Diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 09:23

Sinds anderhalve week heeft mijn tweejarige hengst lichte diarree, eigenlijk ontstaan na het geven van een wormenspuit ( eraquell, dosering 600kg ) Zijn ontlasting was niet zo vast als normaal, maar ook niet echt vloeibaar.Ik dacht dat het na een paar dagen wel weer beter zou gaan, misschien een beetje overgevoelig voor de werkzame stof ofzo. Ik ben afgelopen week een paar dagen ziek geweest, en toen ik zaterdag weer op stal kwam zat heel de stal ( inclusief de muren ) onder de dunne ontlasting. Hij was voor de rest nog gewoon fit, keek goed uit zijn ogen en had ook nog eetlust. Ik besloot even af te wachten voordat ik de DA zou bellen tot na het weekend. Vanochtend werd ik opgebeld door stal, dat ze het niet vertrouwen en de veearts erbij halen. De ontlasting loopt nu echt uit zijn achterste. Hij eet nog wel gewoon. Wie o wie weet wat dit is??? Voor de rest is hij kerngezond, netjes ingeent etc. Begin me nu wel een beetje zorgen te maken

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:06

Ah de arme ziel, hij zag er dit weekend iig niet ziekjes uit hoor

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:39

Ik zou als ik jou was maar de dierenarts bellen en eventueel laten komen. Sowieso ook voor de zekerheid..

Beterschap voor je paardje

Zesiram

Re: Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:43

De veearts is net geweest. Hij denkt dat hij niet goed tegen de kuil kan. Vanaf vandaag moeten we hooi voeren, en als het dan na ee paar dagen niet verbeterd wil hij verder onderzoeken. Hij krijgt al kuil sinds het najaar van afgelopen jaar, dus ik vind het wel een beetje vreemd dat hij daar nu pas last van krijgt. Hij had ook nog vaste ontlasting gevonden, dus hij heeft niet alleen maar diarree. We wachten maar weer een paar daagjes af, kijken hoe het me hooi gaat. En hij ziet er idd helemaal niet ziekjes uit, eet gewoon zijn boordje leeg.

Jeayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:48

Ik heb toevallig een soortgelijk geval gehad, na de wormenspuit diarree. Op advies van DA na 2 weken een wormspuit herhaald. Hierna was het over.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:10

er kan altijd een iets andere samstelling in het kuil zitten of net een ander plantje tussen de rest. houdt het maar goed in de gaten. beter de va een keer te veel dan te weinig.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:38

Goed opletten dat het niet te erg word en lekker lang hooi geven ... goed grof hooi .

wormpie

Re: Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:04

Diarree na een ontwormingskuur bij jonge paarden wordt regelmatig gezien en komt doordat Eraquell de bestaande volwassen kleine bloedwormen heeft afgedood waarop de ingekapselde larfen van de kleine bloedwormen massaal wakker worden en uit de darmwand na het darmlumen treden. De darmwand is nu beschadigd maar hersteld vaak binne enkele dagen. Hou het paard goed in de gaten en als het dier sloom wordt roep dan de DA erbij.

Voor volgende keer behandel in november met Quest.

Voor meer tips en het uitvoeren van een mestonderzoek bij je paard kijk naar www.wormbestrijding.nl