kissing spines topics?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

kissing spines topics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:24

De zoekmachine is hopeloos
Ik ben hevig op zoek naar alle informatie over kissing spines.
Nou waren er een aantal topics, maar die kan ik niet meer vinden.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:50

Kijk even op Medisch, misschien wel zo handig

AnneOmie

Re: kissing spines topics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:48

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:14

VMR->MD

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:03

volgens mij had het paardje van dabo @ bokt ook kissing spines als ik het me goed herinner

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:15

Mijn paard (Joop) heeft ook kissing spines.

Met veel hulp van de DA moet het weer een heel eind beter kunnen worden. We zijn nu steeds oefeningen aan het doen, zodat hij zijn rug heel erg opbolt en zijn bekken kantelt. Hij moet zijn rugspier veel beter leren gebruiken en ontwikkelen om zijn rug mee op te bollen. Tot nu toe gaat het heel goed, en volgende week gaan we kijken of ik er weer op kan zitten!
Als het goed is moet hij dan weer goed op Z niveau mee kunnen draaien, en evt. zelfs hoger.
Mag hem alleen iets minder vaak rijden, en moet hem vaker gaan longeren om zijn rug zo min mogelijk te belasten.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:58

anders pb je timilon haar paardje heeft ook kissing spines

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:35

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:41

Wil je alleen een link geven voor een nieuwe behandelingsmethode voor kissing spines : http://home.planet.nl/~gaste265/aquatrainer/
Het is voor het paard het aanleren van een andere houding (zoals Bettine) en het versterken van de spieren. Zijn al veel goede resultaten mee behaald!!

Het haalt de kissing spines niet weg maar hierdoor krijgt ie wel een tweede kans

BiancUgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:19

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:21

Bettine schreef:
Mijn paard (Joop) heeft ook kissing spines.

Met veel hulp van de DA moet het weer een heel eind beter kunnen worden. We zijn nu steeds oefeningen aan het doen, zodat hij zijn rug heel erg opbolt en zijn bekken kantelt. Hij moet zijn rugspier veel beter leren gebruiken en ontwikkelen om zijn rug mee op te bollen. Tot nu toe gaat het heel goed, en volgende week gaan we kijken of ik er weer op kan zitten!
Als het goed is moet hij dan weer goed op Z niveau mee kunnen draaien, en evt. zelfs hoger.
Mag hem alleen iets minder vaak rijden, en moet hem vaker gaan longeren om zijn rug zo min mogelijk te belasten.

dit is gewoon letterlijk het verhaal van Noob. Als je vragen hebt kan je altijd pb-en.
Noob doet het supergoed, ik ga weer starten met hem in mei/juni. Ook de zwaardere oefeningen kan hij aan. we moeten wel opletten dat we hem niet te vaak inbuigen (ik bedoel een aantal dagen achter elkaar een redelijk zware training). hier krijgt hij direct last van en dan moeten we weer een aantal dagen longeren. Ook masseer ik iedere dag zijn rug met een speciaal apparaat. dit houdt zijn rugspieren soepel, waardoor er minder druk om de wervels ontstaat.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 20:35

annepanne schreef:
Wil je alleen een link geven voor een nieuwe behandelingsmethode voor kissing spines : http://home.planet.nl/~gaste265/aquatrainer/
Het is voor het paard het aanleren van een andere houding (zoals Bettine) en het versterken van de spieren. Zijn al veel goede resultaten mee behaald!!

Het haalt de kissing spines niet weg maar hierdoor krijgt ie wel een tweede kans

Gert Jan had me het al geadviseerd indd. maar bedankt.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:41

Mijn paard heeft ontzettend veel baat bij de aquatraining. Kan je dat echt aanraden.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:53

Barvrouwke schreef:

Gert Jan had me het al geadviseerd indd. maar bedankt.

Ik had het neergezet en toen pas zag ik dat het van jou was (hoe oplettend!!) Volgens mij had ik het er al vaker met je over gehad! Maar goed, zien mensen die ook met kissing spines dealen deze optie ook!!!
Er worden nog veel paarden opgegeven die nu een tweede kans zouden kunnen krijgen!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:01

waar kan je die aquatraining volgen dan? wij doen op het moment shockwave; al is het momenteel al weer 7 maanden geleden dat we de laatste behandeling (serie van 3) hebben gehad. noob gaat super!
je kan wel merken dat hij nu een kleine terugslag heeft. door het weer en de bevroren toestand van de bak hebben we de afgelopen 3 weken niet consequent kunnen trainen, dit is voor hem heel slecht en zijn rug 'holt' dan achteruit.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:05

Ze zitten tussen De Glind en Leusden maar officieel valt het adres onder Leusden.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:06

hm, dat is voor ons wel erg ver rijden. hoe vaak moet je zo'n behandeling ondergaan?

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:13

In principe na de diagnose is het eerst minimaal 2 weken dat je paard daar staat en elke dag aquatraining krijgt. Varieert per paard hoe lang het nodig is. Meestal 3 tot 6 weken. In die tijd pak je daar ook het rijden op obv de aquatrainster.
Mijn paard is nu net thuis (veearts heeft nog niet zo lang geleden geconstateerd dat mijn paard KS heeft) en ik moet nu elke week voor aquatraining daar nog heen de komende maand. Daarna is het een kwestie van je paard goed in de gaten houden en aanvoelen wanneer het weer nodig is.

Het is sowieso niet alleen goed voor geblesseerde paarden. Sommigen gebruiken het ook als onderdeel van de training.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:30

Meestal is het twee weken en dan wordt er gekeken naar hoe hij loopt aan de longe en later onder het zadel, alles onder begeleiding. Het verschilt per paard hoelang de behandeling uiteindelijk duurt, hoe erg het is. Wat niet te onderschatten is is het psychische deel van het paard. Als een paard een tijd pijn heeft gehad met het rijden dan vergeet hij dit niet zomaar! Daarom kost dat ook wat tijd.
Maar veel paarden lukt het in twee weken en dan af en toe nog herhalen.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:28

@Barvrouwke, bedankt voor je PM, maar zal de vragen even in het topic antwoorden zodat iedereen mee kan lezen

Joop heeft niet in een hele erge mate kissing spines, aangezien de verwachting is dat hij nog goed op Z niveau of hoger mee moet kunnen lopen. Weet niet op hoeveel wervels hij het had, ik geloof een stuk of 3, waar zo'n 2mm ruimte tussen zat.

Wij zijn ook bij Gert Jan geweest in Woudenberg trouwens, en hij help me hier nu ook nog mee.

Ik moet 2 oefeningen met hem doen om zijn rugspier aan te laten spannen en zijn bekken meer te laten kantelen.
Voor zijn rug moet ik onder het midden van zijn buik helemaal van voren naar achteren met bv een nagel of sleutel oid. trekken, zodat hij zijn hele rug opbolt. Hier reageert Joop heel goed op, hij blijft dan nog echt even met zijn rug opgebold staan.
De andere oefening voor zijn bekken moeten we achter over zijn kont naar beneden trekken.

Verder moeten we hem veel longeren. In het begin gewoon aan het halster of in elk geval niet bijgezet (zodat hij goed ui zijn schouder kan komen). Pas als hij een beetje los is kunnen we hem wat bij gaan zetten zodat hij over de rug kan komen.

Zover zijn we nu.
Volgens Gert Jan pakte Joop het super aan, het had niet beter gekund!
Dus heb hele goede hoop.

Woensdag gaan we weer met Joop naar Woudenberg, en dan ga ik er waarschijnlijk weer op zitten (1e behandeling was 3 weken geleden). En dan gaan we dus kijken hoe hij het onder het zadel aanpakt en hoe ik verder kan gaan met rijden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 07:14

Mijn paard heeft ook Kissing Spines en heeft nog Hippiade gelopen in het Z2, dus het hoeft niet heel erg te zijn. Volgens mij lopen er nog wel meer paarden rond op veel hoger niveau met KS.
Ik moest veel laag in gestelde galoptraining met hem doen, idd om zijn rug bol te laten maken.
Ik denk dat per paard heel verschillend is hoe het verder verloopt. Het ligt aan de mate waarin ze KS hebben.

@Bettine: zou dat bij Joop ook de verklaring kunnen zijn voor zijn in 2-en gesprongen wissels? Daar werd het bij Fitz wel vanuit verklaard.

Dit was mijn topic: viewtopic.php?p=5724331#5724331
Ik weet niet of je er nog wat aan hebt.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:21

@Fitz: Weet niet of zo ook zijn wissels in 2-en hiermee te verklaren zijn. Stiekem hoop ik het wel een beetje. Joop heeft wel al van jongs af aan al zijn wissels in 2-en gesprongen, vanaf zijn 6e is mijn moeder er toen mee begonnen. Hij kán ze echter wel in 1-en. Ga ik zeker woensdag nog even vragen.
Zo zijn er afgelopen week wel meer dingen geweest die ik toch nog even wil weten woensdag. Hoe lang hij er bijvoorbeeld al mee rond zou kunnen lopen en of het er misschien van jongs af aan al zit.

In jouw topic zeg je trouwens dat ze toen Fitz hebben ingespoten, wat was dat dan voor iets? Tegen de pijn?
Dat hebben ze bij Joop niet gedaan namelijk.

Tsja, en verder hoop ik gewoon dat ik nog een jaartje of 2 lekker met Joop door kan blijven rijden, met hier en daar een wedstrijdje, en verder veel het bos in en longeren.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:50

noob hebben ze ook ingespoten. ik weet niet wat de officieele naam is, maar het is een kunstmatig gewrichtssmeer.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:51

Die van mij heeft het dus ook, maar loopt nu ook weer Z2, heeft ook zo zn ups and downs.
Zeker door het slechte weer en bakomstandigheden.
Ik doe ook veel longeren, aan het halster.
En hij is vorige week bij de accupuncturist geweest.
Dan merk ik weer dat ie als een 'hertje'aan het galoperen is, en nu galoppeert ie weer lekker rond en diep over zn rug, met sprong.
Ook zn changementen gaan nu beter, die naar rechts sprong die bijna altijd na.
Ik denk dat met de juiste training deze paarden nog ver kunnen komen.
Die van mij heeft in rust geen last van zn kissing spines, wel door verkeerde training, lees met de rug weggedrukt lopen.
Ik moet er dus voor waken dat hij over de rug blijft lopen, wat natuurlijk niet altijd makkelijk is dmv spanning e.d.
Die van mij is alleen ingespoten bij de Bosdreef in Belgie, en had gelukkig geen shockwavetherapie nodig oid. Die van mij is ingespoten met traumeel.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:54

Zal ook eens vragen woensdag wat dat inspuiten dan precies is, en waarom ze dat bij Joop niet gedaan hebben.
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Kan hem nu helaas niet veel laten lopen (longeren), maar die opboloefeningen pakt hij nog steeds lekker op.