Paard heeft een bult in de keel/slokdarm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Paard heeft een bult in de keel/slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 13:50

Vanochtend voelde ik bij mijn merrie aan de keel bij de keeluitsnijding zeg maar,en daar voelde ik aan de linkerkant een dikke bult zitten{onderhuids}.Rechts had ze het niet.Ik zat er een beetje aan maar ze reageerde er niet op,dus het deed geen pijn.Wat denken jullie dat het is? Ikzelf zat te denken dat het mischien een tumor is..wat ik overigens niet hoop.Wat zijn jullie ervaringen met dit?

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:54

Sorrie, maar wat bedoel jij met keeluitsnijding???

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 14:10

Dit
Afbeelding

Ellebel

Re: Paard heeft een bult in de keel/slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:26

Was het niet gewoon een lymfeknoop? Want die zitten daar namelijk ook

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 16:28

Nou eerst dacht ik ookal zoiets,maar het lijkt me dat dat dan aan beide kanten zit? Er zat gewoon echt duidelijk een 1 kant een bult net zo groot als een grote knikker.En ik heb het hoofd verschillende kanten opgedraaid om te kijken of het dan veranderde of eventueel aan de andere kant kwam,maar het bleef aan die ene kant zitten.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:37

Er zit aan elke kant een lymfeknoop. Als er een ontsteking zit aan 1 kant die alleen door die ene lymfeknoop gedraineerd wordt dan kan 1 knoop groot zijn en de andere klein. Dit komt zelf vaker voor dan dat ze allebei even groot zijn. Ik zou even afwachten en anders de DA bellen, die kan dan even in de mond kijken of er een tandprobleem is en bij echte twijfel over de bult er even in prikken zodat je het zeker weet.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:39

Mijn paard heeft ook een bult daar in de buurt gehad.. maar die was in het wieland gebeten door een shetlander.. Maar dat wisten wij niet dus wij hadden paniek .. Probeer te achterhalen of hij misschien met andere paarden heeft gestaan, bijv. in de bak of in het weiland...

Veel succes en Sterkte
xxx Sophie

PintoNatal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:13

droes? even da erbij halen voor de zekerheid

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:16

Dit is inderdaad een opgezette lymfklier, Wilfried had hem laatst ook, het geeft aan dat er ergens in het lichaam een ontsteking zit, dit kan bijvoorbeeld in de mond zitten (misschien op iets scherps gekauwd), het mondslijmvlies is misschien geirriteerd geraakt, het is een automatische reactie zeg maar.
Probeer hem te temperaturen, om de 2 uur en hou het bij in een staatje. Heeft hij verhoging, bel dan wel de veearts, want dan kan er iets anders aan de hand zijn. Ik dacht in 1e instantie bij Wilfried ook aan droes, maar dit gaat gepaard met hoge koorts en Wilfried had telkens 37.9. Geen verhoging dus. Heb wel even telefonisch advies ingewonnen bij mijn veearts, hij vond dat ik even moest aankijken en door moest gaan met temperaturen. Hij vond het nite nodig om te komen.
Verhoging? Dan gelijk de veearts bellen en laten komen. Beter 1x teveel gebeld dan 1x te laat....Na 2 dagen was de opgezette lymfklier van Wilfried weer weg.
Succes ermee!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:04

Hartstikke bedankt,ik heb de'r in de gaten gehouden en ze heeft geen koorts,ze voelt zich prima {trok net nog een lekker sprintje door de bak}Ze is alleen drachtig en ik hoop niet dat het daar mee te maken heeft.Droes is het niet dat ziet er anders uit dat weet ik.En een wondje is het ook niet .Ik kijk het nog wel even aan en anders bel ik de dierenarts,inieder geval allemaal hartstikke bedankt!!!