HAVENS brok veranderd van samenstelling?? Paarden hoesten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

australia

HAVENS brok veranderd van samenstelling?? Paarden hoesten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:52

Wie voert zijn of haar paard(en) brokken van het merk Havens en heeft de ervaring dat haar of zijn paard sinds een tijdje hoest? En dan bedoel ik hoesten zonder verkouden te zijn, dus geen snot of andere symptonen.

We hebben het al achter van alles gezocht, stof, ziek, maar allerlei testen via veeartsen wijzen steeds op niets uit. Nu zit ik te denken aan een voedingsallergie.
Wij voeren draversbrok en muesli zonder haver. Beide van Havens dus. Er zit sinds een tijdje een sticker op de zakken, met de boodschap, dat er gebruik wordt gemaakt van gemodificeerde sojabonen. Is dit nieuw, of was dit al zo en zijn ze nu gewoon verplicht om hier een melding van te maken op de zak???

Ben heel benieuwd of iemand mij iets meer kan vertellen. Het begon bij 1 paard en nu zijn het er inmiddels 4. Allemaal prima in conditie, vrolijk. Ook komen de paarden niet op wedstijden of iets dergelijks. Wie kan me helpen?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:53

mijn paard is heel moeilijk met voer.
Met havens heeft ze daar geen last van, dus ik heb alleen superervaringen met Havens.
Hoesten oid doet ze niet

edit: ik voer HAvens muesli zonder haver

australia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:58

Bedankt in ieder geval, ik weet het ook niet zeker hoor, maar ja, je gaat op alles letten he...

tienus63

Re: HAVENS brok veranderd van samenstelling?? Paarden hoeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:00

Wij voeren al jaren Draversbrok, we hebben geen veranderingen bij onze paarden gezien.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:31

Ik voer ook Havens zonder musli en wat je zegt, die sticker met geneticeerde gemodiceerde sojabonen zit er ineens op. Zag dit vorige week.

Als ik dit had geweten had dat ze dat als ingredient zouden gebruiken had ik een ander merk genomen want dat van genetisch gemodiceerde bonen lijkt me niks. Dacht juist dat Havens heel erg op natuurlijke eerlijke ingredienten was.

Toevallig hoeste vandaag mn ene pony eventjes maar weet niet of dat daar vankomt. Ik hou het in de gaten.

australia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:49

Hey MaiNat, dus die sticker was jou ook al opgevallen, weet jij of die ingredienten er ook al eerder in zaten of is het echt iets nieuws? Als je pony nou blijft hoesten, laat het dan nog even weten. Ken je nog meer mensen die hetzelfde merk voeren trouwens?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:53

Ik betwijfel of het aan de brok ligt, lijkt mij erg sterk, maar mijn paard hoest ook zo nu en dan een keer (heb het nu een keer of 3 gehoord afgelopen tijd). Ze is niet verkouden, geen snot of iets, maar gewoon af en toe een hoest. Zij krijgt ook Havens. Maar wat ik al zei, ik geloof niet dat het aan de brokken ligt.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:00

Genetisch gemodificeerd is dus geen ingrediënt. De sojabonen zijn door een kleine ingreep resistent gemaakt tegen bepaalde onkruidverdelgingsmiddelen. Dit gebeurt al jaren. Etiketteerplicht bestond al voor levensmiddelen voor menselijke consumptie, nu ook op alle voedingsmiddelen, ook voor dieren.

En nee, je paarden zullen er niet van gaan hoesten of iets anders van krijgen de sojaboon is dezelfde sojaboon gebleven zonder toevoegingen.

Waarschijnlijk toch kou gevat, beginnend met een droge hoest. Of misschien wat stof in het hooi/stro, of spoortjes schimmel in het stro. Dat was toch al bijna nergens van super kwaliteit dit seizoen vanwege de weersomstandigheden.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:38

Mijn paard krijgt Havens en hoest flink.
Oorzaak een virusje.........
De andere paarden krijgen een ander merk brok en hoesten ook.
Het bekende 5 dagen virus......

cinnic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 08:20

Deze paarden zijn door veeartsen onderzocht, geen bacterie, geen virus, maar duidelijk ALLERGIE. Hooi en stro is ook onderzocht en is niet afkomstig uit Nederland. Wordt geimporteerd uit Duitsland en is, zo goed als stofvrij, vrij van schimmel en van zeer hoge kwaliteit.
Paarden komen buiten en hebben luiken in stal die altijd open zijn (geen tocht!)

1 paard is zo goed als zeker allergisch voor het voer en wij onderzoeken nu de mogelijkheid of het bij de andere 3 (die niet naast elkaar staan en geen contact hebben met vreemde paarden) ook het geval is. Wij proberen systematisch alles uit te sluiten.

Alle aanverwante informatie is welkom!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:52

Mijn paarden kregen ook altijd Havens draversbrok.
Eén merrie hoestte inderdaad ook altijd.

Sinds ik overgegaan ben naar Puur Natuur van Equisanum, heeft ze geen kuchje weer gegeven!

Het blijkt dat meer paarden allergisch reageren op bix.
Verder heb ik vele jaren lang Havens gevoerd en was er zeer tevreden over!!

Nu krijgen geen van mijn paarden nog bix, uitsluitend Puur Natuur.
Het bevalt me erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:09

Er is een uitgebreid topic geweest over voer. Nav dat topic ben ik anders gaan voeren.

Havens en meerdere merken zijn erg bekend, mede ook vanwege hun grote reclame campagnes, wil niet zeggen dat ze dan ook het beste voer zijn.

Havens bevat kunstmatige anti-oxidanten, iets wat ik eigenlijk niet wil, veel voeders bevatten ook nog eens een hoop melasse, dus suiker. Heb de slobber van ik dacht Pavo gehad en daar zat resten van de bakkerij-industrie in. Dus ook weer suiker, meel, koolhydraten, niet slecht voor paarden maar in overschot ook niet goed. Mijn paard hoeft geen resten van cake te eten

Kijk eens naar het topic over Exceempaarden, ook het topic over de medicamenten van Leen Taal op Medisch, daar wordt verder ingegaan op voeding wat wel en niet goed is, zeer leerzaam!!

Om terug te komen op voeding.

Mijn paard heeft Chronische Bronchitis, welliswaar in lichte mate, maar sinds ik denk nu een jaar Mijten voer, een natuurlijk produkt hoest mijn paard niet meer, ook niet meer sinds zijn hooi niet meer nat gemaakt wordt. Ik zie zeer zeker wel verschil tussen het voeren van Havens, Pavo en Mijnten. Ik moet een end rijden voor Mijten, dus als het niet bevalt of geen verschil uitmaakt, kan ik net zo goed weer Havens gaan gebruiken, wordt nl gebracht op stal.

Een deel van dat topic:
viewtopic.php?t=290257

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:09

Over gemodificeerd voedsel zijn de meningen nog erg verdeeld onder de wetenschappers. Er wordt toch steeds meer getwijfeld aan de onschuld ervan. Ik wil het dus in mijn eigen eten niet en ook niet in het eten van mijn dieren.

Biks bevat over het algemeen heel veel 'troep' dat niet thuishoort in een paardenlijf maar wel lekker goedkope vulling is.
Wil ik dus ook niet. Ik wil zien wat ik voer en geen onzinnige dingen toegevoegd hebben.

Succes met het uitvogelen van de allergie. Das vaak een lange weg.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:39

Er zijn meerdere voerfabrikanten die genetisch gemodificeerde soyaprodukten gebruiken. Goedkope eiwitleverancier.
Een van mijn paarden is er super allergisch voor. Weliswaar niet hoesten maar pannenkoekgrote zwellingen over haar lijf. En een keiharde manenkam.
Ik heb een tijd de granenmix van Subli gevoerd. Puur natuur voeren dacht ik. Het ging ook inderdaad een tijd prima.
Tot voor ruim een jaar terug mijn merrie weer zwellingen kreeg. Alles nageplozen en uiteindelijk de voerzak nagekeken en ja hoor. Gen. gem. soya erin.
Subli gebeld, " ja nieuw toegevoegd omdat het graan er mooi van ging glimmen en tsja het menselijk oog wilde nou eenmaal ook wat "

Mogelijk krijgt jouw paard irritaties in de keel ervan wat hoestprikkels opwekt.
Zal me niks verbazen.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:48

dit hou ik even in de gaten,

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:01

Ik heb maar een nieuw topic op vraag maar raak geopend want wil eigenlijk toch wel overstappen op ander voer voor de zekerheid :
viewtopic.php?f=13&t=557326

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:35

Mijn paard hoest de dierenarts kon niet aan geven waardoor en zag voelde ook niets bijzonders. Vooral met eten komen de hoestbuien. Ook buiten op de wei. Heb altijd wortels, appels en brood gegeven. Sinds twee maanden krijgt hij brok van een plaatselijke handel( Hermus). En toen is het hoesten dus begonnen. Geef nu Musli zonder haver van Havens. Het hoesten is toch duidelijk minder geworden. Of het nu echt in het voer zit? Tijdens het rijden geeft hij geen kuchtje.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:52

Ik wil ook even reageren hierop.
Omdat mijn leverancier mijn normale brok niet voorradig had (Fyto Horse Gold), heb ik voor Yetse een zak met Muesli zonder haver van Havens gekocht, hij heeft er in het verleden nooit problemen mee gehad, tot nu. Hij hoest en proest de muesli weer eruit, ik was blij dat mijn leverancier haast gezet heeft achter mijn bestelling, uiteindelijk heeft Yetse 3 dagen zonder gezeten, de muesli is heel duidelijk anders van samenstelling, die sticker viel mij ook op. Ik vond het ineens ook heel stoffig van samenstelling en rook niet echt fris.
Ik koop het niet weer. Gezondheid gaat voor alles.

cinnic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:43

Ik heb contact opgenomen met Havens via de mail en dit is het antwoord die ik kreeg:

Goedemorgen,

De keuze van de grondstoffen waaruit de paardenvoeders van Havens worden
samengesteld blijft het gehele jaar gelijk. Havens Paardenvoeders weet
dat elke kleinste verandering in de samenstelling een verandering kan
veroorzaken bij de opname van het paardenvoer bij het paard. Dit is
gelukkig ook mogelijk omdat wij de grondstoffen die wij in het
paardenvoer verwerken in grote hoeveelheden kunnen inkopen doordat wij
ook nog een handelsfunctie hebben in de verkoop van granen. Ik denk dan
ook niet dat de allergische reactie die optreed bij de paarden een
voedingstechnische achtergrond heeft.

Met vr gr,

Havens Paardenvoeders

Ik moet zeggen dat ik er niet van overtuigd ben dat het niet mogelijk is dat het voer de allergie veroorzaakt. Ik heb betreffende paarden op ander voer gezet en dat lijkt verlichting te geven. Tijd zal het leren. Jullie opmerkingen zetten mij in elk geval aan het denken over zgn 100% natuurlijke voeding!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:33

henny_w schreef:
Er zijn meerdere voerfabrikanten die genetisch gemodificeerde soyaprodukten gebruiken. Goedkope eiwitleverancier.
Een van mijn paarden is er super allergisch voor. Weliswaar niet hoesten maar pannenkoekgrote zwellingen over haar lijf. En een keiharde manenkam.
Ik heb een tijd de granenmix van Subli gevoerd. Puur natuur voeren dacht ik. Het ging ook inderdaad een tijd prima.
Tot voor ruim een jaar terug mijn merrie weer zwellingen kreeg. Alles nageplozen en uiteindelijk de voerzak nagekeken en ja hoor. Gen. gem. soya erin.
Subli gebeld, " ja nieuw toegevoegd omdat het graan er mooi van ging glimmen en tsja het menselijk oog wilde nou eenmaal ook wat "

.

wat voer je nu dan??

Mogelijk krijgt jouw paard irritaties in de keel ervan wat hoestprikkels opwekt.
Zal me niks verbazen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 07:18

cinnic schreef:
Ik heb contact opgenomen met Havens via de mail en dit is het antwoord die ik kreeg:

Goedemorgen,

De keuze van de grondstoffen waaruit de paardenvoeders van Havens worden
samengesteld blijft het gehele jaar gelijk. Havens Paardenvoeders weet
dat elke kleinste verandering in de samenstelling een verandering kan
veroorzaken bij de opname van het paardenvoer bij het paard. Dit is
gelukkig ook mogelijk omdat wij de grondstoffen die wij in het
paardenvoer verwerken in grote hoeveelheden kunnen inkopen doordat wij
ook nog een handelsfunctie hebben in de verkoop van granen. Ik denk dan
ook niet dat de allergische reactie die optreed bij de paarden een
voedingstechnische achtergrond heeft.

Met vr gr,

Havens Paardenvoeders

Ik moet zeggen dat ik er niet van overtuigd ben dat het niet mogelijk is dat het voer de allergie veroorzaakt. Ik heb betreffende paarden op ander voer gezet en dat lijkt verlichting te geven. Tijd zal het leren. Jullie opmerkingen zetten mij in elk geval aan het denken over zgn 100% natuurlijke voeding!

Logisch dat Havens dat zegt. 1 keer per jaar worden de granen geoogst en dan wordt alles ingekocht. Het zijn allemaal dezelfde partijen. Meestal worden de ingredienten op de wereldmarkt gekocht en dan idd kan de kwaliteit verschillen omdat natuurlijk zo goedkoop mogelijk wordt ingekocht. Zeker als ze een handelsfunctie hebben, maar dat zegt mij niks, want dat kan van alles betekenen. Hebben ze hun eigen velden en waarborgen ze super kwaliteit en verwerken ze deze granen of verkopen ze die voor veel geld en kopen een mindere soort in omdat het toch maar diervoeder is? Wat er achter het handeltje geld verdienen zit kan je soms maar beter niet weten. Alles binnen de mazen van het net en die mazen zijn nog goed te vinden. Als je maar waarborgd dat er in zit wat er in moet zitten en wat je op je zak zet, maar wat er in zit en wat niet schadelijk geacht wordt of nog geen regel voor is gegeven, boeit niemand dat wat, want dat wordt toch niet gecontroleerd.

Laat zo een zak eens een maandje of 4 staan en doe dan de deksel eraf. Wedden dat je het zo wegkwakt???? Heb ik ooit een tonnetje laten staan omdat ik met ander voer bezig was en dit niet op wilde voeren omdat het zomer was en er genoeg op de wei stond.Bahbha, wat een stank en wat een wat een muffe zooi was het geworden, idemdito met hun brok, als je weinig voert en in de zomer een paar weken van wege het gras niks, nou keil die brok maar weg, lijkt wel een snackbar dat zijn vet moet vervangen.