Knie op slot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 11:42

Gister liep mijn paard ineens erg kreupel, op drie benen. Haar achterste been zette ze amper neer en als ze 'm neer zette kreeg ze 'm bijna niet onder haar lichaam. Natuurlijk meteen de da gebeld en die constateerde (na natuurlijk eerst de hoeven e.d gecontroleerd te hebben) dat het lag aan de knie. Volgens haar kwam het wel vaker voor bij Haflingers dat deze op slot schoot, vgl. mij zei ze dat dat kwam vanwege veel ruimte ofzo bij de knie.
Ik heb gevraagd of dit nu vaker zal voorkomen, ze verwachtte het niet omdat dit nu pas de eerste keer is in de 4 jaar dat ik haar heb. Ze heeft waarschijnlijk in de wei zich verdraaid (uit lompigheid, en dat kan heel goed kloppen ).
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn met pony's/paarden waarbij de knie op slot schiet en wat jullie er verder tegen doen om het te voorkomen en of het vaker voorkomt wanneer het een keer gebeurd is.
Was ik net het rijden weer lekker aan het oppakken, krijg je dit weer

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:54

Ik heb een tijd gesprongen met een tinker en die kreeg het ook. Helaas gebeurde dat steeds vaker. (Zelfs eens 4x in een week, terwijl hij in die dagen niet gereden werd gezien de 1e dag knie op slot) Uiteindelijk is hij op speciaal beslag gezet nadat hij in de kliniek is onderzocht en nu gaat het goed. Alleen een springparcours mag hij niet meer doen omdat scherpe wendingen uit den boze zijn..
En goed warm rijden voor je meer gaat vragen.. Succes ermee!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:26

Ik heb 2 van die 'kneusjes' staan. Moeder en dochter(heb ze samen gekocht).

Moeder had het heel licht en dat is nu met voldoende beweging en wat binnendoor zetten opgelost. Alleen als ze een keer echt gek gedaan heeft heeft ze er heel licht last van.

Haar dochter heeft er sinds deze zomer(ze word dit jaar 2) last van. Eerst licht, toen was binnendoorzetten en wat met haar wandelen en fietsen voldoende. Maar het werd zo erg dat ze later spierversterkers kreeg. Toen dat nog niet hielp en ze zelfs weg begon te kwijnen (ze viel vaak omdat haar beide knieen opslot zaten en ze niet weg kon lopen voor de andere pony's, en dan niet meer over eind kunnen komen en dergelijke) heb ik haar laten opereren.
Na 1 nachtje op de kliniek, 2 daagjes wat gevoelige knietjes en een paar weekjes rustig aan is ze helemaal terug van weg geweest. Mijn super bijdehante, brutale twenter is weer helemaal terug. Ze loopt als een trein. Ze heeft alleen op haar ene knie nu een bultje zitten, littekenweefsel van de operatie waar ze verder geen last van heeft. Ze kan nu zelf haar knieen niet meer op slot zetten(om te slapen of zoezelen) dus staat met haar achter benen meer op rust dan een ander paard en ze ligt ook vele meer omdat ze dus niet meer staand kan slapen. Maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

Maar vaak is wat beweging en binnendoor zetten voldoende, net als bij de eerst genoemde pony.

Het komt ook relatief vaak voor bij jonge paarden die in de groei zijn en binnen 'gesloten' rassen(zoals de shetlander en bij friezen die geen bloed van buiten af hebben).

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:29

onze friese twenter had het ook, vooruit lopen ging dan niet meer.
door haar iets binnendoor te zetten door de smid, is alles nu over.....vaak groeien jonge paarden er vanzelf uit, tenminste bij friezen gebeurd dat vaak.....wij wilden daar alleen niet op wachten omdat het haar belemmerde in haar doen en laten....
nu heeft ze dus nergens geen last meer van

Sjen

Re: Knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:47

Siena is al bijna 14 jaar, dus bij haar is het vrij uitzonderlijk begrijp ik dat ze het niet al jonger getoond heeft aangezien het hier veel over jonge paarden gaat. Ze is wel al al de jaren dat ik haar heb met dat been moeilijk bij de hoefsmid, dan zegt hij altijd: oh, het moeilijke voetje weer. Die kon ze nooit zo hoog optillen en soms zette ze 'm gauw weer neer omdat ze uit evenwicht leek te raken. De hoefsmid deed dan altijd heel voorzichtig en dan ging het prima. Maar omdat ze er verder nooit last van had (niet kreupel in elk geval) heb ik er nooit naar laten kijken
Wat bedoelen jullie precies met binnendoor zetten?

Donderdag komt de da nog even bij haar kijken, dan krijgt ze nl. ook haar inenting. Omdat het vandaag niet verslechterd was krijgt ze geen pijnstilling, mocht het slechter gaan deze week dan bel ik nog zodat ze donderdag pijnstilling kan krijgen.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:51

binnendoorzetten word door de hoesmid gedaan, door op een bepaalde manier te bekappen, kunnen ze de stand van het been iets veranderen waardoor het minder makkelijk op slot schiet...

mocht de knie weer op slot springen, kan ik je aanraden indien mogelijk een paar stappen achteruit te gaan, meestal werkt dit prima!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:06

Vaak schiet een knietje idd los als je een paar pasjes achter uit vraag.
Binnendoor zetten betekend dat de smid de stand van het been iets veranderd zodat er minder kans is dat hij op slot schiet.
Ook vooral niet op stal op rust zetten. Lekker laten bewegen, veel rechtuit stappen(het liefst door mul zand) en de achterhand laten gebruiken.

Het is dus voornamelijk een jonge paarden-kwaaltje. Maar mijn ene merrie heeft het pas voor het eerst gekregen toen ze 6 was.

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:12

Bij ons op stal staat ook een paard waarvan vaak de knie op slot gaat... Komt inderdaad meestal voor bij jonge paarden en bij hengsten...
Daar was het advies van een hengstenhouderij: speciaal bekappen door de hoefsmid of speciaal beslag. Als ik jou was zou ik jouw hoefsmid eens om advies vragen!

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:13

Hoi Hoi,

Mijn Fries heeft het ook gehad mijn veearts heeft mij toen geadviseerd om haar op spatbeslag te laten zetten. En met het rijden balkjes te lopen en heuvelltje op heuveltje af te lopen (moet je natuurlijk wel een heuveltje in de buurt hebben )Heb ik dus niet.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 14:01

Ik wacht eerst even af of ze nog pijnstilling e.d moet krijgen voordat ik de hoefsmid erbij haal. Als de da er donderdag is zal ik eens vragen of de hoefsmid er iets aan moet doen. De da vond dat het er niet heel ernstig uit zag, omdat ze nog volledig steunde op alle benen. Alleen lopen is wat minder. Dus misschien eerst even wat los maken en dat het dan al over is. Achteruit lopen lukt wel, maar het blijft dan hetzelfde en het lijkt erop dat ze dit niet fijn vindt. Ik zal vanavond proberen wat meer met haar te gaan lopen, ze staat nu wel op de wei maar ze gaat gewoon stilstaan met haar been omhoog. Jammer genoeg wil ze niet goed meelopen, ik denk dat ik de zweep er helaas bij moet halen om haar te laten lopen (kleine tikjes uiteraard) anders heeft ze helemaal geen beweging. Goed idee Moonny, om met rijden ook wat meer oefeningen te doen voor de achterhand. Dat zal ik zeker in gedachten houden.
Als ik straks weer met haar kan gaan rijden, kan ik dan wel kleine voltes en slangenvoltes rijden of is de draai daarbij te kort?

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:05

mijn tip is want mijn vriendin haar haflinger heeft er ook lastvan een bandage klinkt raar maar zij doet er een bandage omheen ziet een beetje raar eruit maar het helpt wel maar helaas heeft die haflinger een ongeluk gehad waardoor hij nu gronisch kreupel is echt heel zielig

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:05

Maar een bandage kun je niet echt om de knie leggen.
Vanavond liep ze weer wat slechter, dus ik denk dat er pijnstilling aan te pas moet komen. Ik heb haar wel de gelegenheid gegeven om vannacht de wei op te gaan, al is het koud. Dan kan ze tenminste zelf nog kiezen of ze wil lopen. En op de harde ondergrond heeft ze meer moeite dan op de wei

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:48

pico (shet van 7 jaar) heeft het ook. aan 1 achterbeen. hij heeft het nu 1 x gehad, de dierenarts heeft hem toen een spuit gegeven om zijn spieren te ontspannen(dacht ik hoor) en moeste rechte stukken stappen.Hij mag ook niet kort draaien.
de smid heeft hem aan de binnenkant zegmaar korter bekapt en de buitekant wat langer zodat hij een beetje naar binnen staat en het er niet achter kan haken.

ramona mijn vorige pony had het ook. ze had het regelmatig en soms reed je haar er zo doorheen en soms kon ze een paar dagen bijna niet lopen ermee. Bij haar zou er een peesje doorgesneden moeten worden zodat hij niet meer kon blijven haken..

als ze kort draaide had ze er regelmatig last van..

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 11:29

Ik had ook al het idee dat ik op moet gaan passen met kort draaien. Dat worden dus voortaan grooooote voltes
Vandaag gaat het weer veel beter met Siena, ik had besloten haar vannacht op de wei te laten en dat was een goede keuze gelukkig ; mevrouw lag vanochtend heerlijk in het zonnetje te liggen, waarbij ze lag op haar andere heup zodat de knie waar ze last van heeft goed kon ontspannen. Ze heeft heel aardig meegelopen aan het halster. Ik zal binnenkort ook in de bak met haar gaan stappen, want het mulle zand lijkt me beter voor haar en ze wordt daar ook wat vrolijker.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:53

Een knie op slot kan geopereerd worden als een speciaal beslag niet meer helpt. Dan wordt de knieband doorgeknipt.

Veel stappen helpt en heuvels oprijden. Zorgen dat de achterhand sterker wordt!