Slokdarmverstoppingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlyingHigh

Slokdarmverstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:11

Vanavond was het weer raak, tijdens het eten van de brok, hield mijn 2jarige op met eten en begon te flemen. Daarna te rollen en alle verschijnselen van koliek erbij. Dit is recent ook al gebeurd en bleek hij een slokdarmverstopping te hebben. Vorige keer heeft de dierenarts dit verholpen door met een tube via neus en slokdarm de blokade te verhelpen. Nu toonde hij minder heftige pijn en was het een uurtje later weer over.
Hoe zou dit nou toch kunnen? Vooraf heeft hij hooi gegeten, toen slechts 1 hap muesli en het was weer foute boel.
Iemand ervaring met dit terugkerende verschijnsel en tips om het te voorkomen?? Ik durf hem nu geen muesli meer te geven, misschien brokken of slobber eens proberen?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:18

Zou hij misschien niet goed kunnen kauwen?? Misschien is het handig om eens een gebitsverzorger te laten kijken?

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:20

Tja, hij is nog geen twee, lijkt me nog niet dat ie een ravage in zijn mond heeft.......
Hij was wel wat schrikkerig door "hoogstaand bezoek", dus ik vrees dat ie te gulzig was. Maar ja, hoe kan ik dat voorkomen dat ie zo gulzige happen neemt?

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:22

Als het komt doordat hij te snel eet/te grote happen neemt zou je stenen in zijn voerbak kunnen leggen. Dan kan hij niet te veel tegelijk in zijn mond doen.

edit: hij kan natuurlijk door het wisselen wel last van zijn gebit hebben

Boheme

Re: Slokdarmverstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:24

Mijn paard heeft/had dat ook.
Hele simpele oplossing, brok met water voeren.
Hij heeft de eerste 3 jaar alleen maar verstoppingen gehad en toen kwam een boer met het idee.
En nadien nooit meer gehad.
Dus wie weet heb je er wat aan.
Wij gaven hem gewoon pavo2.
En we hebben hem ook nooit meer een paardensoepje gegeven uit angst voor nieuwe verstopping.
Heel veel succes

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:26

Zou hij nu al gaan wisselen?? Hij wordt in mei pas 2.....hij mist wel een voortand, maar dat is door grof geweld gegaan, vrees ik.
Voeren doe ik terwijl ik 2 bakken zelf vasthou, anders vreet Cody alles op. Zolang ik er tussen sta, gaat het goed. Maar ik durf hem geen muesli meer te geven, zou slobber een goed alternatief zijn? Misschien met een scheutje olie erin? Glibbert het lekkerder door........

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:27

Hee, inderdaad, water erin...............da's ook een goeie!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:28

Kun je niet een steen tussen het eten leggen dat hij niet zulke grote happen kan nemen?
Advies van Boheme klinkt ook logisch!

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:32

Ik ga het eens proberen, heeeeeeeeeeeeeel voorzichtig. Morgen slaan we brok even over om zijn keel rust te geven, misschien toch nu wat geirriteerd en opgezet. Dank jullie wel...........

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:27

Zou toch ook de tanden laten nakijken. De onze hadt op die leeftijd zo ongelooflijk veel haken. dat het een wonder was dat die nog at.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:01

ik heb het ook een paar keer aan de hand gehad

ten eerste: let op wat voor brok je voert, in sommige merken zit ook wat pulp verwerkt
verder voer ruim uit elkaar, hoe verder ze van elkaar afstaan hoe rustiger ze eten
geef ook ruim de tijd om te eten, hou de opdringer wat langer weg
en vooral, voer laag vanaf de grond!!!
hoe langer de hals en hoe lager de kop des te minder kans op verstopping

ik zou zeker ook even het gebit na laten kijken

verder kun je als het gebeurd waar je bij bent, de onderkant hals licht masseren, zacht naar beneden wrijven
zo komt de prop los of schuift langzaam naar de beneden en krijgt hij weer lucht

let eens op of hij een hap eten neemt en dan een slok drinken, dat kan ook zwelling in de keel geven

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:14

Ja,zie of er toevallig geen pulp in zit.
Je kan ipv stenen in de bak leggen ook een grote liksteen erin leggen.
Althans,mijn vzpaard eet de liksteen niet dus bij hem blijft het lekker erin liggen.

Verder zou ik wel de DA verwittigd hebben,er kan altijd iets geïrriteerd zijn of beschadigd in de slokdarm

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:39

Wij hebben ook een paard dat heel vaak een slokdarmverstopping heeft. De laatste keer was het zelfs zo erg dat de DA met spoelen de prop pas na 10x spoelen eruit kreeg.....
Wij hebben inmiddels ook ander voer gevonden voor hem, met een hele fijne structuur. En inderdaad helemaal zonder pulp.
Hij heeft ook een keer een verstopping gehad met Slobber, daar kun je dus ook proppen van krijgen.
Bij ons is schrokken de oorzaak. Zelfs als hij alleen staat te eten schrokt hij. Ik ga dus even de stenen in de voerbak uit proberen, maar tot noch toe doet het nieuwe voer het ook goed.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:21

@Twinkel: mag ik vragen welk voer je hebt gevonden?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:00

wat zonnebloem-olie ( of lijnzaad-olie, wel duurder) kan geen kwaad. Niet overdoseren, gewoon een geutje.
Gaan ze ook nog mooi van blinken

xjemarisxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:36

mijn paard heeft het ook contineu.. de dierenarts is denk wel 10x geweest.. mijne staat nu op zaagsel, en krijgt geen hooi meer maar lucerne, en zijn bix voor vermengt met water zo dat het een papje word.. mijne had het wel soms 2x op een dag! en nu echt bijna nooit meer, heel soms nog. als ik er dan bij ben dan haal ik hem uit stal en ga ik met hem lopen en masseren tegelijk dit werkt erg goed