Vochtafdrijvers helpen niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Vochtafdrijvers helpen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:53

Ik zit te wachten op een tel van de Da, maar ben toch erg ongeduldig Pablo heeft een verdikte koker. Nou zeiden stalgenoten dat het waarschijnlijk dan een infectie zou zijn (niet schoon dus) Ik kon me daar niets bij voorstellen aangezien hij juist altijd hartstikke schoon is. Ik mag ook niet aan zijn koker zitten, dan word er een been omhoog getrokken. Vorige week donderdag de DA maar gebeld en die is vrijdag geweest. Het was geen kokerinfectie. Pablo had qua temperatuur 38,1 dus iets te hoog. Verder heeft hij een injectie gekregen met vochtafdrijvers en ontstekingsremmers. En kreeg ik voor de volgende dagen eenmaal daags een zakje poeder met vochtafdrijvers. Echter gister(maandag) was er nog steeds niets veranderd. Qua temperatuur weet ik het niet, die heb ik niet meer opgenomen. Hij oogt prima, hij speelt, hij eet is ondeugend etc. De DA heeft 2 buisjes bloed afgenomen en die zijn ze nu aan het onderzoeken. Gister heb ik niets gehoord dus hoop dat ze vandaag bellen, maar vind het vervelend dat ik niet weet wat er met hem aan de hand is (met name omdat hij niet ziek oogt verders).
Is er wellicht iemand hier die zoiets heeft gehad met zijn paard?

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:50

Heel toevallig heeft Iwan dat ook gehad! Die spoot ik af met koud water en heeft wat antibiotica gehad tegen de ontsteking. Heeft toch nog wel een paar weken geduurd voor hij weer van normaal formaat was.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 15:50

Maar wat was het dan? Waar kwam het vandaan etc? En kon je wel rijden ed? Zucht veel vragen ik weet het

Marijke

Re: Vochtafdrijvers helpen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:05

Hai,

Mijn ruin (Fries, 10 jaar) heeft dit van de winter ook gehad. Dikke koker, niet vies, niet warm, niet ontstoken, niet gevoelig op (niet pijnlijk dus), geen koorts, niet lusteloos, gewoon eten en drinken, etc. etc.

Preventief antibiotica (oraal, poeders) gegeven, niet geholpen. Ontstekingsremmer en vochtafdrijver gespoten ook niets geholpen.

Paard had er absoluut geen last van, niet met plassen, niet met lopen/werken. Was niet ziek, niet vervelend eigenlijk niets aan te merken.

Omdat ik niet onnodig met antibiotica door wilde klooien, zeker niet met een gezond paard, alleen nog lokaal dus ter plekke in de koker antibiotica toegediend in de vorm van een zogenaamde "droogzeter", worden voor koeien o.a. voor uiterontsteking gebruikt.

Ook dit had geen resultaat. Op advies van oudere paardenman (tevens oud-dierenarts en homeopaat) combinatie van veel beweging, masseren (leuk je ruin daar... masseren) en een maand lang 3 tot 4 keer per week een flesje bier door zijn voer, volgens hem was het nl. vocht of zucht of oedeem hoe je het maar noemen wilt.

Ik ondertussen vrij sceptisch, bier, alcohol niet goed.. toch maar een week proberen en verbluffend resultaat... koker nog nooit zo dun geweest!! Maar... als hij ook maar iets minder buiten komt en minder beweging heeft en er wordt niet gemasseerd, dan loopt het weer langzaam op en wordt de koker weer dikker, dan geef ik weer een keer of 2 max. 3 een flesje bier en het probleem is weer opgelost. Overigens heeft mijn paard er geen last van, vind ik het zelf alleen niet zo'n prettig gezicht, als ik een hengst wilde had ik het zaakje wel laten zitten indertijd

Maar... sluit idd wel ontsteking (koorts) uit. Ik heb een aantal keer koker en penis ook koker inwendig goed gereinigd (met excalibur speciale niet irrieterende wasemulsie) om zeker te zijn dat het daar niet aan kon liggen. Ook niet vaker dan twee keer doen want te vaak wassen gaat juist ook weer irriteren.

Tot zover mijn ervaring met soortgelijk probleem! wat in geval van mijn paard dus idd vocht/oedeem/zucht is. Dat heeft dan weer te maken met aanleg e.d. en kan duiden op verminderde lever/nierfunctie maar wil je dat uitsluiten dan moet je een keer bloedproefje laten doen.

Veel succes ermee!!

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:14

We weten niet wat het was. Bij Iwan heb ik toen geen bloed onderzoek laten doen omdat dit al voldoende resultaat bood. Waarschijnlijk wel een ontsteking door een vieze koker, maar dat is een gok. (en daar heb je dus niet echt wat aan...)
Ik mocht hem niet rijden tot de zwelling was afgenomen omdat dat heel onplezierig kon zijn, maar Iwan was toen al met pensioen! Rijden deed ik dus toch niet...
Heeft de VA inmiddels gebeld?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:16

Bill heeft het ook af en toe. Waar een ander dikke benen krijgt, krijgt hij een dikke koker.
Ik geef hem dan een knolselderij, dat is vochtafdrijvend en hij vindt het heerlijk

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 16:17

Bedankt voor je reactie! Pablo is er dus wel gevoelig voor terwijl hij dat anders niet is (vandaar ook dat ik het merkte). En bloedproef daar zit ik dus op te wachten

@ marit, nee de DA heeft niet gebeld, ik hun wel en ik kan het tussen half 6 en 6 nogmaals proberen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:50

de mijne heeft het ook ooit gehad, en was volgens mijn arts toen gevolg van slechte stofwisseling gecombineerd met stilstaan in de winter en teveel eiwitten in het voer.
te vergelijken met stalbenen

heb geen antibiotica gehad ofzo, wel moest mijn dier op verminderd brok staan en van de kuil af, en hooi eten, daarna trok het ook weer weg en sinsdien heeft hij het niet weer gehad...

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:30

De uitslag is er! Zijn spieren zijn verzuurd. Hij krijgt nu Neutradex, 3 dagen antibiotica en nog 2 dagen vochtafdrijvers. Hopen dat dit hem gaat helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:26

dus...
een dikke koker kan dus ook komen van spierverzuring.
okee..weer wat geleerd

komt wel wat overeen met wat mijn veearts toen zei, teveel voeding en te weinig beweging, dat is haast hetzelfde toch?

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 08:46

Teveel voeding te weinig beweging gaat niet op bij Pablo. Hij krijgt zowat niet en loopt in principe genoeg als hij goed is.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:44

Weet je wel al hoe de spierverzuring is gekomen, Ipsilonka?

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:58

Nee dat weet ik niet. De Da zou me zelf nog bellen, maar nog niets gehoord.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:35

Wat voor voer en hoeveel krijgt hij? En hoeveel beweegt hij precies? Die verzuring kan ook iets te maken hebben met de lever.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 13:00

Hij krijgt 's morgens en 's avonds een kwart schep Pavo Liga (ijslanderbiks) dit krijgt hij al 3,5 jaar. 's morgens krijgt er ook wat lucerne bij omdat ze na het eten meteen het land op gaan (dus zonder hooi) en er staat niet zoveel op het land. 's avonds krijgt ie dus weer een kwart schep met lijnzaadolie eroverheen en wat wortels. Verder beweegt hij (als de weersomstandigheden meewerken) meestal 4 x onder het zadel(30 tot 60 min), 1 x aan de dubbele lijnen, 1 x los lopen (maar dan wel meeste draf en galop, doet ie trouwens uit zichzelf ) en meestal 1 dag vrij. Het wil nog weleens verschillen, maar kan niet zeggen dat ik veel dingen veranderd heb of iets. Enige aan het voer is dat de lucerne erbij is gekomen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:53

En is de verzuring plotsklaps gekomen, of sloop het erin?

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:59

1 kg slobber met 2 liter rooibos thee is een weldaad voor de inwendige reiniging en spieren!

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 14:31

Tyrza schreef:
En is de verzuring plotsklaps gekomen, of sloop het erin?

Het is erin geslopen, de klachten die hij had deed helemaal niet aan zijn spieren in die trant denken. Nu vallen er wat meer puzzelstukjes op zijn plek zeg maar. Het is nooit geweest dat ie stokstijf in zijn box stond of kreupel ervan is geweest. Ik zag dat ie anders liep, een ander niet