peesblessure: blijven stappen of de wei??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

peesblessure: blijven stappen of de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:25

Vandaag met mijn paard terug geweest naar DAP Bodegraven - na 10 weken stappen - voor een kreupelheidsonderzoek en nieuwe scan van beide achterbenen. En dan hoop je dat er iets in de trant van "waarschijnlijk hebben we de vorige keer een fout gemaakt, want we kunnen helemaal niets meer zien op de scan, je kan weer rijden hoor!" gezegd wordt. Maar wat is het echte leven dan toch hard: "het ziet er beter uit, maar blijf voorlopig nog maar 8 tot 10 weken stappen en kom dan maar weer terug voor een nieuw onderzoek". Juist ja.......dat was toch niet waar ik op gehoopt had, minimaal toch weer een beetje draven. Maar oké, verder stappen dus.....of de wei op?
Wie heeft ervaring met de wei - dag en nacht of een paar uurtjes? - is de blessure hierdoor genezen? Welk niveau hebben jullie nu weer etc. etc.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

LoVeYouH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:27

heej mijn paard had ook blessure moesten we ook mee blijven stappen ik ben elke dag met haar buiten gaan stappen en voor de rest op stal maar die van mij staat ook in de winter vaker op stal zeg maar en het gebeurde in de winter dus het was niet te warm op stal zeg maar. veel succes en hopelijk gaat het snel over

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:40

mijn collega heeft 6 weken lang, 2x daags met magneet therapie beenbeschermers gestapt. Paard is genezen!! oke´, het is wat prijzig, maar als het helpt!

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:18

Ik zou hem gewoon op de wei zetten hoor, ligt natuurlijk wel aan de ernst van de blessure! Maar de meeste paarden zijn volgens mij beter af op de wei. Tenzij jouw paardje erg gek gaat doen daar! En als je het zeker wilt weten kun je het gewoon aan de arts daar vragen?! Dan weet je het zeker, daar op dap bodegraven kun je altijd bellen!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:23

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:32

Of informeer 't eens bij je veearts, ligt allemaal maar net aan de ernst van de peesblessure. Mij lijkt dat het juist wél goed is dat het paard op die manier zelf kan bepalen hoe en wanneer ie loopt, maar ik heb er helemaal geen verstand van dus verwijs ik je ook maar naar't topic van Karin

flora

Re: peesblessure: blijven stappen of de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:36

1 van mijn pony's is net weer genezen van een peesblessure...
wij hebben 4 maanden lang elke dag met haar op de weg gestapt,
maar ging overdag wel gewoon met de andere een paar uurtjes de wei
in. ze doet nooit zo gek in de wei..dus daarom was het wel verantwoord. boxrust vonden wij geen goed idee, omdat we als we haar dan tegen de tijd dat ze weer goed was, weer de wei in zouden doen, ze knettergek zal gaan doen.

ik ben nu weer een maand aan het rijden; eerst alleen op de weg stappen onder het zadel;toen draven en weer in de bak. gegallopeerd heb ik nog steeds niet, kan al wel, maar ben liever iets te voorzichtig

dus al met al ben je denk ik ook nog wel een tijdje bezig, voordat je weer echt met je paard kan gaan werken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:50

Hier was onlangs ook een uitgebreid topic over, daar vind je ook veel meningen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:51

simodi schreef:
Hier was onlangs ook een uitgebreid topic over, daar vind je ook veel meningen!

Het heet Peesblessures en weidegang, auteur Fitzroy.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:53

Zie de link hierboven in mijn reactie.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:12

op de wei. ik heb een shet gekocht en de wei in kleine stukjes verdeeld. na 1.5 jaar loopt mijn paard M cross, Z springen en Z2 dressuur. hoop binnenkort de laatste punt van de M cross te halen en dan naar de Z.

als je paard maf wordt als hij/zij alleen op de wei staat, zou ik toch even overleggen met de arts. kijk ook maar eens in de link van diegene boven mij, staan goed dingen over de wei.

mocht je iets niet vertrouwen, bel dan je va op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:13

Ik moch eigenlijk alleen maar stappen met mijn paard op het harde.
Maar aangezien ik mijn leven dan niet zeker ben stond [paard] of op een klein stukje wei van 6 bij 6 of op een klein stukje paddock.

Na 8 maanden ben ik uitgerevalideert!!

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:28

Ik heb deze vraag natuurlijk ook voorgelegd aan mijn DA te Bodegraven, en hij mag best naar buiten, mits hij zich rustig houdt. Hoe dit aan te pakken: sederen? (maar dan mag hij niet eten en met een hele wei onder z'n hoeven kan ik daar niet voor instaan)
Kan het erg kwaad als hij zo af en toe een klein sprintje trekt? Het welzijn van mijn paard gaat boven alles! Dus niet alleen lichamelijk, maar zeer zeker ook in z'n kop!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:39

Mijn paard trok ook wel eens een sprintje tijdens blessuretijd en toch was na ruim vijf maanden op de wei zijn pees weer volledig hersteld. Het maakt natuurlijk wel verschil of hij af en toe eens een sprintje trekt of dat hij dagelijks loopt te stuiteren of paniekerig loopt te rennen langs het draad. Misschien kan hij met een ander (rustig) paard naar buiten? Met die van mij ging het prima, eerst met een bejaard paard en later met een pony die zich ook rustig hield.

Ik denk dat het ook scheelt als hij dagelijks de wei op gaat, dan wordt het een soort routine en dan heeft hij vast niet de behoefte om uit zijn dak te gaan. Regelmatig sederen (en al zeker niet dagelijks) heeft iig niet mijn voorkeur, dan stop je elke keer een chemisch goedje in je paard en dat lijkt me niet erg gezond op de langere termijn.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:53

In het gezonde leven laat ie bij de eerste keer wei van het seizoen bij de eerste grassprieten meteen z'n kop zakken (en de eerste keer moeten ze eerst beweging hebben gehad) en wordt er eigenlijk niet gerend of gebokt door hem. Enige "probleem" is dat ik op een manege/pensionstal sta en niet de enige ben die van de wei gebruik maakt. Teveel onzekere factoren door teveel verschillende paarden en geen vaste kudde. Die van mij gaat iedere dag met z'n maat naar buiten, dus zij zijn altijd rustig, maar er zijn er ook die eens in de week hun paard eens buiten zetten en ja....daar wordt wel gerend. Dan heb je er ook nog die rotzooi trappen en het ook opzoeken. Dus ik ben al een beetje aan het kijken naar....

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:44

Mijn paard moest juist van de wei. Ik moest wel gelijk 30 minuten elke dag stappen, we zijn nu al bijna 8 maanden zoet hier mee en
we draven nu inmiddels al wel weer. Op de wei mocht ze dus niet omdat ze daar alsnog een sprintje kunnen trekken, en dat is nou net wat ze niet mogen met een blessure. Mijn paard staat overdag buiten in een paddock niet veel groter dan haar stal.

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:48

die van mij heeft vorige zomer ook een week of 6 een peesblessure'tje' gehad. iedere dag dus stappen, precies zoals de VA dat aangeeft. steeds verder uitbouwen tot je ca. 30 min stapt of zo. het paard mag in een weide van 7 bij 7 (eerst was dit 10 bij 10). wij hebben dat ook gedaan want die van ons was niet te houden, die zou en die moest naar buiten anders werd ie bloedlink en chagrijning. Ik reed haar toen nog in het L1, nu M1.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:54

Heej.
Heb ik nou juist 3 weken gelden te horen gekregen dat Mirage een scheurtje in de aanhechtingspees heeft, en dat de spieren op die plek overbelast zijn. Omdat zij in de winter helemaal gek is, mag ze niet op de wei. Want met die gekke sprongen heb je kans dat het scheurtje groter wordt.
Ze moet nu al drie maanden stil staan, en moet een paar keer per dag een half uur stappen. Ik vind drie maanden erg lang, en ik wil niet het risico lopen dat het herstelproces nog langer gaat duren.
Omdat zij ook veel energie heeft hebben we de hoeveelheid brok teruggebracht, ze krijgt nu voornamelijk hooi.
Ik denk dat het afhangkelijk is van de blessure, en van de manier waarom het paard zich gedraagt op de wei.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:55

Mijn paard mocht juist niet in een zandpaddock: bij droog weer te mul en bij nat weer te blubberig. Advies van de DA was een vlakke wei zonder al te veel blubber en kuilen.

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:57

ja dat is ook heel verstandig om een paard wat niet hoeft te werken op rantsoen te zetten, was ik nog vergeten te melden.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:03

Idd, ook goed om te doen als ze om andere redenen even niet hoeven te werken. Krachtvoer heeft tenslotte alleen nut als het paard arbeid verricht, in alle andere gevallen hebben ze genoeg aan ruwvoer.

nobility

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:05

sinds een maand rij ik weer op mijn paard. Ze heeft een kogelblessure gehad, een band verrekt. Ben vorig jaar september naar de kliniek geweest.Foto's, scans enzovoort. Moest dus twee maand stappen, maar aangezien we zo0n lange nazomer hebben gehad stonden de andere paarden wel buiten. Heb haar dus gewoon in de wei gehad.Na twee maand weer naar de kliniek geweest, hoopte dus ook dat het weer goed was. maar nee, moest nog drie maand stappen. ook toen heeft ze in de wei gestaan.vorige maand ben ik weer heen geweest en kreeg ik te horen dat het perfect genezen was. maar een peesblessure is niet helemaal hetzelfde. bedenk gewoon wat je paard het fijnste zal vinden.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 19:24

Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik ben er wel zo'n beetje uit! Het allerbelangrijkste is dat hij het naar z'n zin heeft dus.....

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:15

hij kan wel de wei op hoor, of hij moet heel erg gek doen,... pas wel een beetje op als het gevroren heeft en de land wat ongelijk is..
maar blijf wel stappen over de harde weg,, dit is heel goed voor de pezen, en heb geduld.. pas draven als de DA het zegt...
ik maak van je post uit dat je niet echt zin hebt om te stappen, maja dan moet je ook geen paard nemen vind ik..

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:47

@esperance: geen overhaaste conclusies trekken aub. Ik heb alles voor mijn paard over, al moet ik aan de geeuwhonger en zes keer per dag stappen! Dus daarmee trap je me flink op mijn hart. Maar goed...
Het gaat mij om zijn geestelijke gezondheid. Hij staat heel graag op de wei en kijkt hier (gedurende het weideseizoen) iedere ochtend smachtend naar uit. Ik wil het hem gewoon niet aandoen dat z'n maat naar buiten gaat en hij moet achterblijven.
En ik ben toch blij dat je benadrukt dat ik pas mag gaan draven als de DA het zegt, ik wilde alweer vol aan het werk (dit is cynisch bedoeld hoor, voor het geval je dit ook weer verkeerd begrijpt). En je begrijpt blijkbaar ook niet dat het nogal een teleurstelling is wanneer je bij het tweede bezoek te horen krijgt dat je na het volgende bezoek waarschijnlijk weer iets meer mag gaan doen en uiteindelijk het bericht na het derde bezoek is dat je weer 10 weken moet gaan stappen omdat het toch niet zo goed aan het genezen is.

Reactie?.....