Bultjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marianna

Bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 08:44

Hallo,

Toen ik vanochtend op stal kwam, en mijn paard over de hals aaide voelde ik een aantal bultjes in de hals. Het zijn er maar een paar met een maximale grootte van 0,5 cm.

Ze staat nog niet op de wei, zouden het dan toch eiwitbultjes kunnen zijn? Of heeft het misschien met voer te maken?

Het is trouwens een merrie van 2,5 jaar, die flink in het voer staat wegens een groeiachterstand.

Wie heeft hier ervaring mee en zou mij kunnen vertellen wat het is, of doe ik er verstandig aan om het even aan te kijken en dan eventueel een DA te bellen?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:47

ik dank dat idd eiwitbultjes zijn wat voer je?
kuil of hooi (in kuil zit meer eiwit)
en welk brok voer je?

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 08:58

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 08:58

En gaan die bultjes vanzelf over, of is daar een oplossing voor?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:07

het eiwit gehalte in je brok vind ik aan de hoge kant 10.3% en hij krijgt er dus 3,5 kg per dag van.
van de lucerne kan ik het niet vinden volgens mij zit daar ook niet zo veel in.
ik vind dat je je paard ook wel veel van die brok voert eigenlijk omdat hij nog niks doet (wel groei achterstand zeg je) Equiral advizeerd bij geen arbeid 2 kg per dag te voeren en daar zit je 1,5 kg boven.
ik zou als ik jou was een andere brok gaan zoeken met iets minder eiwit dan kun je hem wel weer meer gaan voeren
de bultjes gaan wel weer weg als het 'eiwit-peil' wer lager is

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 09:16

Als ik vlug de andere producten van Equiral bekijk en dat van pavo, dan zie ik dat eiwitgehalten altijd tussen de 9 en 11 procent zitten.

Mijn paard deed het er super op, en trekt mooi bij. Ik ga eerst maar eens minder voeren en kijken of het dan over gaat / minder wordt en anders zal ik me verdiepen in andere soorten brok.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:20

ik voer zelf wopke brok en daar zit weinig eiwit in (ik wil wel even voor je gaan kijken hoeveel pprecies als je dat wilt)
elk paard is natuurlijk weer anders bij mijn pony voerde ik zo nu en dan pavo melange er bij en mijn paard krijgt er eiwitbultjes van

Schafstall

Re: Bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:21

Mijn paard heeft vanaf deze periode t/m oktober ook van die bultjes op z'n achterbeen. Trekken vanzelf weer weg. Eiwitbultjes noemen ze 't. Ze staan 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi. Voer alleen 1/2 kg Equiral structuurmix bij en 1/2 kilo tinkerbrok.
Dus minder voer is bijna niet mogelijk....als je twijffelt....even de VA bellen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:04

ik denk eerder aan een schimmelinfectie als aan eiwitbultjes. Komen er ook korstjes op? Spreid het zich uit?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:31

trisca schreef:
ik denk eerder aan een schimmelinfectie als aan eiwitbultjes. Komen er ook korstjes op? Spreid het zich uit?

Ringworm kan ook bultjes geven. Regenschurft (is meestal in 't najaar) kan bultjes geven.

De vraag is hoe de bultjes eruit zien. Eiwitbultjes zijn gewoon kleine harde bultjes, zonder dat er korstjes op zitten oid (lijken wel muggenbulten ofzo).

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:41

ik vind het een beetje rare tijd voor eiwitbultjes

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:12

trisca schreef:

Heb net weer nieuwe hooibalen gekregen en daar reageren ze gelijk op. Toen ik het vorig jaar voor het eerst ontdekte heb ik de VA (paardenarts) er naar laten kijken, die heeft het toen onderzocht en vastgesteld dat het eiwitbultjes zijn. Was ook in maart.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:14

trisca schreef:

waarom een rare tijd?
Als een paard te veel eiwit krijgt (en hij kan hier niet zo goed tegen) kan hij eiwit bultjes krijgen en dat kan dus het hele jaar door zijn

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:59

Er zijn er dus meer die er nu last van hebben....
Bravura staat sinds enkele weken op kuil en dit kan helaas niet veranderd worden (slikprobleem). Ze zat daarnet ineens helemaal onder de grote bulten; op de hals en achterhand viel het mee, maar op de buik (zijkanten) was het helemaal erg. DA gebeld en het zou dus eiwitallergie zijn. Er zou net iets tussen het kuil hebben gezeten waardoor ze die bulten zou hebben gekregen. Morgen moet het een heel stuk minder zijn, anders krijgt ze een spuitje die het moet doen verminderen. Ik kan haar wel gewoon kuil blijven voeren, maar ik denk dat ze toch even iets meer op rantsoen gaat (ze is best dik).

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 10:43

Ze zit sowieso op dit moment niet goed in de vacht, veel schilfers e.d. Dit komt omdat ze afgelopen jaar niet echt goed verzorgt is. Maar tot nu toe had ze geen bultjes. De bultjes zijn ongeveer een halve centimenter groot, en sommige kleiner. Ze heeft ze ook alleen maar op de onderkant van de hals en een beetje aan de zijkant. (DUs niet tegen de manenkam aan).

Volgende week moet ik ook een afspraak maken voor het enten, dus dan zou de VA direct kunnen kijken. De rest van haar lichaam heeft overigens geen bultjes.