schimmel... ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafgirl15

schimmel... ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:40

Mijn pony heeft sinds een paar weken schimmel, het begon aan beide kanten boven in de nek en achter de oren. Ik heb hem 3 keer met Imaverol gewassen met steeds 3 dagen ertussen. Ik wou het nog een 4e keer doen maar ik vind het nu te koud. Het had echter weinig effect. Het breidde zich uit naar de schoft, linker schouder en bij zijn staart. Ik heb het nu via de dierenarts Sebacil gekregen, het een paa keer ermee behandeld maar het sloeg niet aan. Op sommige plekken word het steeds maar erger en breid het snel uit..
Ik ben ten einde raad? Wat kan ik hier nog aan doen?
Er komt zowieso binnenkort weer een dierenarts bij, maar ik vraag me af of jullie hier ook iets voor weten

Groetjes Rixt

DGKstudent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:29

Sebacil is niet werkzaam tegen schimmel, maar is een middel tegen ectoparasieten.

Wellicht dat je dierenarts dacht aan een ectoparasiet. Luizen zou je met het blote oog moeten kunnen herkennen aan de neten die op de haren zitten. Mijtinfecties komen op die plekken in NL niet zo heel veel voor (de sarcoptesmijt is uitgeroeid in NL, en de psoroptes mijt komt zeer zeldzaam voor, en moet worden aangetoond met huidafkrabsel onder de microscoop. Evt zou je kunnen denken aan de rode bloedmijt van de kip, alleen is deze meestal met het blote oog zichtbaar).

Wanneer het dus een echte schimmelinfectie is, zou ik afraden om het met betadine te wassen, maar alleen met imaverol. Evt zou je je haflinger kunnen vaccineren met de Insol-enting.

en daarnaast is geduld een mooi medicijn

succes ermee!

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:54

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:08

Idd geduld, en doorzetten mbv DA.
Het is mss een open deur, maar denk je er wel aan ALLES mee te behandelen als je je paard behandelt?
Borstels in de Imaverol,
Halster, zadel en hoofdstel ermee afsponzen, dekens en sjabrakjes wassen...
Heb het 1 x meegemaakt, het is een drama, vooral in maart als het vriest.
Sterkte...

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:16

Gelukkig ben ik niet de enige met een paard met schimmel! Ik zit er nu ook middenin en begin me af te vragen of Imaverol echt wel helpt?! Vanavond ga ik mijn paard voor de 3e keer wassen maar tot nu toe zie ik weinig verbetering. Op haar rug zitten kale plekjes en bij de liezen trek ik plukken haar met haarzakje en al er uit! Het is een hoop werk al dat schoonmaken, ook je tuig, dekjes en dekens, maar ik hoop dat als je dit consequent doet de infectie toch wel over gaat.
Hoe kan je trouwens zien of de Imaverol gaat werken? De verharing zal nl nog wel even aanhouden.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:43

Volgens mij helpt Imaverol wel, heb het vorig jaar ook gehad bij 2 paarden. Je moet inderdaad uitkijken voor herbesmetting, dus niet poetsen op de plekken (of altijd borstels goed wassen), dekjes maar 1x gebruiken, dekens hetzelfde (lekker praktisch in de winter...)

Het kan echt erg worden ja, maar als je het consequent behandeld gaat het ook wel weg. Ik kreeg de tip om Imaverol onverdund op de aangetaste plekken te smeren. Heb ik bijna elke dag gedaan (in het kader van als een beetje helpt, helpt veel ook wel...)

Je ziet op een gegeven moment dat de plekken er wat rustiger uit gaan zien, wat vlakker worden en dat er dan langzaamaan weer haartjes op komen. Met drie keer is het trouwens nog niet weg, dat duurt echt wel een paar weken voordat het helemaal weg is hoor!

Ellebel

Re: schimmel... ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:42

Weet je DA trouwens zeker dat het schimmel is? Heeft hij dat onder de microscoop of met kweek vastgesteld of niet? Zo nee, dan is dat misschien eerst een goed idee voordat je je helemaal gek wast en het toch iets anders blijkt te zijn.

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 19:50

hey bedankt voor de reactie.
Ik heb mijn pony trouwens niet met Betadine gewassen, maar met imaverol.
Wij hebben geen warm water bij ons op stal dus nu is die mogelijkheid er niet. Halster en borstels zijn ontsmet ook dekjes. Deken is uitgewassen maar heb helaas niet de mogelijkheid dat elke dag te doen. De haren zijn niet op de kweek gezet. Misschien dat ik dfat nog laat doen. Ik had gehoord van de enting tegen schimmel, en heb al besloten om hem volgende winter daartegen te vaccineren. Maar als ik dat nu laat doen help het dan ook?
Ik dacxht dat het alleen was om het te voorkomen en niet te genezen. Mijn pony heeft het gekregen van andere besmette paarden. Maar die zijn er inmiddels vanaf.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:59

Helemaal wassen is het nu misschien te koud voor, maar ik maakte ook gewoon een bakje met Imaverol aan en dat depte ik dan met een spons op de plekken. Hoef je ze niet helemaal supernat te wassen, maar je behandelt ze toch.

Die deken is inderdaad lastig. misschien kan je er een fleeceje onder doen die je wel makkelijker kan uitwassen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:38

hoe kan ik precies schimmel ontdekken? wat moet ik me erbij voorstellen?
korstjes, grote korsten, pukkeltjes, kale plekken etc etc???iemand eventueel een foto?

het lijkt niet mee te vallen zeg om daarvan af te komen zeg! succes!

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:26

Op mijn vorige stal hebben wij het gehad..het is heel erg besmettelijk *ook voor mensen!!!
Paarden gewassen met imaverol..en sommige met betadine shampoo..alles ontsmetten.. elk paard eigen borstels..dekjes enz enz
Het heeft even geduurd maar ze zijn er allemaal vanaf gekomen.
meestal heeft het met een slechte weerstand te maken.
Meestal merk je het door veel jeuk, schilfers en ronde plekjes met haar die loslaten.

Ps. heeft iemand hier wel eens van veenschimmel gehoord?? infectie van te vochtig veengrond of zoiets?? dit zei de veearts..had er zelf nooit eerder van gehoord..maar het paard dat het had..had echt bloederige open wonden...is wel genezen.. maar ik vroeg het me af :s

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:12

De merrie van een vriendin heeft ook al een tijdje schimmel. Dierenarts erbij, injecties gehad, wassen met imaverol, dekjes dekens, borstels schoon alles. Het was zo goed als weg maar kwam toch weer terug. De 2 die erbij staan (waaronder de mijne) hebben het niet.
Het komt bij de merrie dus blijkbaar ook van binnenuit, slechte weerstand. Krijgt nu extra vitamines bij om dat wat op te bouwen. Het wordt wel weer minder maar we zijn bang dat als je stopt met de imaverol dat het erger wordt.
Echt heel vervelend, hebben onze hoop een beetje gevestigd op het lekkere weer, deken af, zonnetje erbij, weerstand opbouw en hup weg met de schimmel (hopen we).

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:48

Biotex, papje maken en erop doen. Paar dagen en het was weg bij mijn paard. Wel de groene verpakking gebruiken.