, zij is holistisch dierenarts en acupuncturiste en werkt veel met de natuurlijke middelen van de Groene Os. Ik ben erg blij dat ik haar heb ontdekt, mijn merrie had verschillende problemen en dat is allemaal een stuk verbetert!

Daarnaast heb je natuurlijk ook Eric vd Laarakker.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:37

Als ze er heel veel last van blijft houden dan zou je misschien ook eens Provarium Breeding kunnen proberen van de Groene Os.

Groetjes pammie

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:12

Eén van onze merries is pas op latere leeftijd een pismerrie geworden. We hebben alle mogelijke traditionele en homeopathische kuren geprobeerd, maar niets heeft echt geholpen. Sommige maakten het wel tijdelijk beter.
In het begin was ze alleen lastig, later gevaarlijk. We konden haar niet vasthouden, bekappen, niets eigenlijk. Alleen gewoon in de wei laten lopen en hopen dat ze niets ging mankeren.
We hebben haar uiteindelijk in laten slapen en ik heb er spijt van dat we dat niet eerder hebben gedaan. Haar weidegenootje had noodgedwongen vakantie, omdat we haar bijna niet uit de wei konden halen.
De moraal: niet blijven dokteren, zeker niet bij gevaarlijk gedrag.

Maar ik hoop dat het bij jullie merries niet zo vervelend eindigt.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:39

Jeetje Marmot, dat is wel echt heftig zeg! Vervelend dat je uiteindelijk niet anders kon dan die beslissing nemen.

Ik weet zelf dat Temperamental Fluid van Equimins hele goede resultaten geeft bij hormonale problemen, maar als je alleen tijdens bepaalde periodes last hebt, dan zou je, zoals horselover21 ook al zei, haar dan gewoon even kunnen "laten staan".

Succes!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:43

Wat ik mis in alle reacties is dat je eerst moet uitsluiten of er lichamelijks iets mis is!!Bijv een cyste in eierstok of baarmoeder.Daarnaast las ik dat ze jong is dus heeft ze ong 3 maanden nodig om in het naderende voorjaar goed met haar hormonen om te gaan.Een cyste uitsluiten is simpel voor de DA.
Ik heb hetzelfde meegemaakt met onze pony,zij bleek een cyste te hebben in haar eierstok waardoor haar hele hormoonhuishouding in de war was.Dit is met medicijnen opgelost,als je het precies wil weten stuur mij dan maar een pm.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:00

Ik ken het; ook altijd een ramp tijdens de hengstigheid. Nou ja, eigenlijk een week voor, tijdens en na of wel altijd. Ze was soms ook echt gevaarlijk. We hebben haar ook laten dekken in de hoop dat het minder werd. DA's konden afgezien van om de haverklap blaasontsteking (ook tijdens de dracht) niks vinden. Van alles geprobeerd, maar niks hielp. Velen adviseerden ons haar weg te doen of in te laten slapen. Dat hebben we gelukkig niet gedaan.

In november zijn we met haar naar Albert van Es geweest. Ik noem hem een paranormaal DA, maar weet echt niet wat hij precies is. In elk geval, hij vertelde ons dat haar baarmoeder gekanteld was en heeft die weer goed gelegd. Vraag me niet hoe dat kan (DA heeft de gekantelde baarmoeder nooit opgemerkt), maar daarna hadden we een ander paard. We merken niet eens meer wanneer ze hengstig is! Ook blaasontsteking heeft ze nadien niet weer gehad. Moraal van mijn verhaal: geef niet zo maar op (ik wil hier niemand mee aanvallen, hoor), vaak zal het toch een lichamelijk probleem zijn en soms moet je de oplossing in de alternatieve hoek zoeken. Als je meer info wilt, dan PB je een telefoonnummer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:06

Probeer eens BronsCure van VSM, Moody Mare of één van de andere middelen voor lastige merries (www.paardendrogist.nl) , valt te proberen, mocht dat niet helpen kan dat inspuiten een optie zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:44

kees2 schreef:
Wat ik mis in alle reacties is dat je eerst moet uitsluiten of er lichamelijks iets mis is!!Bijv een cyste in eierstok of baarmoeder.Daarnaast las ik dat ze jong is dus heeft ze ong 3 maanden nodig om in het naderende voorjaar goed met haar hormonen om te gaan.Een cyste uitsluiten is simpel voor de DA.
Ik heb hetzelfde meegemaakt met onze pony,zij bleek een cyste te hebben in haar eierstok waardoor haar hele hormoonhuishouding in de war was.Dit is met medicijnen opgelost,als je het precies wil weten stuur mij dan maar een pm.

Uiteraard moet je lichamelijk onderzoek doen, maar ik ga er toch van uit dat men dat zo onderhand zelf al wel gedacht heeft. Daarnaast helpt BronsCure dus ook tegen cystes. Ken een merrie die meerdere cystes had en daardoor niet drachtig werd. Kuur bronscure er in en 't jaar er op in 1 keer drachtig. En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeeldjes, ik zou zelfs m'n eigen Dot niet hebben zonder de BronsCure.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:48

Het paard van een vriendin was ook een echte pismerrie. Bij tijden niet te rijden. Ze heeft van alles geprobeerd. Uiteindelijk iemand erbij gehaald. Deze vertelde dat het niet aan de hengstigheid lag, maar dat dit paard last van haar nieren had.
Advies van hem was een flinke scheut oud bruin bier over het voer.
En haar probleem is tot nu toe nog steeds opgelost.

rainbowcash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:14

mijn merrie is 7 dagen per week, 24 uur per dag,3 655 dagen per jaar hengstig, ik heb haar helemaal laten onderzoeken, alles was goed.... Ik heb alle homeopatische middelen geprobeerd maar niets hielo... Mijn paard is toen overgegaan op Regumate, wel aardig chemish spul maar ze was niet meer te rijden en erg chagerijning, ze zat zelf daardoor ook niet lekker in haar vel maar met de regumate ging het top! Kokosmelk werkt bij veel paarden ook nog wel.. Dat kan je ook eerst proberen voordat je op "medicijnen"overgaat.. Succes, weeet dat het erg lastig is!