paard ontzettend dikke been!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

paard ontzettend dikke been!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:33

Dit gaat (gelukkig)niet over mijn eigen paard, maar haar kameraad. Ze staan met z'n 2'en bij een boer. We doen dus veel dingen samen. Laten zij nu zaterdag naar Zwitserland zijn gegaan, en dat ik deze week voor hun paard moet zorgen. Normaal zorgen ze altijd voor mijn paard..

Zondag heb ik nog lekker met hem gereden, was wel wat fris maar geengekke dingen gedaan.Hij is 18 en al redelijk versleten, heeft 12,5 jr in de manege gelopen waarvan ook nog elke week 3-4 uur voltige!

Maandagochtend heb ik ze op tijd gevoerd, moest om 8 uur beginnen, Niks aan de hand, 's middags hebben ze nog hooi van mijn vriend gehad, dit at hij gewoon op.
's avonds wou ik ze na het werk even naar buiten doen, hij kon amper lopen!! Dacht eerst aan hoefzweer oid, T 39.8, dus wat verhoging. Hij wou ook niet eten. Maar wat metacam gegeven, had ik staan voor mijn eigen paard.

Dinsdagochtendzie ik ineens dat zijn been wel 2 x zo dik is! T40.8!! Toch mijn Da, die ook mijn baas is, gebeld. Kwam er gelijk aan. Hij dacht aan een zware ontsteking, heeft ab en een pijnstiller gegeven iv.
Ik heb ze wel even naar buiten gedaan, zodat hij wat kon lopen, voorzover hij dat kon, voor de bloedsomloop.
Hij stond alweer wat lekker te grazen, had nog wel wat koorts, 39,5 T.

Uit het been kwam gelig vocht, serum. Allemaal kleine gaatjes in zijn huid.Het is dus waarschijnlijk een allergische reactie op iets. Afgelopen zomer had hij ook al oedeem plakaten over zijn lichaam, hier kwam ook serum uit. Toen had hij geen koorts ed.
Misschien toch maar een allergie test...

http://www.kodakgallery.nl/AlbumMenu.js ... View*na*na
even Hektor dikke been aanklikken, de Hond is er ook bij opgekomen...

Ik hoop dat de foto´s het doen!!

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:34

Voor de mensen die het misschien volgen...

Hij blijft koorts houden, maar voor een paard met 40 graden koorts eet hij wel! Gelukkig maar. Heb het wel met verschillende thermometers gemeten, mocht de mijne stuk zijn.

zaterdag komt de eigenaar weer, die is inmiddels wel al op de hoogte.

IKbenEllen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:40

Nou veel sterkte ermee, altijd vervelend zo'n ziek beestje.....
de foto's krijg ik niet te zien maar misschien doe ik wel iets verkeerd...

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 14:01

Dank je.

Tenminste iemand di reageert!!

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:52

Mijn vorige paard heeft het ook 2 keer gehad. Zo opeens en dik been. De eerste dag wou hij dan niet meer eten en moest verplicht op stal blijven van de DA.
Mijn paard had Einschuss (olifantspoot) Met een week lang 2x daags vochtafdrijvers door zijn voer en 1x per dag een antibiotica spuit was het meestal na 1 week wel weer over.

In elk geval sterkte ermee, t is nooit leuk als je voor een ander paard zorgt en er overkomt je zoiets.

gillian

Re: paard ontzettend dikke been!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:40

Een aantal maanden geleden heeft een paard bij ons op stal dit ook gehad, precies zoals je omschrijft.
Het been was helemaal dik tot in de lies en er kwam allemaal lymfevocht uit.
Het was maar 1 been, linksachter.
De dierenarts stond voor een raadsel, aantal dagen ingespoten met ab, 2x daags vochtafdrijvers, toch wat stappen aan de hand.
Het was zelfs zo erg dat er gevreesd werd dat het niet meer goed zou komen...
Na een paar weken werd het been wel steeds dunner en nu is het weer normaal, gelukkig!
Ondertussen is de training weer rustig opgepakt en het paard lijkt nergens last meer van te hebben.
In die paar weken is wel regelmatig de da langsgeweest, heeft het paard vochtafdrijvers en ab gekregen.

Mijn paard zou dinsdag geopereerd worden, maar had op de maandag ervoor ook een heel dik been...
Ook tot in de lies.
Hij kon er niet meer op staan, dus ook da erbij, gespoten met ab en vochtafdrijvers.
Dinsdags is ie wel geopereerd en heeft enkele dagen op de kliniek gestaan met ab, daarna was het weg.
Dit was ook maar 1 been.
Beide paarden staan op dezelfde stal, zijn even oud (18 jaar).
Gelukkig is het goed afgelopen.

Lijkt op een of andere virusinfectie oid...raar hoor.
Sterkte met het paard!!

Utrolig

Re: paard ontzettend dikke been!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 19:56

Beide paarden staan op dezelfde stal, zijn even oud (18 jaar).
Gelukkig is het goed afgelopen.

Lijkt op een of andere virusinfectie oid...raar hoor.
Sterkte met het paard!!
[/quote]

Dit paard is ook 18!
Misschien toch een ouderdomskwaaltje?
Vanochtend had hij weer 40 graden koorts, weer gespoten iv, vanavond had hij dan eindelijk weer 38.6!
Hij kan er nu ook beter op lopen, is weer lekker aan het eten.

Gillian: veel sterkte met de operatie!