gehemelte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:59

Toen mijn driejarige shet gister op mijn vingers aan het bijten was (zachtjes, doet geen pijn ) voelde ik dat haar bovenkaak wel heel vreemd ineen zat.
Haar harde gehemelte komt even laag of zelfs ietsje lager dan haar snijtanden. Alsof het verzakt is. Het laagste punt in haar bovenkaak zijn dus niet haar tanden maar haar gehemelte.
(ik weet dat het nogal een vage uitleg is, maar ik heb geprobeerd een foto te nemen, maar dat is niet gelukt )
Als ze iets afbijt doet ze dat met haar onderste snijtanden tegen haar gehemelte i.p.v tegen haar bovenste snijtanden.

Ik wist allang dat ze niet zo goed kan eten. bijvoorbeeld een wortel in twee bijten kan ze niet. (ze knaagt worteltjes af zoals je een maïskolf zou eten) maar ik dacht dat dat misschien was omdat ze nog tandjes moet wisselen. Maar nu denk ik dat dat wel eens hierdoor zou kunnen komen.

Heeft iemand zoiets al eens gezien? En heeft dat consequenties voor het gebruik van een bit? (We zijn haar nu aan het beleren met bit, maar ik wil haar natuurlijk geen pijn doen.)

djuno

Re: gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:17

Ze heeft gewoon een hangend rooster....niks ernstigs aan...betekend dat ze aan het wisselen is. Gaat allemaal weer over.

Je zou kunnen overwegen om haar hooi wat nat te maken en voor de rest schijnen er druppeltjes op de markt te zijn hiervoor (ik heb ze nog nooit gebruikt).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 19:22

Zou ik dan ook wachten met haar een bitje in te doen?
want het lijkt mij dat dit haar wel pijn zou kunnen doen? hoelang duurt het voordat dat over gaat?

fjordeliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:24

Heeft toevallig mijn verzorgfjord net ook!!!

Je moet wel voorzichtig zijn met de mond nu. Bij ons kwam het door haken aan de kiezen, naja, lang verhaal. We vragen nu niet zoveel van hem met het bit. En dan moet het in ongeveer 2 weken weer zelf bijtrekken.

Niets om je zorgen over te maken hoor

XXX

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:26

Luckystory schreef:
Zou ik dan ook wachten met haar een bitje in te doen?
want het lijkt mij dat dit haar wel pijn zou kunnen doen? hoelang duurt het voordat dat over gaat?

in principe ligt natuurlijk het bit erachter ....maar ik zou het niet doen.
Tja...het kan best wel een tijdje duren....die fries van ons heeft er zeker 2 maanden mee gezeten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 19:30

daarachter is haar gehemelte ook laag hoor.

Ps: een hangend rooster is toch een zwelling? Want bij mijn pony is het geen zwelling, het is hard. Of kan dat ook?

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:15

1 van mijn verzorg shetjes heeft dat ook echt balen:S