Plekje op zijn rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orrieborrie

Plekje op zijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 09:34

Mijn paard heeft een plekje op zijn rug. Precies waar de rand van het dekje zit. Eerst was het kaal maar het is nu een beetje open, ondanks dat ik het ingesmeerd heb en er rekening mee gehouden heb.

Nu heb ik een oud dekje gepakt en de rand eraf geknipt zodat het dekje korter is aan de achterkant en niet op de 'wond' ligt.

Hebben jullie dit ook wel eens gehad? En zoja wat hebben jullie eraan gedaan?

Alle dekjes die ik heb zijn evenlang en kan in de winkel ook geen andere vinden.
Vorig jaar had hij dit overigs ook al, maar toen was het aleen maar kaal.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:39

Mss is het idd een schuurplek van het dekje, maar plekjes moet je nooit dicht smeren met zalf. Open wondjes moet je laten helen aan de lucht anders heb je kans dat er een infectie van binnen uit in slaat. Plekje kun je behandelen met een betadine oplossing en schoonhouden. Dat je je dekje al hebt afgeknipt is heel erg goed!

Kliko

Re: Plekje op zijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:22

Schuurplekje, kun je volgens mij niet zo heel veel aan doen. De mijne heeft het ook.

stephanie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:21

dat is een schuurplekje probeer is met een bontje te rijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:13

Sluit me bij Stephanie aan

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 21:25

met een bontje rij ik altijd. Ik heb vandaag een wollen deken gebruikt.
Dit ging eigelijk 'beter' dan het afgeknipte dekje.

keshje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:58

Hoi,
Een schuurplekje ontstaat nooit zomaar. Meestal is de spier ter hoogte van het plekje verhard en schuren de haren daardoor sneller. Je moet eens met je vinger stevig over het plekje gaan en als het gevoelig is, dan heeft hij gewoon ter plaatse een blokkade van z'n wervel met bijbehorende spier. Vaak zie je als je goed kijkt ook de plek wat opbollen in vergelijking met de rest van zijn rug.

Groeten van Keshje

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:30

In het verleden heeft mijn pony op haar schoft (naar mijn inschatting) een soortgelijk plekje gehad het was precies boven op de schoft dus kwam niet van het zadel maar van het dekje en veel zweten (ik had toen nog niet zo veel ervaring en gebruikte niet zo vaak een schoon dekje) nu ben ik gelukkig wel wijzer geworden
maar het plekje heelde slecht en in de zomer verbrande het telkens en ging het weer open kwamen er vliegen op etc. ik heb een tijd niet kunnen rijden en dekens er over kon ook niet. tegen het verbranden smeerden we er zonnebrandcreme op met een hoge factor (het was toen wel dicht)
gelukkig is het zo uiteindelijk wel dicht gegaan maar er kwamen wel witte haren

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:35

Mijn paard heeft het ook precies op het randeje van het dekje en eigenlijk alleen in e winter.Ik heb verschillende dekjes maar er zit altijd een dikkere rand omheen en daar is et volgens mij van.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:39

winterhaar breekt sneller als zomer haar

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:41

mijn vriendin heeft dat ook gehad die heeft een ander dekje erop gedaan en toen ging het gewoon over. als je haar wilt mailen of zoeken heet ze litteltje suc6

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 09:42

keshje schreef:
Hoi,
Een schuurplekje ontstaat nooit zomaar. Meestal is de spier ter hoogte van het plekje verhard en schuren de haren daardoor sneller. Je moet eens met je vinger stevig over het plekje gaan en als het gevoelig is, dan heeft hij gewoon ter plaatse een blokkade van z'n wervel met bijbehorende spier. Vaak zie je als je goed kijkt ook de plek wat opbollen in vergelijking met de rest van zijn rug.

Groeten van Keshje

Het plekje is niet gevoelig, maar er zit wel een bolling.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:51

Waarschijnlijk erg overbodig om op te merken, maar ik doe het toch maar even voor de zekerheid. Zorgen jullie er wel voor dat je het dekje goed in de kamer van het zadel trekt? Als je dat niet doet, is de druk op de schoft veel groter en schuurt het nog sneller stuk. Misschien kan het helpen om met een pad te rijden. Een pad ligt los onder je zadel en zou je wat verder naar voren kunnen leggen zodat de rand van de pad niet op het plekje drukt. Bij plekjes die niet willen helen wil calendulanzalf vaak wel helpen.

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 09:53

Misschien nog even voor de duidelijkheid. Het plekje zit echt op zijn rug en niet op zijn schoft.

Iedereen bedankt voor zijn reacties!!

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:48

Omdat het plekje door de rand van het dekje werd veroorzaakt, ging ik er eigenlijk automatisch vanuit dat het om de schoft ging .
Kan het zijn dat jouw zadel aan de achterkant te veel schuift of kleppert waardoor het dekje gaat irriteren? Er zijn dekjes en pads met hele zachte randen, misschien dat die minder irriteren.

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 08:52

Het zadel is een half jaar geleden nagekeken door de zadelmaker en opgevult, dus aan het zadel kan het niet liggen (denk ik).

Ik heb in het weekend met een wolle deken gereden, dubbel gevouwen zodat hij over het plekje heen zat.
Ging erg goed, het plekje is niet verder gaan irriteren of gaan bloeden.

Schaamde me wel met zo'n mooie blauwe deken met bloemetjes