Rare kale plek op schoft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa0710

Rare kale plek op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 15:23

Hooi

Mijn pony heeft sinds een paar weken een rare kale plek op haar schoft. Het komt waarschijnlijk door haar deken ofzo. Als je eroverheen poetst laten er plukjes haar met een schilfer los. Haar hele schoft zit ook vol met witte schilfertjes.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Is er een speciaal zalfje voor?

Groetjes van Lisa

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:26

dat is een druk plek
en kan pijnlijk zijn
ik zou een handdoek dubbel vouwen en deze erop leggen en dan de deken erover.

Past het zadel trouwens daar kan het ook van zijn.

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 15:29

onley schreef:
dat is een druk plek
en kan pijnlijk zijn
ik zou een handdoek dubbel vouwen en deze erop leggen en dan de deken erover.

Past het zadel trouwens daar kan het ook van zijn.

We hebben er nu een soort van speciaal paarden t-shirtje onder gedaan. Een zwart glad 'shirtje' dat je over haar nek moet doen, dat is speciaal voor onder de deken. Het zadel past, we hadden trouwens een paar weken niet gereden omdat sientje een hoefzweer had. Ze heeft dus vaker haar deken om gehad en dat plekje werd steeds groter. We hebben het zadel net nieuw. De zadelmaker heeft het zadel helemaal goed uitgezocht voor haar en het plekje zit trouwens net onder de uitgesneden boom Het zadel komt er dus zelfs niet tegenaan!

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:01

Andere deken erop leggen die NIET op die plek drukt!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:43

deken met een halve hals, die drukken eigenlijk niet op de schoft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:07

ijslanderfan schreef:
deken met een halve hals, die drukken eigenlijk niet op de schoft.

Bij behoorlijk wat paarden (zeker bij paarden met een flinke schoft) kunnen ook halve hals- (en hele hals)dekens op de schoft drukken, dus echt goed opletten of dit niet het geval is.

De deken die de drukplek veroorzaakt heeft moet er in ieder geval niet meer op. Ik zou deze vervangen door een deken die niet drukt. Eventueel totdat de plek genezen is, de voorsluiting los en de deken met een losse dekensingel (niet elastisch, het mooiste is eigenlijk nog een longeersingel vanwege betere pasvorm) er omheen. Dan kun je de deken zover terugslaan, dat de drukking helemaal vrij komt te liggen.

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:26

Die plek komt door de deken en is een verstikking van de huid. Mijn paard had het een tijdje geleden ook en heb het aan de dieranarts laten zien (moest er toch heen voor de jaarlijkse enting).

Hij adviseerde mij om een stuk aan de deken te naaien waar die plek zit (die stof wat je ook onder bandages doet). Maar dus absoluut geen "bh" die verergerd het waarschijnlijk alleen maar omdat dat helemaal afsluit.

Haal ook elke dag even de deken eraf zodat er lucht bij kan en maak het schoon met biotex of iets...Daarna even inspuiten met acederm. Dan is het met 2 weekjes wel weg.

Succes ermee!

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:37

Ja, ik had dus een deken met een halve hals, maar die drukte juist op haar schoft. Ze heeft een hele hoge schoft. We hebben er nu een deken opgedaan die juist een hals heeft. Deze drukt niet op de schoft. We smeren er Vitamine E olie op, zodat het sneller geneest. Zo krijgt ze ook geen littekens waar ze later last van kan krijgen!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:48

Mijn pony heeft een hele hoge schoft en had er ook last van.

Bij de vorige eigenaar had hij een slecht passend zadel zodat de hele schoft open lag. Dit is nu gelukkig weer dicht, maar er komt geen haar meer op. Het blijft vol schilfertjes.
De dekens geven niet zo'n groot probleem. Ik leg ze altijd iets verder dan voren. Een heel klein stukje maar en dan heeft hij nergens last van. De dekens hebben bij de schoft een stukje wol.

Toen de wond nog snel open ging smeerden wij er Vaseline op. Dit hielp ook erg goed en daardoor is het nu ook dicht.

Denk dus ook even om het zadel. Is dat goed, leg er anders een bontje onder zodat het minder schuurt.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:29

SientJ schreef:
We hebben er nu een soort van speciaal paarden t-shirtje onder gedaan. Een zwart glad 'shirtje' dat je over haar nek moet doen, dat is speciaal voor onder de deken. zadel komt er

Pas hiemee op, zo'n "borstbeschermer" heeft bij 2 van onze paarden juist enorme drukplekken op de schoft veroorzaakt!

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:07

heleenxx schreef:
SientJ schreef:
We hebben er nu een soort van speciaal paarden t-shirtje onder gedaan. Een zwart glad 'shirtje' dat je over haar nek moet doen, dat is speciaal voor onder de deken. zadel komt er

Pas hiemee op, zo'n "borstbeschermer" heeft bij 2 van onze paarden juist enorme drukplekken op de schoft veroorzaakt!

Ja die van mij een hele streep bij de manen, net waar dat ding eindigt is weggeschuurt en hij had een kuiltje in zijn rug, ook net bij het einde. Had hem echt niet te strak!

En ze horen te helpen tegen het schuren van de deken op de schouders maar het lijkt wel of het erger is geworden, en dan ook nog die verstikking van de huid erbij. Een en al ellende die dingen....