Schurende Shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schurende Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:09

Mijn vriendin heeft een twee maand terug een shetlander gekocht, die wat onderkomen was.Maar nu heeft ze zich op haar nek helemaal kapot geschuurd aan de bomen.Langs beide kanten van de hals zo halverwege.

Is er iemand die het herkent en weet wat dit kan zijn?Nu krijgt ze wel kuil ,ik heb al gezegd dat ze dat al eens kon weglaten .Dus nu gaat ze gewoon hooi krijgen.Verder krijgt ze een hand wortellen en een handje Pavovital.Ze zet ze nu zolang op een stuk waar geen bomen staan en in haar stal schuurt ze niet.het is echt iets raars.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:09

Schurft

Anoniem

Re: Schurende Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:42

Nee was het maar zo simpel.In schurft en schimmel plekken ben ik thuis.Dat is het niet.Zowel ik als mijn vriendin zijn ervaren paardemensen maar dit kennen we niet.De dierenarts had ook geen oplossing ,behalve een verzachtende cremè waar ze een meter hoog van springt als je het er aan doet

Sarisv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:46

Mijn shetjes schuren ook, zodat ze haast geen manen over houden.. Maar op hun nek schuren ze niet, alleen de manen.. Zo zonde en we weten ook niet wat we er aan kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:02

Het rare is dat ze juist niet haar manen schuurt.Dan zou je nog aan zomerexceem kunnen denken.Gras staat er ook nog bijna niet.Ze gaat een halsdoek maken om zo een beetje de wonden te beschermen.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:22

Ik heb een keer een shetlander op stal gehad die ook schuurde, waarbij de plukken eruit vlogen, maar de andere paarden plukten haar ook zo kaal! Als ze namelijk met een ander paard aan het kroelen was, had dat andere paard zijn mond vol met haar. Toen heb ik de pony een paar keer met Kerato-shampoo gewassen en werd het steeds beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:47

Wat is dat voor een soort shampoo?

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:47

luis, heeft mijn shet ook gehad

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:48

Eiwitten-allergie?
Daardoor krijgen ze ook jeuk.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 06:53

Mijn shet heeft dat ook....ieder voorjaar. Hij heeft het nu snel warm, en verhaart ook iets. Als hij het warm heeft (nu iedere dag) gaat het kennelijk jeuken, en dus schuurt hij zich overal aan. Na de vachtwisseling is hij er weer vanaf.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 07:01

Ik heb ook een shet die schuurt, klinkt het zelfde.
Hij schuurt ook alleen zijn hals, niet de manen. Zijn hals is aan beide zijden helemaal kaal en op sommige plekjes is de huid ook kapot van het schuren.
Ik smeer er een verzachtend zalfje op, meer kan je er niet aan doen.
Heeft idd met de dikte van de vacht te maken en hoe warm je shet het heeft, die van mij begint net voor het voorjaar altijd hevig te schuren. Dat is een voorbode voor de rui, dan weet ik dat het nog een maandje of 2 duurt voor hij zijn jas gaat uittrekken, hij heeft het dus ook ieder jaar.
Veel mensen kijken meteen heel erg vies als ze hem zien en roepen meteen schurft of luis maar niets van dat al hoor, hij heeft gewoon jeuk door de warmte van zijn vacht en na de rui is het weer helemaal over.