Spierblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

svenlOver15

Spierblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 19:10

Mijn pony heeft al een hele poos last van kreupeligheid, eerst dachten we dat het kwam doordat zijn hoeven tever waren afgesleten, dus de hoefsmid heeft er ijzers onder gedaan.

Na 3 weken was het nog niet over, dus heeft mijn instructrise ernaar gekeken. Zij denkt dat hij gewoon hele stijve spieren heeft, omdat hij overal spanning in zn lijf heeft! Ze heeft me aangeraden om hem iedere dag 10 minuutjes aan de longe te laten draven, daarna te masseren en zn voorbenen naar voren te 'trekken'. Hij moet zn been dan strekken, zo ver als hij kan. Gister kwam hij nauwelijks 20 cm van de grond, dus das niet echt goed! Ik ben vandaag al begonnen met het masseren, en ik kan echt merken dat hij het lekker vind.. maar longeren en wandelen gaat nu niet omdat mijn voet zwaar gekneusd is..

Is er nog iemand die nog tips voor mij heeft? Of die dit ook heeft meegemaakt..

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:20

DA erbij halen, als hij echt een spierblessure heeft mag je sommige stretchoefeningen juist absoluut niet doen!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:26

Ik zou er eerder een fysio bij halen, die heeft over het algemeen wat meer specifiek verstand van spieren.

Dat stretchen (het voorbeen naar voren halen) moet ik van mijn fysio bij mijn paard ook doen om zijn spieren wat op te rekken. Zeker als je paard daarvoor al wat warmgelopen en gemasseerd is, moet dat geen probleem zijn.

Hoewel je dus idd wel eerst moet bekijken of hij geen (ernstige) blessure heeft. Bij een blessure doe je met oefeningen vaak meer kwaad dan goed.

Mijn advies: zoek een paardenfysiotherapeut. Je vindt ze op http://www.nvfd.nl/ onder 'Therapeuten'.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:19

worden de melkzuren wel voldoende afgevoerd door het lichaam?

bijvoeren van vitamine e en/of selenium kan ook helpen.

heeft ze geen kou op de spieren gekregen doordat ze in de regen, sneeuw etc heeft gestaan?

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:27

magicrover schreef:
worden de melkzuren wel voldoende afgevoerd door het lichaam?

bijvoeren van vitamine e en/of selenium kan ook helpen.

heeft ze geen kou op de spieren gekregen doordat ze in de regen, sneeuw etc heeft gestaan?

Als het goed is niet, hij staat met een 200 grams deken op in de stal. Het is trouwens wel een stal waarvan de bovenste deur altijd open is overdag, zodat hij naar buiten kan kijken en zich niet zo verveeld.

Met wat voor voer kan ik deze vitaminen bijvoeren?

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:28

Karin schreef:
Ik zou er eerder een fysio bij halen, die heeft over het algemeen wat meer specifiek verstand van spieren.

Dat stretchen (het voorbeen naar voren halen) moet ik van mijn fysio bij mijn paard ook doen om zijn spieren wat op te rekken. Zeker als je paard daarvoor al wat warmgelopen en gemasseerd is, moet dat geen probleem zijn.

Hoewel je dus idd wel eerst moet bekijken of hij geen (ernstige) blessure heeft. Bij een blessure doe je met oefeningen vaak meer kwaad dan goed.

Mijn advies: zoek een paardenfysiotherapeut. Je vindt ze op http://www.nvfd.nl/ onder 'Therapeuten'.

Bedankt.. Ik zal even op de site kijken...
Zal er ook zeker wel iets mee gaan doen!

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:23

Update: Heb gemaild naar een dierenfysio, heb mail terug gekregen met telefoonnummer. Ga morgen even bellen, als k alleen ben..