probleem met koliek help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

probleem met koliek help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:10

halo alenmaal ik heb een fjord mazzel hij had woendag zandkoliek de dierenarts was gekomen hij had hem een pijn stiller gegeven .donderdag was mazzel meer op geknapt maar nog niet 100% toen hebben we een beetje gestapt vrijdag had mazzel op eens heleergen koliek weer de dierenarts kwam en ze had een pijnstiller gegeven en ge oliet dat hielp zaterdag ochtent kwamen we aan en hij lag in de wei liggen mag maar hij keek naar zijn buik en rolden af entoe dat werd steeds ergen weer de dierenarts gebeld ze zij:ik kan hem aleen maar een pijnstiller geven en julie moeten hem maar op stal zetten en koliekbrokken geven .dat deden we het hielp heel goed zondag was mazzel weer de ouden maar vandaag had die weer koliek !blijkbaar eet die de zandkoliekbroken niet op (dat wisten we al en daar hadden we een manier op gevonden muslie er door heen gooien)maar nu eet die aleen de muslie er tussen uit zo kan die niet beterworden help alsjeblieft hoperlijk snappen julie wat hier staat zo niet sory doei doei -xxx- isa

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:10

oeps van dit bedoelden niet zo

_evi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:12

ja zandkoliek is natuurlijk niet best ..

maar volgens mij als je pony écht mega veel zand eet, is dat niet 1,2,3 over .. wat je ook moet doen om misschien het zand eten te vermijden is aan DA vragen of hij is bloed trekt, want het kan zijn dat je fjord een tekort heeft aan mineralen ofzo.. een liksteen helpt ook hard! succes

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:13

alleen die brokken geven.......... en dit is echt moeilijk te ontcijferen....

Paardendrogist heeft er ook een goed middeltje voor. Ga maar even kijken op die website

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:16

echt super bedankt alvas aleen die brokken geven en voor de rest niets tja maar het is wel een fjord met een eigenwil dat is nou zo lastig en kiwiko wat is die site?

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:17

ow ja als ik mazzel een liksteen geef daar doet die ook niet super veel mee aleen hij bijt hem kapot hihi

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:22

Koliekbrokken??????Daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord.Als je paard koliek heeft,mag hij zowiezo helemaal niets eten(zeker een dag niet)daarna bouw je het langzaam weer op.Als een paard hier koliek heeft(wat gelukkig niet vaak gebeurd)krijgen ze naast pijnstillers ook darmverslappers.Heeft jou pony zandkoliek moet je zorgen dat hij niet meer op een zandstuk staat.En zoals hierboven al gezegd,laat hem nakijken .Op zand nakijken kan je trouwens zelf doen,doe wat mest in water en laat dat een nachtje staan.Heeft hij echt zand in zijn darmen dan zie je het zand de volgende morgen onderin liggen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:22

www.paardendrogist.nl

ik geloof dat het Sandclear heet.

Anders zou ik zeggen dat je Tender hier op bokt een pb moet sturen......... die heeft daar helemaal geweldig spul voor

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:28

erg bedank kiwiko .ow ja aerdenhout1 de dierarts raden de zand koliek brokken zelf aan dus ik denk dat dat wel goed is voor mazzel

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:31

Zo bedoelde ik het ook niet,het was geen aanval, maar een vraag.Ik zit toch al heel wat jaartjes in de paarden en had er echt nog nooit van gehoord!Maar ja,weer wat geleerd!

Laurier

Re: probleem met koliek help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:39

je hebt toch ook speciale middelen voor als ze zand hebben gegeten, deze zorgen dan toch dat het zand uit het lijf gaat? het lost natuurlijk niet de oorzaak op, maar dan is hij hopelijk wel van die koliekaanvallen af. (je moet dan dus wel even kijken of hij echt zand binnen heeft, op de manier van aerdenhout1 kun je dat bijvoorbeeld doen... maar persoonlijk zou ik hem ook even goed na laten kijken...
succes verders!

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:40

we gaan vanavond kijken hoe het met mazzel is

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:41

ow... ik had niet echt goed gelezen sorry... KiWiKo had het al gezegt

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:42

sory aerdenhout1 nou goed tog weer iets geleerd ik had er eerst ook nog nooit van gehoor hoor

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:44

haha maakt niet uit joh daffie91 de DA had het met zoon hand schoen gedaan en het zand in de vingertopen bekeken:P

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:04

Drinkt je paardje uit een emmer of heeft hij een automatische drinkbak.
Vriendin van mij haar paard had namelijk ook zandkoliek en die moest veel water drinken. Daarom deden ze zout door het water. Als hij dan dronk kreeg hij nogsteeds dorst en bleef drinken. Door de hoeveelheid water spoelt het zand sneller uit de darmen.

Misschien is dit iets wat kan helpen. Je kan het altijd aan je DA opperen en vragen wat hij ervan vind...