Bloedonderzoek als controle fitheid van je paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romandour

Bloedonderzoek als controle fitheid van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 14:43

hoi mijn vraag is of iemand van jullie weleens het bloed van zijn of haar paard laat onderzoeken. Net zoals mensen op ijzer enz. Zo ja wat kijken ze allemaal na dan. Dit doen ze toch ook bij top sport paarden.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:08

na een ernstige ziekte lijkt me dat handig, hoe staat mijn paard na de herstelperiode ervoor.

als je je eigen paard een beetje kent en hij/zij krijgt voldoende goed eten en beweging, nee dan zou ik het niet zo snel doen. maar misschien kan het geen kwaad een keertje.

Tremona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:38

Wij doen dit wel eens bij paarden waarbij je het gevoel hebt dat zij niet gelukkig zijn op stal of gedurende het rijden. Vaak doen we dit om alles uit te sluiten. Wij hebben zo een keer geconstateerd dat een paard last had van zijn nieren. Kan zeker geen kaad om indien je het gevoel hebt dat er iets niet goed zit maar je weet niet precies wat bloed te laten trekken. De kosten bij onze dierenarts waren ca. 80 euro.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:45

Als een paard niet fit is of er niet goed uit ziet dat is dat eigenlijk het eerste wat we doen.
Bloedwaardes kan veel zeggen over je paard. Het is ook wel handig het een keer te laten doen als je paard wel in orde is, dan weet je gelijk wat zijn goede waardes zijn als hij/zij fit is.
Dan vind je een afwijking ook weer sneller.

Ellebel

Re: Bloedonderzoek als controle fitheid van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:21

Je moet wel in je achterhoofd houden dat de dingen waarop getest wordt tegen een bepaalde referentiewaarde worden vergeleken. Die referentiewaarde is ooit vastgelegd door bij gezonde dieren de waarden te meten en dan de gemiddelde 95% te nemen. Wat dus betekent dat 5% als abnormaal bestempeld wordt terwijl er niks aan de hand is. Ook kan een dier best een afwijking hebben maar hoeft dat niet in het bloed te zien te zijn. De voorspellende waarde van een bloedtest is daarom niet bijzonder hoog als je niet weet waarnaar je zoekt. Als je al wel bepaalde symptomen ziet en daar ook nog een passende bloedwaarde bij vindt dan is de voorspellende waarde veel hoger.
Kortom, ik vind het het geld niet waard als je paard verder geen problemen heeft. Jij bent de eigenaar en je mag best wel een beetje vertrouwen in jezelf hebben hoor. Je ziet het heus wel als je paard niet helemaal lekker in zijn vel zit en dan kun je altijd nog aan lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek gaan denken.

borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:48

romandour schreef:
hoi mijn vraag is of iemand van jullie weleens het bloed van zijn of haar paard laat onderzoeken. Net zoals mensen op ijzer enz. Zo ja wat kijken ze allemaal na dan. Dit doen ze toch ook bij top sport paarden.

Een haaranalyse geeft eenzelfde, of vaak nog een duidelijker resultaat.
Is veel goedkoper dan een bloedonderzoek bij de dierenarts!
Getest wordt op de vitaliteit van de organen, zoals nieren, longen, maag, hart, aderen, etc.

Als je meer informatie wilt, dan stuur je me maar een mailtje.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:05

Dat vind ik een apart gegeven.
Heb er wel vaker over gehoord.
Kan je uitleggen hoe dan ongeveer gaat?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:30

Nou ik ben ook benieuwd. Volgens mij is het meer iets van het alternatieve circuit. Maar goed, als je daar voor gaat....

romandour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 22:07

nou dat haaranalyse lijkt me niks. Kan aan ze manen toch niet zien hoe zijn bloed is en of ie gezond is. Moet je manen opsturen en vijftien euro in de envelop doen. Voor hetzelfde geld krijg ik niks terug.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 06:19

Zoiets was ik ook al bang voor