koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irmaaatje

koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:12

op een avond, ga ik bij mijn pony in de stal zitten, hij doet wel wat suf, maar ik zoek er verder niets achter. ze lag op de grond en ik zat bij haar hoofd, in eenkeer gaat ze helemaal gestrekt liggen, maar haar hoofd op mijn buik, dat moment zal ik nooit meer vergeten, dat is het laatste moment geweest dat wij 2 vredig bij elkaar in de stal zaten!!
ik ging weer naar binnen, en de volgende ochtend ging ik weer naar haar toen, ze stond in de koeienstal bij mij tuis, dus ik was er zo. als ik normaal in haar stal kwam stond ze te eten. maar nu lag ze weer.. maar die blik in haar ogen. de pijn die ze uitstraalde,, verschrikkelijk. ik wist het meteen, ze had koliek. ik ging bij haar in de stal zitten, en had ondertussen al tegen mijn broer geroepen dat hij mijn vader moest halen!!
toen ik zo bij haar zat en zij lag te kreunen,, wist ik dat het heel erg fout zat, ik ging haar overeind helpen, en met haar lopen. het leek steeds erger te worden, de dierenarts was er binnen een half uur, toen hij aankwam lag ze inmiddels al in de wei, helemaal bezweet en kreunend van de pijn, van de dierenarts moest ze gaan staan, en dat lukte maar niet.
uiteindelijk stond ze na 10 min, de arts ging haar nakijken, en voelen. toen ging er een slang door haar neus, hij ging kijken of niet toevallig haar darmen gedraaid zaten. ik zal altijd onthouden, de blik in haar ogen, die blik die telkens naar mij afwenden, om hulp vragend...
wat er precies gaande was weet ik niet, ik was er niet bij met mijn hoofd, ik zat de hele tijd te denken hoe het had kunnen gebeuren, waardoor het kwam..
uiteindelijk kreeg ze pijnstillers, en ging het weer veel beter met haar, zij stond ze grazen, maar had nogsteeds niet gepoept. wel probeerde ze het, maar er kwam gewoon niets uit. ik heb de hele middag bij haar gezeten, en kreeg indegate dat het steeds slechter met haar ging, op een keer stond ze alleen nog maar voor haar uit tekijken, haar buik was kei hard en opgezwollen, ik wou haar een kusje op haar neus geven, maar die was ijskoud, ik keek aan de binnekand van de lip, en die was helemaal paars. de hoop was meteen weer weg bij mij!! lopen wou ze niet, ik had haar al duwend en trekken in haar stal gekregen, waar ze weer alleen maar voorzich uitkijken stil stond. mijn vader had ondertussen de dierenarts gebeld, en die kwam..
het was een gedraaide darm, en we moesten met spoed naar het paardenziekenhuis, met het nieuws dat er waarschijnlijk weinig meer aan te doen was...
eenmaal daar aangekomen, leek ze wel dronken zo kwam ze de trailer uit, achteruit ging niet, dus draaide ze zich om ( twee paardstrailer). eerst werd ze gewogen. 400 precies woog ze. daarna ging ze naar de opperatiekamer. ik wou het niet zien, net toen ik weg wou lopen, keek ik nog even om, wat ik zag was vreslelijk; ze viel om op de grond, al spartelend lag ze daar. toen rende ik weg. ik wou dit niet zien, de liefde van mijn leven lag daar spartelend op de grond. uiteindelijk kwam de mevrouw vraagen wat ik wou, of inlaten slapen, of wachten tot ze zelf overlijd. ik zij meteen inlaten slapen, ik kon het niet verdragen dat ze zo pijn moest lijden. de mevrouw zij dat mijn pony de wasbak kapot had getrapt, er kwam bij mij een lag door mijn tranen heen, het was altijd al een doorzetter geweest.
ik kreeg de staart mee naar huis, en dat was het dan. 9 jaar is ze geworden. waarvan 3 fantastische jaren bij mij!!

inmiddels is het alweer 2 jaar geleden, en nog rolt er een traan over mijn wang, als ik er aan denk!!

hebben nog meer mensen hier dit meegemaakt??

stabik

Re: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:04

eh, nou ja wel ietjes anders maar net zo erg denk ik...

het was24 oktober 1999 om 8.00 uur in de morgen,dag na mijn verjaardag, en de telefoon gaat... mijn vader die belde want Avanti had weer eens koliek en de dierenarts zou komen.. dusver niets bijzonder want ze had heel vaak koliek. 9.30 uur, had me aangekleed en ontbeten, de telefoon... weer me vader en of ik met super spoed naar stal kon komen want ging helemaal mis met Avanti! aangekomen op stal zag ik mijn lieve meissie staan, shakend, beschadigd ( door het rollen in de box) en onder de medicijnen.... klein hinnekje naar me toe en ik week niet meer van haar af... dierenarts:"als jullie voor 13.00 uur in utrecht (kliniek) kunnen zijn,kunnen ze haar waarschijnlijk nog opereren".

dus wij een trailer geregeld en rijden, geloof me was geen 80 km per uur wat we reden! mijn beste vriendin,mijn moeder en haar vader gingen mee...
aangekomen 10 minuten voor 1 en we werden al opgewacht... vantje meegenomen en daar in een box gezeten, direct 5 mensen om haar heen en alles werdt gecheckt,bloed werdt afgenomen etc.... er kwam een dierenarts naar ons toe en die wilde een buikpunctie doen voor de zekerheid...

na een half uur de uitslag... er zaten al etensresten in haar buik wat duiden op een scheur in de maagwand dus was ze niet meer te opereren...nou als een klap op je smoeltje zakte ik op de grond en begon te schreeuwen en te huilen dat Avanti wel degelijk werd geopereerd en dat ze weer mee terug naar huis moet komen!!! we werden even apart genomen en koppig als ik ben, bleef ik volhouden dat ze weer mee terug kon.... tot ik haar weer zag staan....
met die lieve trouwe grote oogjes en haar eeuwige trouwe koppie liet ze me zien dat het echt tijd was... we hebben besloten dat ze werdt ingeslapen... ik wilde haar zelf in de box zetten, lag zeker 1 meter hoog stro... Vantje keek me aan "baasje, tis tijd ik hou van je en dit is goed zo, ik heb dadelijk geen pijn meer ", zeiden haar oogjes tegen mij.... een laatste zucht van haar,een duwtje van haar hoofd tegen mijn borst en ik moest weg....

nadat het gedaan was wilde ik haar nog zien, ze hadden haar halster afgedaan en haar op haar mooie kant neergelegd( de andere was beschadigd door het rollen)... ze zag er werkelijk mooi uit zo zonder pijn... ik gaf haar een kusje op haar wang en aaide haar op mijn speciale manier, voor zeker zo'n 20 minuten....

de terugweg was zwaar en huilerig voor iedereen(zelfs de vader van mijn vriendin)... nu nog als ik het zit te tikken, ben ik aan het huilen want iedere dag mis ik haar ondanks de nieuwe lieve pony's, ze blijft speciaal.... het was heel abrupt en een dag na mijn 15e verjaardag gebeurd, dit vergeet ik nooit meer....

we hebben sectie laten doen waaruit bleek dat Avanti dus een gezwel ter groote van een sinasappel op haar maagwand had zitten, daardoor is de wand gescheurd..... Avanti is 19 jaar geworden.... rust zacht...

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:30

dat is idd net zo erg. hoe lang is dat al geleden??

stabik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:31

nu 6 en half jaar geleden en nog elke dag denk ik aan haar,'t was zo plotseling gebeurd, in een paar uur tijd je hele leven (was toen 15 jaar) op z'n kop ! maar heb er nu wel vrede mee..... maar het blijft moeilijk ook omdat je de beslissing moest nemen anders viel ze vanzelf neer na 3 a 4 uur tijd... dat wou ik haar niet aan doen, had ze totaal niet verdient vandaar dat we haar dus in hebben laten slapen...

ook dat verhaal van jou is zo erg, mensen denken altijd dat het makkelijk is zo'n beslissing nemen maar je moet er maar eens voor staan, voor die keuze (nou ja, als je het een keuze kunt noemen).... hierna nog een paar keer gehad met andere paardjes alleen geen koliek gevallen.... nee wij hebben geen geluk ! in de 6 a 7 jaar tijd hebben wij al 5 pony's moeten laten inslapen om verschillende redenen...

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 22:02

inderdaad,, ben ik met je eens..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:51

Koliek is de meest gekende moordenaar
Toch viel me iets op : het grazen.
Een paard met koliek mag NIET eten.

twins4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:23

Snik snik .Bij de verhalen die hier staan moet ik toch even janken. Je weet als paarden eigenaar dat het zou kunnen gebeuren dat je paard/pony koliek kan krijgen, maar soms kan het zo snel en schokkend aflopen. koliek is met recht een moordenaar. Heel veel sterkte met het verwerken. Snik snik .

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:44

Ik heb een dergelijke situatie aan de hand gehad nu 7 jaar geleden.
Alleen mijn paard heeft het overleefd. Ik weet hoe je je kunt voelen op zo'n moment als je paard zichtbaar zoveel pijn heeft en jij alleen maar erbij kunt zijn. Huilend met tranen die biggelen over je wangen. Je paard die je aankijkt van "baas! het doet zo'n pijn!"
Ik heb mijn paard door een aantal maanden revalidatie door moeten brengen maar dat was het dubbel waard!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:46

wat een aangrijpende verhalen.....
Veel sterkte jullie beide....

Gelukkig heeft me verzorgfjordje haar koliek wel overleeft..
moet er niet aan denken dat ik haar aan zoiets vreselijks verlies...

STERKTE!!

stabik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:21

alleen avanti is overleden aan "koliek" wat later dus is gebleken dat er een gezwel zat. de dierenartsen konden ook zien dat ze al eens geopereerd was geweest aan haar darmen, waarschijnlijk om de koliek aanvallen te stoppen. dan korten ze de darm een stukje in.

vantje had heel vaak koliek wat nu dus te begrijpen is....

de andere paarden van ons zijn vaker aan artose overleden dan aan koliek. nou ja, overleden... door de pijn hebben we ze moeten laten inslapen want de artose was dan zo erg, dat doe je je paard gewoon niet aan.... ik ben altijd blij dat ik deze keuze KAN maken voor mijn paard, meeste mensen laten het dier maar lopen, omdat ze de keuze niet kunnen maken... ik vind het gewoon zielig als je je paard laat lijden omdat je zelf geen afscheid kan nemen, nee dan ben ik echt blij dat die keuze er is voor zo'n diertje wat waarschijnlijk nooit meer beter wordt.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:31

@ blue_star..

dat is mij nooit verteld, mischien had ik het zelf moeten weten maar ik was daar op dat moment niet zo mee bezig!!

verder bedankt voor de reacties!!

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:52

Zo zeg.........hier kan ik nooit zo goed tegen.....snif snif.
Ga dan altijd denken hoe zou het zijn als dit mij zou overkomen........verschrikkelijk.

dennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:14

Doodsoorzaak nummer 1 , verzamelnaam voor buikpijn, logisch met zoveel darmen, 5 procent overlijdt eraan.
Dit hoorde ik aan tijdens een lezing over koliek. verdomd dacht ik dan heb ik wel erg weinig mazzel.
geval 1: finally love off mij life eerste paardje zelf gespaard dromen kwamen uit. geweldige jaren gehad. tot dat ik besloot dat ik mijn paardje te kort deed met een manegestal en verhuisde naar iets met weide gang. ging prima, totdat hij s,nachts uitbrak. Had gelukkig alleen maar hooi te pakken, niets aan de hand. Rustig buitenritje was wat sloom, terug gegaan. Werd ziek dierenarts gebeld, buik zwol op, dierenarts verteld dat ze normaal erg slank was en er abnormaal uit zag. Hij gaf een spuit ging weg met de melding dat er binnen een uur verbetring moest zijn. d.a. ging weg ik stond met hem paard ging na enkele minuten hoesten en valt dood naast me neer.
woorden tekort. verklaring. allergische reactie op spuit, klappen van maag we zullen het nooit weten.
Paard twee kort gehad klikte toataal niet, verkocht na een jaar verliezen. Paard drie stanley mocht het dan toch weer? Ja echt wel wat een paard liefde, vertrouwen anders want ik had ondertussen twee kinderen. Zeven jaar mogen hebben. Dan gebeld worden, paard is ziek, heel ziek toen ik er kwam. d.a gebeld. paraffine, spuit knapt gelijk weer op geruststelling maar geen ontlasting. Geen doodziek paard maar geen verbetering. D.a er weer bij naar kliniek, maagpunctie. enigste oplossing afmaken. onvoorstelbaar stan staat onrustig al schrapend alles te bekijken geeft me een zet, rot op dit is geen doodziek paard. uitleg van chirurg dan moet het toch.........................

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:14

@ dennie: kben gevoelig voor zo'n zaken en vind jouw woordkeuze "afmaken" er net iets over. Sorry, maar t moest even van m'n lever.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 17:54

het komt idd een beetje hard aan ,
voor de mensen die net hun paardje hebben verloren, sorry maar dit is niet aanvallend bedoeld...!!

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:14

ik was vandaag op school, en toen was ik aan de klets met een meisje, dat gesprek ging over haar paard en over de club waar ze reed.. daar had ik ook gereden, en ze woonde vlak bij mij!! toen vroeg ze naar mijn pony, en toen zij ik dat ik die niet meer had, toen vroeg zij waar hij naatoe was gegaan, toen zij ik dat ik hem niet had verkocht. en op dat moment realiseerd zo'n persoon dat hij miss wel een gevoelig punt heeft bereikt!! dan wordt het meteen stil, dus toen dagt ik dan ga ik er wel ff over banketstaaf.. maar het bleef stil, ja en nee antwoorden..
zij denkt dan * o als dat mij zou overkomen..
op zo'n moment weet ik nooit hoe ik me moet gedragen,, jullie wel??

dennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:52

tja luitjes zoals ik al heb beschreven heb ik van zeer dichtbij meegemaakt hoe klote het is als je je paard moet verliezen op wat voor manier dan ook. en ik mag dus wel zeggen dat iik me zeer kan invoelen hoe je je dan voelt kort of lang geleden. Ik hd eigenlijk geen zin om te reageren op jullie reactie op mijn schrijven maar kan toch niet laten dat ik het vindt dat jullie je druk maken om een woord als afmaken. Het heeft allemaal dezelfde klote betekenis. Had het geschreven om duidelik te maken dat koliek veel te vaak onderschat wordt en een beetje begrip te tonen voor de auteur die zo recentelijk dit grote verdriet heeft meegemaakt. maarre............

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:51

Ik heb het ook al meegemaakt,
mijn eerste paard (en ik heb nog altijd geen tweede)
Vorig jaar, eigenlijk precies rond deze tijd kreeg mijn vorige paard koliek, echt panikeren deed ik nog niet want met een pijnstiller gaat het normaal over maar bij hem niet, na twee dagen stappen en pijnstillers hebben we besloten hem naar de kliniek te doen, daar stonden we ook voor de keuze om ofwel in laten slapen, hem zelf laten 'eruitrollen' ofwel opereren omdat ons dat het beste leek hebben we hem laten opereren, 2 dagen na de operatie ging het nog niet goed en belde de kliniek of ze nog eens mochten opereren en uiteraard ! anders was die ene operatie voor niets geweest en waren we hem kwijt ... en daarna liep alles vlotjes, wat kon mislopen is misgelopen maar we zijn er toch bijna zonder kleerscheuren (behalve in onze portemonnee dan ..)uitgekomen, 4 maanden revalidatie en stalrust. Hij had wel heel lang ontsteking op zijn naad en daardoor een buikbreuk gekregen, we kregen te horen van de DA dat we best zouden opereren omdat als we dat niet deden zeker niet meer mochten springen e.d. terwijl hij toch wel een zuivere springer was en eigenlijk niets anders graag deed dus wou ik dat wel riskeren. Nu dat was het moment, na de operatie was alles prima, de chirurg had er erg lang aan bezig gezeten en echt alles heel netjes gedaan en een dag later heeft hij weer koliek gekregen en toen was opereren geen optie meer, we hebben hem ook moeten laten inslapen... ik voel me er nog altijd schuldig over
(sorry voor het lange verhaal)

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:15

mijn twentertje is paar maanden terug overleden aan koliek.. ZE heeft nooit wat gehad, het was een gigantisch sterk paard. We zijn er gelijk mee naar utrecht gereden en der laten opereren.. Ze ging nog redelijk goed de operatie in maar kwam er niet goed uit. De operatie zelf was geslaagt alleen alle complicaties vielen tegen.

Ze at niet, had een maagzweer, uitdroging omdat ze niet dronk, hoefkatrol ed. Toen het na 2 weken ellende eindelijk beter ging ben ik er tot savonds gebleven, zelfs nog met der door de gnagen gewandeld voor de eerste keer! Dus had er echt een goed gevoel bij.. het voelde alsof er een last vna mn schouders viel.. De volgende ochtend werd ik uit bed gebeld dat ze der hadden ingeslapen, maagwand gescheurd en ze was niet meer te redden..

Sterkte met je verlies, ookal is het al ff terug.. blijft ***

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:04

dat is idd altijd het stomme,, juist de paarden/pony's die nooit wat hebben, zijn slachtoffer ervan!! ik vind het zo jammer!