Wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cobijtje

Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:35

Hallo,
Misschien is er iemand die mij iets kan vertellen over wormen bij Paarden.
Ik heb zelf een 4 jarige ruin van 1.60.
Hij is nog niet echt hard aan het werk maar het lukt mij maar niet om hem dikker te krijgen.

Ik ontworm hem vrij regelmatig (1x in de 8 weken.)En hij krijgt zoveel ruwvoer als dat hij eten wil.Op stal krijgt hij hooi en overdag buiten krijgt hij kuilvoer.

2 weken geleden zag ik dat hij ook van die kleine rode wormpjes in zijn mest had.(kleine strongyden)Ik heb meteen een wormspuit gehaald en hem die hele spuit gegeven. Maar het lijkt wel alsof dit helemaal niet werkt. Er zitten nog steeds wormpjes in zijn mest.

Weet iemand hier iets meer over?
Hoe lang duurt het voordat de wormen uit zijn systeem zijn?
En hoelang is een wormspuit actief na toediening?

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:39

Die kleine rode wormpjes zijn bloedwormen, eigenlijk zijn die heel gevaarlijk. Mijn paard heeft er vorige week koliek door gekregen.
Als ze er na die wormenspuit niet uit zijn, bel je best een keer naar de DA. Die wormen zitten ook in de weide en krijg je zomaar niet weg. Blijven goed ontwormen.
Een wormenspuit van vb. Equest werkt normaal gezien 12 weken = 3 maanden. Om ongelukjes te vermijden, kan je dus best om de 11 weken ontwormen.

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:47

Dus het is echt tijd om de DA te raadplegen?

Als ut moet dan moet ut maar idd

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:48

Ik zou het doen voor alle zekerheid. Bloedwormen zijn echt smerig en hardnekkig als onkruid. Beter de DA een keer teveel laten komen, dan een keer te weinig. Misschien is er niets ergs aan de hand, maar misschien wel...

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:57

Daar heb je in ieder geval gelijk mee.

Ga hem morgen meteen ff bellen.
Tnx

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:27

als je ontwormt, gebruik dan Equest. Dat is de enige die helpt tegen bloedworm.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:27

Als je paard zo besmet is moet je een ander schema volgen. Meestal is dat op de 10 dagen ontwormen tot je niks meer ziet. Dan nog weer met 4 weken en dan weer alle 8 weken. Afwisselen met verschillende werkstoffen en ook aan lintwormen denken. Vele wormbesmettingen zijn inde mest niet zichtbaar. het mager worden is daar een goed symptoom van. Een mestonderzoek kan ook zinvol zijn. Mest uit de wei verwijderen. Alle paarden die erop lopen met het zelfde schema ontwormen. Ook leiver iest overdoseren dan te weinig

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:55

Eqvalan Duo Pasta is ook goed hiervoor. Het voordeel bij Equest, is dat er geen resistentie komt na een tijd. Heb je met andere pasta's wel...

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:12

Tieneke schreef:
Eqvalan Duo Pasta is ook goed hiervoor. Het voordeel bij Equest, is dat er geen resistentie komt na een tijd. Heb je met andere pasta's wel...

Eqvalan Duo werkt maar tegen 1 van de 3 soorten lintworm.
Tegen Moxidectine en Ivermectine is in Nederland geen resistentie bekend.
Bij fenbendazole en Pyrantel is wel resistentie gemeld.

hmmm

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:46

volgens mij zijn die wormen geen bloedwormen maar gewoon zoals je zei Strongyliden.
Die zitten in de darm en zijn rood. Dat heeft niets met bloed te maken maar dat is gewoon hun kleur.
Op zich pakken pyrantel, ivermectine-achtige stoffen en fenbendazolen strongyliden aan.
Voor fenbendazolen bestaat veel resistentie.

Als je ontwormd is het logisch dat je nog een tijdje wormen in de mest ziet omdat ze nu juist dood zijn gegaan in de darm en via de mest naar buiten komen.

Maar bel gewoon even de dierenarts, die kan je verder helpen en die heeft er ook meer verstand van dan ons boktmiepen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:20

hmmm schreef:
volgens mij zijn die wormen geen bloedwormen maar gewoon zoals je zei Strongyliden.
Die zitten in de darm en zijn rood. Dat heeft niets met bloed te maken maar dat is gewoon hun kleur.

Bloedwormen worden bloedwormen genoemd door hun kleur. Het woord 'bloedworm' is gewoon een synoniem voor die strongyliden.
Het is idd door de rode kleur dat ze 'bloedwormen' genoemd worden, maar het is echt niet zo dat bloedwormen in je paard's bloed zitten hoor..

radoszin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:31

Ikzou maar gauw een kuurtje volgen van 3 keer om de 10 dagen en daarna elke maand een half jaar lang.
De mijne heeft dit ook gehad 2,5 jaar geleden en die was er bijna dood aan gegaan.
En nu ontworm ik hem om de 8 weken( dit allemaal volgens da advies ) omdat hij gevoelig is voor de bloedwormen.

wormpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:20

Wormbestrijding is een hele wetenschap op zich. Alle informatie over wormbestrijding bij paarden kan je vinden op www.wormbestrijding.nl.
Ook over resistentie wordt veel uitgelegd op deze site. De site is gemaakt door DA voor paardeneigenaren.....

Een ding moet je zeker niet doen en dat is de frequentie van behandeling op voeren. Is geld weg gooien, en versneld de ontwikkeling van worm resistentie.
Voor de volgende keer stuur een mestmonster in en behandel aan de hand van de uitslag! Succes verzekerd:P

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:19

nou, die link werkt niet bij mij. Klopt dat adres echt?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:49

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:41

Tieneke schreef:

Ben toch even heel eigenwijs...
Allereerst is Eqvalan Duo (is toch ivermectine + praziquantel) helpt niet tegen alle stadia van bloedwormen. (Dat heb ik ooit eens tot mijn schade en schande moeten ervaren: ontwormd met ivermectine en toch binnen een maand een bloedworminfectie waar mijn paard goed ziek van geweest is)
Equest werkt voor alle stadia van de bloedworm (ook de larven), daarom hoef je hem minder vaak te gebruiken.

Overigens vraag ik me af waarom je praziquantel zou gebruiken in dit geval. Alleen de ivermectine helpt tegen de bloedworm.

Daarnaast zeg je dat Equest er geen resistentie komt maar bij Eqvalan Duo wel. Dat klopt niet. Er is tegen ivermectine en praziquantel ook geen resistentie aangetoond.
Er is alleen resistentie aangetoond voor pyrantel en fenbenzadol.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 01:32

beantsje schreef:
Tieneke schreef:

Ben toch even heel eigenwijs...
Allereerst is Eqvalan Duo (is toch ivermectine + praziquantel) helpt niet tegen alle stadia van bloedwormen. (Dat heb ik ooit eens tot mijn schade en schande moeten ervaren: ontwormd met ivermectine en toch binnen een maand een bloedworminfectie waar mijn paard goed ziek van geweest is)
Equest werkt voor alle stadia van de bloedworm (ook de larven), daarom hoef je hem minder vaak te gebruiken.

Overigens vraag ik me af waarom je praziquantel zou gebruiken in dit geval. Alleen de ivermectine helpt tegen de bloedworm.

Daarnaast zeg je dat Equest er geen resistentie komt maar bij Eqvalan Duo wel. Dat klopt niet. Er is tegen ivermectine en praziquantel ook geen resistentie aangetoond.
Er is alleen resistentie aangetoond voor pyrantel en fenbenzadol.

Ik ben nog een tandje eigenwijzer Dat ivermectine niet tegen alle stadia werkt geef ik helemaal gelijk in, wat Equest wel doet. Ook ik heb dat ondervonden. Maar en ja ik heb een maar, Moxidectine of te wel Equest zal ik nooit maar dan ook nooit meer in het voorjaar of zomer geven. Het heeft mij een paard gekost. En heel eerlijk ik vind dat de DA's in NL daar betere voorlichting over moeten geven. Want ook op die site (van de link hierboven) staat weer helemaal niets over het geven van en de risico's die je hebt als je Moxi in het voorjaar/zomer geeft. Helemaal als je paard een aardige Bloedworm/strongyliden besmetting heeft.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:12

Interessant topic, ik wilde juist de equest geven de dag voordat de paardjes het land in gaan, dat doe ik dus maar niet zo te lezen.

Welke spuit raden jullie aan om te geven in het voorjaar de dag voordat de hele meute het land weer in gaat ??

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:49

Waarom zou je Moxi niet in het voorjaar/zomer mogen geven? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Het enige waar je een beetje rekening mee moet houden, is bij (verdenking op) een sterke wormbesmetting. Dan kan je het beste in 2 fasen ontwormen. Eerst een wat minder heftig middel (pyrantel/praziquantel/fenbenzadol), 2 weken later de moxidectine. Anders kunnen de wormen zo massaal afkomen dat je paard er koliek van krijgt.
Maar aangezien ik regelmatig ontworm, ben ik daar niet bang voor.

En moxi moet je nooit overdoseren.

Ik kan je ook niet volgen in het standpunt dat bij frequent ontwormen je resistentie kweekt.
Ik dacht juist dat je bij ontwormen met te lage doses resistentie krijgt.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:29

beantsje schreef:
als je ontwormt, gebruik dan Equest. Dat is de enige die helpt tegen bloedworm.

Het is niet de enige die werkt tegen bloedworm hoor, maar wel de enige die ook de eerste fasen van de larvenstadia aanpakt. Maar ik wil nu geen muggenzifter zijn

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:43

beantsje schreef:
Waarom zou je Moxi niet in het voorjaar/zomer mogen geven? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Het enige waar je een beetje rekening mee moet houden, is bij (verdenking op) een sterke wormbesmetting. Dan kan je het beste in 2 fasen ontwormen. Eerst een wat minder heftig middel (pyrantel/praziquantel/fenbenzadol), 2 weken later de moxidectine. Anders kunnen de wormen zo massaal afkomen dat je paard er koliek van krijgt.
Maar aangezien ik regelmatig ontworm, ben ik daar niet bang voor.

En moxi moet je nooit overdoseren.

Ik kan je ook niet volgen in het standpunt dat bij frequent ontwormen je resistentie kweekt.
Ik dacht juist dat je bij ontwormen met te lage doses resistentie krijgt.

Ik denk dat je dan je DA eens goed aan de tand moet voelen. Zowel mijn DA (Duitser) als mijn voerboer (Hollander) hebben onafhankelijk van elkaar hetzelfde aangegeven. Moxi alleen geven tussen Nov. en Maart. Daarbij mijn DA als eerste. En dat was toen mijn paardje daar kwam vanwege dat hij met Ivermectine (waarvan hij er dus al 3 stuks achter de kiezen had) niet van zijn bloedworm af kwam. En mijn paardje is niet overleden aan koliek maar aan andere gevolgen van de Moxidectine.
Mijn DA heeft toen heel duidelijk aangegeven dat we een risico namen met hem in Juli Moxi te geven, maar we geen andere keuze hadden omdat hij er met Ivermec dus niet af kwam.

Bij Moxi moet je idd uitkijken dat je niet overdoseerd, en dat als je te weinig geeft je dan idd kans hebt op resistentie (bij welk merk je ook gebruikt) Paarden die weinig last hebben van Bloedworm zullen, als je in het voorjaar/zomer Moxi geeft weinig tot geen last hebben. maar met 1 die een aardige besmetting heeft zou ik heel erg uitkijken.

@Haan, ik zou de Eqvalan duo geven.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:23

wat voor andere gevolgen kan die moxi dan hebben? Ik heb dat echt nog nooit gehoord.

_robijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:22

Ik zou als ik jou was idd de DA raadplegen..
maar kijk er ok eens naar .
bewegen die wormen wel het kan ok zijn dat ze er gewoon dood uit komen.als ze bewegen dan zou ik zo snel mogelijk de DA raadplegen!
mijn paard had dat ok en had daardoor koliek gehad.
en ik denk niet dat jij dat wil. trouwens is het je eigen paard of niet?zonee dan zou ik alseerst naar de baas toegaan ..
x robiin

wormpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:10

haan schreef:
Interessant topic, ik wilde juist de equest geven de dag voordat de paardjes het land in gaan, dat doe ik dus maar niet zo te lezen.

Welke spuit raden jullie aan om te geven in het voorjaar de dag voordat de hele meute het land weer in gaat ??

Meer dan 50% van de paarden in Nederland wordt ontwormd zonder dat er wormen aanwezig waren. Waarom niet eerst een wormeitelling om gericht te kunnen ontwormen! Kijk op http://www.wormbestrijding.nl

wormpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:12

beantsje schreef:
wat voor andere gevolgen kan die moxi dan hebben? Ik heb dat echt nog nooit gehoord.

Moxidectine moet je niet bij jonge veulens en bij dieren in matige conditie geven. Kan dan gemakkelijk bijverschijnselen geven.

meer info zie http://www.wormbestrijding.nl