wel of niet castreren??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessica

wel of niet castreren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:34

hoihoi
ik ben dus in het bezit van een 10 maanden oude fjordenhengst
sommigen zeggen dat ik hem moet laten castreren omdat hij dan groter zou worden.

bevorderen hormonen de groei???

ik ben gigantisch gek op zon lekkere dikke kuif bij een fjord. maar ze zeggen ook dat dit langzamer groeit als ik hem zou laten castreren dus bevorderen hormonen ook de haargroei?? niet dat dat een reden is om hem hengst te laten maar toch.
persoonlijk vind ik dat fjorden mooier uitgroeien als je ze zo lang mogelijk hengst laat. maar blijven ze dan echt kleiner???

graag even jullie meningen

_Jessica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:40

wel kijken niet reageren HANDIG!!

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:44

ik zit ook te twijfelen heb een hengst van 10 maanden.. vraag me ook wel af of het de haar groei veranderd.... (verminderd) denk het eigenlijk wel!

_Jessica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:54

lastig he haha

amberS

Re: wel of niet castreren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:55

ja...

Shadowlover2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:37

wij hebben een Fell pony hengst!
wij zitten er ook over na te denken steeds..
anderen zeggen dat je hem meteen moet laten helpen,
anderen zeggen weer je moet hem eerst laten uitgroeienn.
maar over de haren dat die sneller groeien heb ik nog nooit echt gehoord! en ik denk dat dat dus ook niet zo is!
wij laten hem gewoon hengst, en als die nou echt in een keer omslaat en allemaal hengstenkuren krijgt. laten we hem waarschijnlijk helpen!

(o jhaa vergetenn.. ze zeggen als je hem langer hengst laat worden dat dievaatbundel daar steeds dikker word, en daardoor het moeilijker word om hem te laten helpen. dus ook wat meer pijn voor de pony is. dit had ik gehoord van de dierenarts. de mooiste leeftijd is tussen 1 1/5 of 2 jaar.)

sorry voor de lange reactie

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:39

het is ook of je fjord er aan aanleg voor heeft he voor een dikke maanpluk
maar ligt eraan wat je ermee wilt doen en watvoor ervaring je ermee heb.
als hij dalijk ineens zijn hengstenstreken krijgt, krijg je er misschien spijt van dat je hem niet heb laten castreren op tijd.

mijn pony is nu 7 en zit er aan te denken om hem te laten castreren, zodat hij gewoon de wei op kan zonder veulentjes te maken .

en aan hem zie ik niet een bepaald hengsten uiterlijk...

_Jessica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:43

haha maakt niet uit.
maar op fjordenwereld word dus gezegd dat een fjord beter doorgroeit als hij ruin is.
hoor allemaal verschillende dingen en weet dus niet precies wat ik nou moet haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:33

Tja, ik weet het niet. Ik kan alleen constateren dat een ruin die met 10mnd gecastreerd is, uiteindelijk 1,53m is geworden. Hij had een vracht haar, daar kon je Ali Baba en alle 40 rovers in verbergen
Voor wat dat waard is, je weet immers nooit wat ervan geworden zou zijn als hij langer hengst was gebleven. Voor zijn geestelijke ontwikkeling is het wel heel goed geweest, omdat hij als ruin gewoon in een gemengde kudde kon opgroeien.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:38

ik zou het niet weten van die haargroei maar heb wel eens gelezen dat als je hem zou castreren hij iets groter zal worden dan dat je hem hengst laat, maar hij word dan wel wat slungeliger.

ik heb ook een hengstje van 9 maand en die laat ik rond september castreren, net na de zomer en nog voor de kou.
hij loopt nu nog in de kudde maar moet er binnenkort uit en dan gaat die met een ander hengstje op de wei en dan kan die met de tijd na zijn castratie weer in de kudde

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:45

als je hem langer hengst laat word hij waarschijnlijk groter het kan nooit heel veel zijn, maar als je hem zo jong mogelijk castreerd heeft je pony er minder last van of het de haargroei beinvloed heb ik nog nooit van gehoord mijn pony was op zijn 5e gecastreerd en had dikke manen mijn paard is op zijn 2,5 gecastreerd en die heeft een heel klein plukje dit zal ook zeker aan het ras liggen en aan de voeding, als een jonge paarden langer op de wei staan worden ze ook groter.. (zeggen ze)

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:51

zover als ik weet, (ik ben niet heel goed in maar dit is gewoon wat ik gehoord heb en weet enz.) hoe langer je paarden/pony's hengst laat hoe mooier ze uitgroeien (in spieren en bouw)

Maar volgens mij heeft het niets met de haargroei van je pony te maken of het ook met grote te maken heeft durf ik eigenlijk niet te zeggen

hipkippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:11

xDAANTJEE schreef:
als je hem langer hengst laat word hij waarschijnlijk groter het kan nooit heel veel zijn, maar als je hem zo jong mogelijk castreerd heeft je pony er minder last van of het de haargroei beinvloed heb ik nog nooit van gehoord mijn pony was op zijn 5e gecastreerd en had dikke manen mijn paard is op zijn 2,5 gecastreerd en die heeft een heel klein plukje dit zal ook zeker aan het ras liggen en aan de voeding, als een jonge paarden langer op de wei staan worden ze ook groter.. (zeggen ze)

ze zeggen dat als je hem op tijd castreerd dat ie dan groter word, maar wel slungelig.
en als je hem langer hengst laat dan word die forser enzo.
tenminste dat heb ik gelezen

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:28

Van de ene hoor je dat ze stoppen met groeien als je hem castreerd en van de ander hoor je dat juist door groeien als je ze castreerd.
Ik vind de paarden mooier als ze zo lang het nog kan hengst blijven vanwege de bouw en uitstraling, 1,5 of 2 jaar is inderdaad mooie leeftijd.
Maar met de maanpluk ben ik het niet mee eens, dat ligt echt aan het paardje zelf.
De een heeft snelle haar groei de ander niet, net zoals mensen de een heeft dik haar en de ander niet, dus maakt niet uit wat voor geslacht.

lisjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:14

hoi, ik heb ook een fjordenveulen van 10 maanden en die is nog gewoon hengst. ik laat hem pas castreren als hij z'n hengstenstreken krijgt!

even iets anders..
mijn fjord heeft ook last van mok van achteren. heel veel mensen zeggen dat het niet veel voorkomt bij fjorden.. heeft iemand anders daar ook last van??

ik ben ook wel is benieuwd hoe groot jullie fjorden zijn zo rond de 10 maanden die van mij is nu zo ongeveer 1.27.
hij komt bij staatsbosbeheer vandaan. (iemand zn fjord ook??) zijn vader is rex en zijn moeder is judith.

groetjes lisjjuh en hoefjes van macho
Laatst bijgewerkt door lisjjuh op 25-02-08 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:19

Edit: Bokt gaf de reactie van Lisjuh als beginpost te lezen Clown reactie was dus niet meer relevant
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 25-02-08 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:20

_Jessica schreef:

Je moet niet verwachten na 6 minuten al een reactie te hebben en omhoog schoppen mag niet.

Ruinen worden meestal iets groter dan hengsten, hengsten steken redelijk wat energie in hengst zijn en het heeft ook met een bepaald hormoon te maken dat de groei afremt.

Jana_en_Ik

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:20

_Jessica schreef:

Euhm en misschien niet meteen zulke reacties plaatsen? Laat mensen zelf maar beslissen of ze reageren. Misschien lezen ze het topic maar kunnen ze er geen nuttige reactie op kwijt, dus beetje dimmen Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:20

Die reaktie van de TS'er vond ik ook niet zo netjes.
Je moet niet verwachten dat er in 7 minuten tijd al mensen kijken die ook antwoord kunnen geven.

Mijn shetlander is op zijn 5e gecastreerd en geeft een dikke bos manen en is flink uitgegroeid. Hij is 1,10 m terwijl zijn ouders 1,00 en 1,05 zijn. Ik ben blij dat hij zo lang hengst is gebleven.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:44

Ik zou hem NIET castreren, nog niet althans..

Wat er gezegd wordt in het topic van de 10-maanden oude hengst die gecastreerd wordt: zou die niet ook al die vrachten behang hebben gekregen als hij nog hengst was? Je kan het nu nooit meer weten, omdat zijn ballen er af zijn Knipoog

De groei en de haardos van je paard is genetisch bepaald en niet afhankelijk van de hormonen. Wat echter wel lichtelijk hormoonafhankelijk is, is het in de breedte groeien van je paard. Paarden zonder testosteron (op veulenleeftijd gecastreerd) blijven vaak ranker/slungeliger. Wel zijn hengsten dus gespierder en breder in de borst, spiermassa op deze gebieden heeft wel een invloed van hormonen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:05

Teuntje111 schreef:
Ik zou hem NIET castreren, nog niet althans..

Wat er gezegd wordt in het topic van de 10-maanden oude hengst die gecastreerd wordt: zou die niet ook al die vrachten behang hebben gekregen als hij nog hengst was? Je kan het nu nooit meer weten, omdat zijn ballen er af zijn Knipoog

De groei en de haardos van je paard is genetisch bepaald en niet afhankelijk van de hormonen. Wat echter wel lichtelijk hormoonafhankelijk is, is het in de breedte groeien van je paard. Paarden zonder testosteron (op veulenleeftijd gecastreerd) blijven vaak ranker/slungeliger. Wel zijn hengsten dus gespierder en breder in de borst, spiermassa op deze gebieden heeft wel een invloed van hormonen.

Ook de bouw van een paard, rank/fors, is genetisch bepaald. Mijn paard en het paard van mijn vriendin zijn op ongeveer dezelfde leeftijd gecastreerd. Mijn paard is een fors propje en haar paard is een lange slungel, het castreren heeft daar dus geen invloed op.

Hengsten zijn misschien gespierder maar als je ze castreerd raken ze die spieren ook weer kwijt als je ze niet traint.
Als een ruin goed getraind wordt heeft hij dezelfde spieren als een hengst.
Een ruin wordt wel vaak groter dan een hengst omdat een hengst door zijn hormonen veel energie in ongein steekt. Ruinen zijn veel rustiger en komt de, door een hengst 'verspilde', energie ten goede aan de groei.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:19

Iederval verminderd de manen groei wel ( niet ernomr veel ) maar dat verminderd wel , en de hengste krijgen sneller sprieren dan ruinen.
Ik zou zeggen , als hij zich niet misdracht ( hengsten gedrag ) zou ik hem lekker hengst laten !!
Maarja , dat is mijn eigen smaak , ( ik vind fjorden hengsten heel mooi !! ) ..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:14

volgens mij staat deze vraag verkeerd geplaatst Knipoog

ik vind dat een moeilijke kwestie.
mijn anda hengst van 2 jaar heb ik nu sinds een jaar en hij was zeer klein toen ik hem kreeg, mij werd toen geadviseerd om hem hengst te laten.
hierdoor zou hij langer doorgroeien en meer body krijgen, ik moet eerlijk zeggen dat hij tot nu een flinke groeispurt heeft gekregen en voor mij is dit dus de goed oplossing tot nu toe.
maar als ik merk dat hij over een tijdje alleen in de breedte gaat groeien doe ik hem casteren, hierdoor zal hij meer in de hoogte gaan groeien, zoals ze zeggen Verward of dit voor ieder paard geld weet ik niet en dat zal het gewoon moeten uitwijzen.
het is wel een feit dat ze hoe dan ook hengstenmanieren gaan krijgen, dit zijn puur hormonen, en hier moet je wel mee om kunnen gaan want echt leuk is het niet altijd.

succes Knipoog

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:18

Het is heel simpel wil je een hengst (voor het oog) dan moet je hem nog niet castreren maar wil je een grote maat fjord dan zou ik hem wel laten castreren, zonder al die hormonen gaan ze meer de lucht in met hormonen gaan ze meer de breedte in. Behang manen en staart zijn genetische bepaald. Schofthoogte en breedte van het paard ook wel een deel maar dit is met castreren nog een beetje te beinvloeden.

Greetz

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:42

-->MD