Voortand gebroken of wisselen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Voortand gebroken of wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:50

Ons 2,5 jarig friesje heeft 1 losse voortand!

Ik ben gelijk bezorgd natuurlijk. Ze heeft geen teken van met haar hoofd ergens opgeknapt of trap tegen haar kaak gehad ofzo want er zijn geen wondjes aan haar mond, ook niet binnenin. Dus een andere optie is misschien ergens heel hard op gebeten?

Maar een van haar voortanden zit dus echt los!! Nou vond ik op internet dat inderdaad de voortanden wisselen op die leeftijd. Maar ik vind het er gewoon eng uit zien en eng voelen zo'n tand die half loshangt.

Hebben jullie dit ook eens meegemaakt bij jullie bijna 3 jarige? Hoort het zo?

En de paardentandarts komt ook binnen een maand weer langs (komt ieder jaar) dus er wordt zowiezo naar gekeken. Maar zou wel wat van jullie mening erover willen horen.

Ze eet overigens gewoon, lijkt er geen last van te hebben. Het bloed ook niet ofzo, het hangt gewoon los en of eronder een nieuwe tand zit kan ik niet goed zien.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:57

Ik denk dat je hier niet echt bezorgt over hoeft te zijn. waarschijnlijk wisselt ze. Stel dat de tand is afgebroken dan is er tch niks meer aan te doen. Als hij normaal eet dan zou ik wachten tot de tandarts komt en kijken wat die er van zegt

spettertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:33

Maak je geen zorgen, ze is gewoon aan het wisselen hoor. Ze heeft er de leeftijd voor. Waarschijnlijk is de tand ook wat zwart bovenaan en scherp. Dit zijn de zogenaamde "doppen" op de tanden. Ze wisseld nu haar bovenstende twee voortanden en de onderste twee voortanden. Als ze drie wordt gaat ze weer wisselen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:45

Ja, paarden wisselen tussen 2,5 en 4,5 jaar. Geen zorgen over maken dus!

Kims

Re: Voortand gebroken of wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:59

zoals hierboven gezegd: inderdaad geen zorgen maken! dit is heel normaal

Mocht het je toch niet lekker zitten kan je altijd de tandarts even opbellen voor advies en hem misschien iets eerder laten komen.
Maar vooralsnog; geen reden om je zorgen te maken! en ik denk niet dat het nodig is de tandarts eerder te laten komen.

Manda

Re: Voortand gebroken of wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 11:08

Inderdaad een scherp randje bovenaan de losse tand!

En we hebben nog eens goed gekeken en er komt uit het tandvlees idd een nieuwe tand!

Dus zal dat wel zijn

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Annelous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:55

Mijn pony heeft dit ook, en ze is net 3, ze begint nu alleen haar onderste 2 tanden pas te verliezen, weet iemand van jullie of dit niet laat is, want zoals ik lees staat er dat ze dat op 2,5 jarige leeftijd doen en op 3 jarige leeftijd een beetje de rest wisselen?

spettertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:30

De leeftijden die ervoor staan zijn gemiddelde. Het ene paard/pony is wat sneller en de ander iets langzamer. Het zijn net "mensen" af en toe. Mijn welshje wordt begin mei 3 en is deze maand pas begonnen met zijn boventandjes te wisselen. Dus........