hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minihvj

hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 16:59

ik zit ergens mee mijn verzorg pony is niet echt gezond lijkt het hij hoest heel erg en is veel minder fit maar verder is alles normaal ik heb pas ook een ehbo cursus voor paarden gevolgd en ga de volgende ook volgen maar ik heb daar dus een papier gekregen over ziektes om het weer op te halen en na te kijken gekregen dus had ik dat meegenomen omdat je niet alles onthoud en alles bekeken zoals hartslag slijmvliezen temperatuur en ademhaling <--- alleen was de ademhaling een beetje benauwd achtig en de eigenaar van die pony's wil er niet mee naar de dierenarts echt ititant want hij doet niks met ze alleen maar fokken en verder staan ze op wei te niksen en als wij er niet geweest waren hadden er al een paar pony's niet geleefd enzo dus alsjeblieft help mij wat kan ik doen

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:17

hoesten is niet goed bij geen enkel dier. als de pony zwaarder ademt en ook nog eens hoest, dan komt het hoesten vanuit de longen, dus niet door een rotte kriebel.

hier moet naar gekeken worden, want zoiets kan heel erg snel chronische vormen aan gaan nemen en dan kan die echt alleen maar op de wei.

mijn paard is 1.5 week geleden ook begonnen met hoesten. na 2 dagen hoesten heb ik er een da bij gehaald. ze staat nu inmiddels al bijna 2 weken aan de medicijnen, maar ze hoest nog steeds in stap (gelukkig niet meer op stal) als ze vrijdag nog hoest (vrijdag stopt ze met de medicijnen), dan bel ik gelijk weer en vraag ik om een onderzoek van de luchtwegen.

als de eigenaar geen DA erbij wilt hebben. begin dan met foenegriek (hoe je het ook mag schrijven) dit wil ook wel helpen, maar als die na een paar dagen geven nog steeds hoest, dan adviseer ik toch een DA.

succes

Tinky12

Re: hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:45

Hoesten is naar..mijn pony is een paar weken geleden verkouden geweest en geeft aan het begin van de rit..of tijdens de 1e echte inspanning nog steeds een kuchje.Hij briest wel daarna...hij heeft nu gewoon lekker een extra dekentje op niu het zo koud is.

Als paarden zonder inspanning erg veel hoesten is er wel iets meer aan de hand hoor.Houd goed de temp in de gaten en de ademhaling/hartslag.Als dit omhoog gaat kan ze longontsteking krijgen.
Hopelijk kun je de eigenaar overtuigen...zelfs fokmerries verdienen goede zorg!!

Groetjes,Tinky

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:50

dit klinkt een beetje als de beginselen van scute bronchitis ik zou er wel een dierenarts bij halen want als het eenmaal chronich word heb je helemaal een probleem

LittleKathy

Re: hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:04

als een paard hoest moet je er een DA bijhalen voordat je je iets chronisch op de hals haalt! Dit hoeft niet zo te zijn, maar je kan het voor de zekerheid beter doen, want dan kan er dus nog iets aan gedaan worden...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 02:41

Haal er maar een DA bij.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:05

idd de DA ernaar laten kijken. Misschien heeft het paard hooikoorts... mijn paard geeft dat ook, en het hoesten begint nu weer. Hij gaat dus weer aan de medicatie (en dan is het hoesten binnen een week afgelopen, maar hij krijgt het dan nog wel dagelijks tot het najaar). Hij krijgt trouwens plantagines + C (verkrijgbaar via diverse duitse sites, ff googlen dus)