Eiwitbultjes, op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

Eiwitbultjes, op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:55

[i] haaaj Allemaal!

ik hoop dat iemand de moeite neemt om mijn verhaal even aan te horen en goede raad heeft?! Mijn paard is namelijk erg gevoelig voor eiwitten.. over het algemeen gaat het goed.. maar gister zat ze weer helemaal onder.. ik had haar namelijk afgelopen zondag wat extra hooi gegeven.. ik denk dat dit de oorzaak is van de vele bultjes die ik gisteren op haar gehele lijf aantrof!
De zomer komt eraan.. dus ik d8.. rustig opbouwen vanwege al die eiwitten in het gras.. nu hoorde ik vandaag van een stalgenoot dat alle eigen paarden 3 dagen lang het weiland op gaan om de rangorde te bepalen.. een logische zaak lijkt me.. maarjha.. hoe doe ik it nu met mijn paard? ik ben bang dat ze dan weer helemaal onder komt te zitten.. maarjha.. ik haar van de zomer wel graag het weiland ophebben want heel de zomer op stal vind ik niets.. paard hoort lekker buiten te kunnen lopen!
heeft iemand tips/suggesties.. hoe ik dit op kan lossen?
alvast bedankt..
Groetjes..

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:59

wie kan mij helpen?

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:01

de DA bellen? en minder hooi voeren als ze naar buiten zijn geweest?

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:35

Niet op te vers gras zetten, in iedergeval zorgen dat ze niet teveel gras binnen krijgt. In het gras van het voorjaar zitten de meeste eiwitten. Langzaam opbouwen wil weleens helpen. ( eerst een kwartiertje en dan zo langzaam opbouwen. ) wij deden er altijd ongeveer 2 weken over voordat de paarden echt de hele dag op de wei stonden ( als ze van de stal af komen ) En zowiezo is hooi voeren eigenlijk niet of nauwelijks nodig wanneer ze de hele dag op de wei hebben gestaan.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:30

Op een kaal weiland zetten. Zou in ieder geval even de dierenarts raadplegen, dat is meer zekerheid als het hier neer zetten

Succes! Lijkt me een erg lastig probleem...

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 16:35

ijslanderfan: het is zeker een erg lastig probleem!
ze is namelijk ook niet erg dik.. maarjha.. kan der weinig geven.. want dan zit ze direct onder de eiwitbulten! Ik bel voor die tijd dat de paarden het weiland op gaan idd even de DA!

twinducklin: rustig opbouwen was ik al van plan.. maarjha.. ik sta op een manege met veel paarden..en rangorde bepalen in het weiland vind ik ook een belangrijk onderdeel.. Mijn paard staat nu de gehele dag op stal.. daarom voer ik hooi bij!

In ieder geval bedankt voor de reactie!

Groetjes..

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:41

Inderdaad oppassen met vers gras. Iedere wei is weer anders. Het ene gras is erg eiwitrijk en het andere weer stukken minder.

In de zomer is hooi bijvoeren minder "noodzakelijk" dan in de winter. Er bestaat speciaal hooi dat veel gebruikt wordt bij eitwitgevoeligheid en hoefbevangenheid. Dat is niet goedkoop, maar je moet wat. Daarbij is mijn vraag; wat voer je bij als brok? Van Havens bestaat een eiwit-arme muesli die erg goed is voor hoefbevangen en eitwitovergevoelige paarden.

Mijn paardje heeft dit ook, echter is het gras bij mijn huidige stal stukken minder eiwitrijk dan bij mijn vorige stal. Hooi kan ik goed voeren, zelfs kuil. Maar het kuil bij ons is bijna hooi dus dat scheelt.

Om de rangorde te bepalen hoeven de paarden in principe niet 3 dagen naar buiten mijns inziens. En inderdaad, zet een stukje kalere wei af zodat je paard niet alleen staat en wel kan neuzen met de rest.

Er zijn mogelijkheden te over. En vertrouw je het niet, haal de da erbij. Succes!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:46

Hoe is dat vorig jaar gegaan dan? Of sta je er nog maar kort? En wanneer gaan ze het land op? Nu groeit het gras nl. nog niet.

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 16:57

@Laverne: Ik kan nu even niet op het merk komen dat zij krijgt.. maar tis basisbrok.. haal het altijd bij de plantenhal.. gewoon basisbrok.. dat gaat opzich erg goed.. had aantal weken ook bijna of geen eiwitbultjes.. tot ik der van de week een extra pluk hooi gaf en zij weer helemaal onder zat! muesli heb ik eerst ook gevoerd.. maar daar ben ik vanaf gestapt.. sindsdien ging het ook een stuk beter!
3 dagen het weiland op om de rangorde te bepalen vond ik ook al erg veel.. maarjha.. het zijn ogal zeikerd bij ons op de manege.. en regels zijn regels.. vinden hun dan.. natuurlijk denk ik dat er wel over te praten valt.. maar maak me gewoon zorgen.. voglens mij als ik haar al 5 minuten op het weiland zet.. zit ze al onder.. wat voor gevolgen heeft dit? alleen de eiwitbultjes.. of meerdere?

@ ellenlouise: ik heb haar pas sinds 4 maanden.. per 1 mei gaan ze het weiland op! ik zal ook eens praten met de vorige eigenaar maar die vertelt mij dat ze nog nooit last gehad heeft van bultjes.. lijkt me een sterk verhaal.. maar goed..

Karin_deB

Re: Eiwitbultjes, op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:43

Misschien dat je het zelf kan opbouwen. Dat je elke dag aan de hand gaat grazen, en dan steeds langer en langer. Is ontzettend veel werk om het op te bouwen, maar misschien dat ze er zo minder last van heeft.

En anders moet ze idd op een kale wei, kan je dit niet bespreken met de eigenaar? Hoor wel vaker dat het zeikerds zijn, maar als jouw paard er ziek van wordt, moeten ze er wel rekening mee houden. Want je betaalt er natuurlijk wel voor Is het ook niet dat je meer betaalt als ze de wei op gaan ?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:28

kopje zonnebloemolie per dag voeren! niet de oplossing, maar helpt zeer zeker.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:40

Ik zou ook zeker niet direct zo op de wei zetten, eerst aan de hand, dan een stukje afzetten, (kunnen ze ook al kennismaken)
en dan iets langer samen in de wei. Hooi moet idd in de zomer niet overdreven worden, vooral niet als ze al in de wei mogen. Ook opletten dat je brokken niet te eiwitrijk zijn dan.