Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tieneke schreef:Eqvalan Duo Pasta is ook goed hiervoor. Het voordeel bij Equest, is dat er geen resistentie komt na een tijd. Heb je met andere pasta's wel...
hmmm schreef:volgens mij zijn die wormen geen bloedwormen maar gewoon zoals je zei Strongyliden.
Die zitten in de darm en zijn rood. Dat heeft niets met bloed te maken maar dat is gewoon hun kleur.
Tieneke schreef:Eqvalan Duo Pasta is ook goed hiervoor. Het voordeel bij Equest, is dat er geen resistentie komt na een tijd. Heb je met andere pasta's wel...
beantsje schreef:Tieneke schreef:Eqvalan Duo Pasta is ook goed hiervoor. Het voordeel bij Equest, is dat er geen resistentie komt na een tijd. Heb je met andere pasta's wel...
Ben toch even heel eigenwijs...
Allereerst is Eqvalan Duo (is toch ivermectine + praziquantel) helpt niet tegen alle stadia van bloedwormen. (Dat heb ik ooit eens tot mijn schade en schande moeten ervaren: ontwormd met ivermectine en toch binnen een maand een bloedworminfectie waar mijn paard goed ziek van geweest is)
Equest werkt voor alle stadia van de bloedworm (ook de larven), daarom hoef je hem minder vaak te gebruiken.
Overigens vraag ik me af waarom je praziquantel zou gebruiken in dit geval. Alleen de ivermectine helpt tegen de bloedworm.
Daarnaast zeg je dat Equest er geen resistentie komt maar bij Eqvalan Duo wel. Dat klopt niet. Er is tegen ivermectine en praziquantel ook geen resistentie aangetoond.
Er is alleen resistentie aangetoond voor pyrantel en fenbenzadol.
Dat ivermectine niet tegen alle stadia werkt geef ik helemaal gelijk in, wat Equest wel doet. Ook ik heb dat ondervonden. Maar en ja ik heb een maar, Moxidectine of te wel Equest zal ik nooit maar dan ook nooit meer in het voorjaar of zomer geven. Het heeft mij een paard gekost. En heel eerlijk ik vind dat de DA's in NL daar betere voorlichting over moeten geven. Want ook op die site (van de link hierboven) staat weer helemaal niets over het geven van en de risico's die je hebt als je Moxi in het voorjaar/zomer geeft. Helemaal als je paard een aardige Bloedworm/strongyliden besmetting heeft. beantsje schreef:als je ontwormt, gebruik dan Equest. Dat is de enige die helpt tegen bloedworm.
beantsje schreef:Waarom zou je Moxi niet in het voorjaar/zomer mogen geven? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Het enige waar je een beetje rekening mee moet houden, is bij (verdenking op) een sterke wormbesmetting. Dan kan je het beste in 2 fasen ontwormen. Eerst een wat minder heftig middel (pyrantel/praziquantel/fenbenzadol), 2 weken later de moxidectine. Anders kunnen de wormen zo massaal afkomen dat je paard er koliek van krijgt.
Maar aangezien ik regelmatig ontworm, ben ik daar niet bang voor.
En moxi moet je nooit overdoseren.
Ik kan je ook niet volgen in het standpunt dat bij frequent ontwormen je resistentie kweekt.
Ik dacht juist dat je bij ontwormen met te lage doses resistentie krijgt.
haan schreef:Interessant topic, ik wilde juist de equest geven de dag voordat de paardjes het land in gaan, dat doe ik dus maar niet zo te lezen.
Welke spuit raden jullie aan om te geven in het voorjaar de dag voordat de hele meute het land weer in gaat ??
beantsje schreef:wat voor andere gevolgen kan die moxi dan hebben? Ik heb dat echt nog nooit gehoord.