bloedsporen bij hengstigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chell

bloedsporen bij hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:14

voor het eerst van mijn leven ben ik de trotse bezitter van een merrie. hiervoor heb ik altijd ruinen en hengsten gereden en nooit veel met merrie te maken gehad. ik heb mijn dame sinds 6 november en ben gek op haar.
ik heb braaf het een en ander over hengstigheid en de cyclus van de merrie gelezen maar bij het volgende zet ik toch mijn vraagtekens.

sind twee weken zie ik onregelmatig kleine bloedpropjes (vaak al opgedroogt) op en rond te schede zitten. aan haar staart (wortel) is niets te zien. voor zover ik weet is ze niet hengstig geweest en komt bloedverlies tijdens de hengstigheid bij merrie ook niet voor (toch?? )
de bloedpropjes / stolseltjes zijn heel klein en drogen vaak snel uit. ze zitten alleen op de randen van de schede en een de binnenkant ( +/= 1 cm naar binnen) voor zover ik heb kunnen zien.

wie heeft dit "verschijnsel" weleens gezien en moet ik hier wel of geen da bij roepen??

volgende de assistente die mij telefonisch te woord stond is het niets ernstig en zou het moeten verdwijnen (was 2 weken geleden)
volgens de stalhouder is het niets en komt het door de hengstigheid (ik kan me dit dus niet voorstellen aangezien ik totaal geen hengsitg gedrag bij haar heb gezien en dit is nogal een pittige dame) , volgens hem zie ik spoken en is er geen reden om da te bellen..

wat vinden jullie?

alvast bedankt
groetjes
Chell

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:06

Dit komt wel eens voor bij merries en is meestal veroorzaakt door een soort spataders op de baarmoeder. Het heeft niks met hengstigheid te maken en is normaal gesproken ook onschuldig. Misschien even aankijken.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:07

spatadres op de baarmoerder? heb ik zelf nog nooit van gehoord, maar het zou kunnen.. probleem is dat ik het al twee weken aankijk en er steeds weer wat zit.. :s..

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:36

Ja, bestaat echt. Pas van een DA op een cursus gehoord, ik wist het ook niet.
Als je twijfelt, bel je de DA toch even om hem advies te vragen?

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:38

heb ik gedaan, maar kreeg daar niets over te horen. denk dat ik morgen nog maar een keer bel.. de stalhouder verklaard me voor gek en zegt dat ik spoken zie.. maar wil toch wel graag weten wat er aan de hand is.. niet zo vreemd toch ?
dank voor je reactie!

borstel

Re: bloedsporen bij hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:42

Chell schreef:
voor het eerst van mijn leven ben ik de trotse bezitter van een merrie. hiervoor heb ik altijd ruinen en hengsten gereden en nooit veel met merrie te maken gehad. ik heb mijn dame sinds 6 november en ben gek op haar.
ik heb braaf het een en ander over hengstigheid en de cyclus van de merrie gelezen maar bij het volgende zet ik toch mijn vraagtekens.

sind twee weken zie ik onregelmatig kleine bloedpropjes (vaak al opgedroogt) op en rond te schede zitten. aan haar staart (wortel) is niets te zien. voor zover ik weet is ze niet hengstig geweest en komt bloedverlies tijdens de hengstigheid bij merrie ook niet voor (toch?? )
de bloedpropjes / stolseltjes zijn heel klein en drogen vaak snel uit. ze zitten alleen op de randen van de schede en een de binnenkant ( +/= 1 cm naar binnen) voor zover ik heb kunnen zien.

wie heeft dit "verschijnsel" weleens gezien en moet ik hier wel of geen da bij roepen??

volgende de assistente die mij telefonisch te woord stond is het niets ernstig en zou het moeten verdwijnen (was 2 weken geleden)
volgens de stalhouder is het niets en komt het door de hengstigheid (ik kan me dit dus niet voorstellen aangezien ik totaal geen hengsitg gedrag bij haar heb gezien en dit is nogal een pittige dame) , volgens hem zie ik spoken en is er geen reden om da te bellen..

wat vinden jullie?

alvast bedankt
groetjes
Chell

Dan laat je toch een keer een haaranalyse doen?
Kost weinig en kan je veel duidelijkheid verschaffen.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:43

een haaranalyse?.. sorry maar ik volg je niet helemaal.. wat heeft dit met bloedverlies te maken ?

grid

Re: bloedsporen bij hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:51

Soms kan bij hengstigheid een adertje knappen en verliezen ze hierdoor ook een beetje bloed. Meestal is dit niet erg, maar t kan soms wel resulteren in bloedarmoede waar je dan een supplement voor bij moet voeren of haar dragend maken ...

Een merrie kan de hengstigheid ook niet (duidelijk) tonen en toch hier last van hebben.

Als je t niet vertrouwd zou ik toch even voor de zekerheid een DA bellen/ laten kijken, omdat t toch alweer 2 weken duurt.

borstel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:54

Chell schreef:
een haaranalyse?.. sorry maar ik volg je niet helemaal.. wat heeft dit met bloedverlies te maken ?

Dmv een haaranalyse kun je uit laten zoeken of er iets met de baarmoeder is, of bijv. iets met hormonen o.i.d.
Daarnaast wordt getest op de vitaliteit van de overige organen, zoals maag, nieren, hart, longen, etc.

Een soort check-up van je paard. Dit kan preventief, maar ook wanneer je denkt dat je paard niet helemaal fit is of iets anders.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 10:46

ik neem aan dat je dit via natuurgeneeskundige weg bedoeld en niet via DA ?
iemand anders die hier nog een idee over heeft ?
ga vandaag weer kijken of het er zit zo ja zal ik weer DA bellen..

alvast bedankt
gr
Chell

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:35

Mijn merrie heeft dit ook heel vaak, ik heb een zogenaamde "pis"merrie, en die is heeeeel hevig hengstig, en heeft hier ook erg veel last van.
Ze heeft altijd bloed in haar vagina, doordat kleine adertjes springen door de druk in haar vagina.. (door o.a. het knipogen van de vagina)
Tijdens de dracht had ze dit ook heel erg, en was ik ook erg bang voor een miskraam.
Maar gelukkig is het allemaal goed gegaan.

Mijn merrie heeft dus altijd bruinige afscheiding onder haar staart.
Ik maak mijn eigen er ook totaal geen zorgen over..
maar als jij het wel doet zou ik zeker even de d.a. laten kijken, want met dit soort dingen moet je echt je gevoel volgen!! succes!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:16

In onze cursus stond dat jonge merries dit nogal eens kunnen vertonen, vooral als ze hittepitten zijn. Dat zijn dan adertjes die springen in de bm of de vagina en beginnen te bloeden. Het is niet ernstig zolang het geen grote hoeveelheden zijn, anders kan het op iets anders duiden. Daaronder stond een foto'tje van een brander waarmee ze soms adertjes toebranden, brrr

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 08:57

hai, ik heb de DA gesproken en het is inderdaad wat meerdere hier al beschreven hadden, let wel: het zijn Haarvaatjes en geen aderen(tjes) want dat zou veel meer bloed opleveren . het komt inderdaad het meest voor bij "hittepetitten". haarvaatjes is het begin van de vulva (niet bij de baarmoeder in de buurt) knappen / springen open door te hard plassen / schuren / soms zelf door teveel / grote ontlasting (persen) etc. helemaal niets ergstig dus. tenzij het dus "echt bloed"
in ieder geval hartelijk dank voor alle tips.. oplossing is er dus kan wat bij betreft een slotje op