Hoefzuil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlairS

Hoefzuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 15:44

Een paard bij ons op stal werd vorige week zomaar vanuit het niets kreupel.Eerst alleen op het harde op een rondje en later ook rechtuit.Op het zand is er niets te zien.Omdat hij toch steeds wat verder achteruitging,heb ik haar aangeraden toch maar even een foto te laten maken en nu blijkt dat hij een hoefzuil heeft.Volgende week wordt hij daaraan geopereerd.De vooruitzichten zijn goed maar de genezing gaat een langdurige kwestie worden.Op hoofcare.nl kun je er het een en ander over vinden maar wie heeft er zelf ervaring met een hoefzuil?

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:26

ik heb geen ervaring (gelukkig) maar er wel een heel stuk over gelezen in een boek wat ik heb over hoeven en beslag.
succes ermee!

ElCamino

Re: Hoefzuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:18

Het het een hoornzuil en geen hoefzuil.

Het is een botwoekering aan de binnenkant in de voet. Dit geeft druk naar binnen en ze worden kreupel (heel kort gezegd)

Mijn hoefsmid heeft volgens mij bij een manege oit eens een paard eraan geopereerd.
dit paard stond bij Lies euker, heete volgens mij Raffles... Lies zit ook op bokt, misschien kan zij het beter uitleggen.

In elk geval is mbv de smid en de DA de voet blootgelegd.
De smid heeft de hoef open gefrees waarna de DA het heeft verholpen. Daarna heeft de smid ervoor gezorgd dat het paard weer netjes dichtgroeide.
Heeft wel heel erg lang geduurd geloof ik (half jaar?) maar daarna heeft het paard nog meegelopen in de les.

Voor het hele verhaal moet je even Lies vragen.

Wieweet staat er op de site van hoofcare wel info over ??

Dapper

Re: Hoefzuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:47

Het heet inderdaad een hoornzuil.
Een shire van mij is hier voor een aantal jaren terug aan geopereerd en heb ik foto's van die ik hier als link bij zal zetten.
http://golf.messageboard.nl/3404/viewto ... =hoornzuil
Helaas kwam de hoornzuil terug na ruim een half jaar en volgde er een tweede operatie en helaas kwam het ook weer terug na die tijd...ik heb hem in moeten laten slapen.
Maar je hebt heel veel verschillende hoornzuilen en je moet nooit van de ergste uitgaan.