Groeien scheuren in hoeven eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Groeien scheuren in hoeven eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 19:22

Ik vroeg me af of scheuren in hoeven eruit groeien of niet? Mijn gezonde verstand zegt van wel net als je eigen nagel gescheurd is en daarna weer heel aangroeit.. Maar wat zijn jullie ervaringen hiermee. Het paard heeft wel ijzers rondom.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:19

Hangt van allerlei factoren af. Heeft je paard een gezonde hoorngroei, is het nieuwe hoorn van een goede kwaliteit, is de stand van de benen goed, hoe groot is de scheur... etc.

Soms maken hoefsmeden een dwars-inkeping om de voorkomen dat de wand verder scheurt, maar als de scheur dieper zit werkt dit niet. Even je smid langs laten komen, je kan beter het zekere voor het onzekere nemen

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:30

Dit kan heel lang duren. Ik heb een pensionpaard die in beide voorhoeven scheuren had. Hij staat zonder ijzers en hij wordt niet gereden. Je moet het goed in de gaten houden en de hoeven niet te lang laten groeien. De smid sneed zoveel mogelijk de scheur weg. De eerste paar dagen liep hij er wat gevoelig op. Na ruim een jaar was de scheur er uit.

MarchaL

Re: Groeien scheuren in hoeven eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:55

In principe wel, de hoeven groeien en de smid bekapt ze. Op den duur groeit de scheur dan uit. Toen mijn paard een scheur had heeft mijn smid hem ''open'' gemaakt ivm kans op schimmels. Uiteindelijk is hij inderdaad netjes uitgegroeid.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 02:18

Als je paard gezonde hoeven heeft groeien ze er wel uit alleen dat kan een hele poos duren voor dat ze er uit zijn

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:53

Als de scheruen in de hoeven niet doorlopen tot de kroonrand kunnen ze eruit groeien, als ze wel doorlopen tot in de kroonrand, wordt het een lastiger verhaal.
Verder is het van belang dat de scheuren niet steeds doorscheuren, anders kan de hoef wel netjes doorgroeien, maar als de scheur zichzelf in stand houdt, zie je dan nog geen uitgroei.

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:58

Marije_jiplover schreef:
Als de scheruen in de hoeven niet doorlopen tot de kroonrand kunnen ze eruit groeien, als ze wel doorlopen tot in de kroonrand, wordt het een lastiger verhaal.
Verder is het van belang dat de scheuren niet steeds doorscheuren, anders kan de hoef wel netjes doorgroeien, maar als de scheur zichzelf in stand houdt, zie je dan nog geen uitgroei.

Ben ik het helemaal mee eens. De hoefsmid brand vaak horizontaal in aan het einde van de scheur, hierdoor wordt doorscheuren voorkomen.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:01

Mijn pony had ook een scheur in haar hoef.. Die is er nu na 6 jaar eindelijk uit. Het kan dus wel, maar het duurt heeeeel lang.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:11

Meestal maakt de hoefsmid een omgekeerde v op de plek waar de scheur zit (stuk hoef eruit halen), zodat deze niet op het ijzer rust. Dan is de kans op doorscheuren een stuk kleiner.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:13

mijn paard heeft een dunne hoefwand, wordt precies om de zes weken bekapt om de hoeven netjes te houden, maar de scheuren blijven

Bar

Re: Groeien scheuren in hoeven eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:14

Mijn paard heeft ook al bijna een jaar een scheur in de voorhoef. Telkens bij het bekappen zet de smid er horizontaal een kerf in.
De scheur was eerst behoorlijk wijd en diep, dat wordt steeds beter. Maar het is wel een langdurige geschiedenis
Gelukkig heeft mijn paard er geen last van. Ze wordt wel trouw iedere 8 weken bekapt.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:44

Mijn merrie heeft ook een verticale scheur gehad in het midden van haar voorvoet, alles aan gedaan, ijzer eronder, een kerf erin, niets hielp, het scheurtje bleef zitten..
toen kwam er een bacterie in het scheurtje te zitten, en werd ze kreupel..
na een behandeling van hoefsmid v.Nassau is ze er weer bovenop gekomen.
V.nassau heeft heel haar scheur eruit gesneden, en ze had dan ook een gat van voor, opgevuldmet watten en betadine..
Een heel proces, maar na 4jr is ze toch van de scheur afgekomen!!

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:47

Als je een scheurtje heb, moet je even aan je hoefsmit vragen of hij een sneetje boven het scheurtje plaatst, zodat het niet verder groeit! dat helpt meestal ook.

Dus als je het scheurtje rechtop heb dan dwars daarboven een klein sneetje, doen ze gewoon netjes met een veil.