Hoe castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chivance

Hoe castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 12:18

Hallo

Wij hebben een hengstveulen van 9 maanden die klaar is om te castreren.
Voor ons is dit de eerste keer dat we dit moeten laten doen, dus graag jullie raad.
Het is namelijk zo dat er mensen zijn die zeggen dat het veel beter is om hem rechtopstaand te laten castreren in plaats van liggend.

Hoe werd jullie paard/pony gecastreerd?
En wat zijn de bevindingen?

Alvast bedankt om dit te lezen!

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:32

Nou aangezien het nog een veulen is(dus vrij laag bij de grond) lijkt het mij handiger om hem te laten liggen tijdens de castratie. Kan de DA er veel beter bij.
Wel zou ik hem persoonlijk pas laten castreren als het weer goed is en het buiten gedaan kan worden. Dan heb je niet dat nare gedoe in de box dat hij met de verdoving overal tegenaan valt.

Na de castratie wordt de boel meestal ook wel even flink dik dan is het ook fijn als hij gewoon lekker buiten kan lopen.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:47

Eerst kwam de veearts altijd bij ons en die deed het liggend. Bij ons worden ze nu allemaal voort staand gecastreerd. Ik moet zeggen, die meneer doet dat uitstekend, met de grootste zorg voor en na, en we hebben nog nooit geen problemen gehad. Het is altijd een heel klein beetje dik, maar nog nooit super opgezet ofzo.

Hij doet alles heel voorzichtig en rustig en hygiene staat bij hem voorop (heel normaal ook). Hij verdooft ze altijd licht, zodat ze blijven staan maar niets voelen. We laten het altijd in het voorjaar of najaar doen, zodat ze wel naar buiten kunnen, maar het niet kan gaan ontsteken enzo.

Succes met je castratie!

Chivance

Re: Hoe castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 17:18

Hartelijk dank al voor jullie reacties!!!

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:43

het kan volgens mij alleen maar liggend omdat het paard een slaapmiddel krijgt zodat die niet gaat lopen of trappen ofzo

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:45

Nee hoor castreren kan zowel staand, als liggend....
Heeft wel met kwestie van hoeveelheid narcose middel te maken....
Maar 9 maanden is wel erg jong nog om te castreren, ik zou als je de mogelijkheid heb nog effe wachten....

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:24

Kwpn-ers worden met een jaar gecastreerd, maar koudbloedige paarden zijn vaak wat later in ontwikkeling en dan is er simpelweg nog niets om te castreren, dus ligt ook een beetje aan het ras.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:30

Deze is een warm bloed met 60 % volbloed op zitten.
Het is nodig om hem te castreren zodra het beter weer is (denk eind april of zo) omdat alleen men man hem kan hanteren op dit ogenblik, ik niet

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:51

Ik heb goede ervaring met zowel staand als liggend.Met staand is het risico van de narcose minder.Negen maanden is inderdaad wel wat aan de jonge kant,maar als zijn ballen goed zijn ingedaald dan kan het neem ik aan wel.Het risico dat een van de ballen "terugschiet" tijdens het castreren is op deze leeftijd iets groter.Maar ik neem aan dat je dierenarts genoeg ervaring heeft om dat goed in te schatten.Wens je hengst maar sterkte van mij. (had hij maar geen hengst moeten worden zeggen we hier altijd )

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:08

Beide methoden kunnen; zowel staand als liggend. Het heeft meer te maken met de voorkeur van de castreur of DA en beide hebben voor- en nadelen.

Vergeet overigens ook de derde methode niet; de ''door-de-lies" methode. Hierbij wordt het paard alleen in een clinic behandeld via een zeer kleine insnede in de lies. Van binnenuit worden dan de zaadleiders doorgesneden. Op deze manier heb je minimaal risiko op infecties en heeft het paard het minste last van de nawerkingen.

Buiten castreren doe je zolang er nog geen vliegen zijn en het paard al wel veel naar buiten kan.