Paard dikke wangen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Paard dikke wangen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:07

oké, ik ben echt aan de beurt deze maand.

Eerst mijn eigen 5-jarige KWPN'er die onderuit gaat in het land en daardoor vast zit in de heupen. Fysio geweest, nu bijna 4 weken later kan ik weer rijden.
Het paard waar ik afgelopen week om moet passen heeft een oloifantspoot. (zie ook de topic, paard ontzettend dik been)

Wil ik na 4 weken longeren eindelijk weer gaan rijden, heeft mijn paard dikke wangen!!
Ze kan goed eten, ook wortels ed, drinkt goed, is levendig en heeft geen koorts. Durfde niet gaan rijden, toch maar even thuis gelongeerd. Ze was verder wel lekker fris en liep goed.

De wangen zijn symetrisch dikker. Beide kanten zijn dus gelijk. Anders kon je nog aan een trap denken van Hektor. Maar die kan amper zijn achterbenen optillen!
d'r kaken zijn niet warm. Snap er niets van

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:09

Paarden wat groeien hebben ook een tijdje 'dikke wange' .
Kan mss dat zijn , weet het anders niet

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:14

Het is echt plotseling, en het is echte verdikking. de randen zijn wat onregelmatig.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:24

zwelling ? infectie ?

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:26

geen infectie, denk ik. Ze heeft geen koorts en het voelt niet warm aan.
De vacht is op die plek ook nog mooi glad, is ook niet pijnlijk.

irmaz

Re: Paard dikke wangen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:31

Je paard is niet de enige mijn merrie heeft er sinds een weekje ook last van, of last....... eigenlijk niet, maar ze heeft hetzelfde als wat jij omschrijft ook aan beide kanten. Soms is het een dag weg en dan komt het weer op. Ik heb geen idee wat het is, ik dacht eerst aan een allergie of dat het iets met de kou te maken had.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:13

Staat jouw paard veel met zijn hoofd naar beneden??

Het kan zijn dat hij door het vele grazen/kauwen erg veel speeksel wordt aangemaakt en dat zijn sppekselklieren wat overvuld zijn. Die zitten als het ware vlak achter de kaak. Dat gaat meestal vanzelf wel weer weg.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:17

mijn paard heeft n tijdje ook last gehad van een dikke wang. bij hem was het er wel een. de huid was nog mooi glad, wel iets warmer, maar hij had er totaal geen last van, met rijden niet, met eten niet etc. het is nu alweer over, en het kwam vermoedelijk door een trap van een ander paard, denk ik.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:00

Hoi!

Het is absoluut door overbelasting van de speekselklieren, als ze op de wei loopt tenminste. Omdat het gras zo kort is en ze zoveel moeite moet doen om te grazen, krijgen ze dat. Het is hooguit was lastig, maar kan verder geen kwaad. Meestal is het na een paar uur op stal wel weer over.

Succes ermee!

Soma

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:20

zoals hierboven al beschreven door overbelasting speekselklieren. Mijn paard had dit ook opeens, en staat al het hele jaar overdags op het land, en had opeens superdikke kaken, misschien wel 3 cm dik. Na een nachtje op stal was het weer helemaal weg. Het hoeft overigens ook niet symetrisch te zijn.