Hoe de ware leeftijd achterhalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

Hoe de ware leeftijd achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 20:33

Ik heb 2 jaar geleden een fjord gekocht, Dagmar
De eigenaresse van toen zei dat diegene waar zij Dag van gekocht had dacht dat ze uit 1996 kwam. Dat heb ik altijd maar aangenomen, dus ik beweerde altijd tegen iedereen dat ze 10 nu zou zijn.

Een half jaar geleden was ik bij de paardentandarts en die dacht dat Dagmar toen 7/8 zou zijn. Vorige week was de hoefsmid hier en die dacht dat ze geen 10 kon zijn, eerder 5/6/7. Ik heb het een keer bij de veearts nagevraagd en die kon niet precies zijn hoe oud ze was maar tussen de 6 en 10 ongeveer.

Kan ik er nou ook achter komen hoe oud ze precies is? Bijvoorbeeld aan de tanden? Of blijft het altijd een gokje. Ik vind het best wel belangrijk om te weten want als ze echt veel jonger is dan is ze veel te vroeg ingereden. En ik wil misschien ook ooit nog een veulentje van haar en dan is het natuurlijk ook heel handig om te weten hoe oud ze is...

Wie kan mij helpen?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:34

Ik geloof dat je het aan een groef in de tanden kon zien? Maar dat weet ik niet zeker...

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:55

Heeft het paard ooit eerder wedstrijden gelopen? Dan is het misschien via de KNHS te achterhalen?
Als een dierenarts of tandarts het al niet goed kunnen zien hoe oud ze is, is het moeilijk te achterhalen, de gulden middenweg aannemen dan maar?

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 21:11

Nee, geen wedstrijden gelopen eerder.. De gulden middenweg.. tsja die zou dan dus tussen de 5 en de 10 liggen.

@Liedje: Weet je ook welke groef?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:14

Ik zal even een boekje opzoeken, daar moet het instaan geloof ik ... momentje...

Edit: Ik kan het boekje niet vinden Maar volgens mij was het zoets dat er een groef (een lijn ofzo ) over een of twee van de tanden/kiezen liep en dat ze aan de lengte van dielijn kunnen zien hoe oud een paard is .

Ellebel

Re: Hoe de ware leeftijd achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:18

Je kunt het wel globaal aan de tanden zien maar er kan toch nog zo een paar jaar speling in zitten. Ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat de paardentandarts er kijk op heeft.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:53

Henla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:36

Is heel lastig.....Zou je aan de tanden moeten kunnen zien, maar op die leeftijd wordt dat al weer lastiger.
Wij hebben ook een nieuw paardje gekocht. In zn paspoort staat dat hij bijna 3 is, maar hij heeft al gewisseld voor een bijna 4 jarig paard....

ellepel

Re: Hoe de ware leeftijd achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:01

tandartsen kunnen zich wel degelijk vergissen

afgelopen zomer een andere tandarts bij m'n pony gehad, die de tanden trouwens supergoed behandeld heeft.

ik heb hem gevraagd of hij de leeftijd kon schatten, hij kwam uit op hoogstens 8 jaar, en was heeeeeel zeker van zijn zaak.

leuke is dat ik mijn pony al 6 jaar heb, hem als 7 jarige gekocht heb en hij nu dus 13 is

die 8 jaar kan dus nooit niet,want dan heb ik een 2 jarige gekocht die al helemaal onder het zadel was

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:09

De tandarts hoeft het niet per direct fout te hebben, maar de tanden kunnen liegen doordat slijtage niet altijd gaat zoals het standaard behoort. Hierdoor kan het voorkomen dat tanden anders gevuld zijn (afgesleten) etc...

Onze tandarts zegt ook altijd: Ik kan het vertellen nav de tanden, maar dit is geen methode om het 100% zeker te weten. Het is en blijft een schatting nav de tanden...(maw tanden kunnen liegen)

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 16:42

Bedankt allemaal.. Het wordt dus toch een gokje!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:37

Ik zou er vanuit gaan de de Paardentandarts er t meeste kijk op heeft.. ik weet t trouwens van FLan ook niet helemaal zeker

RoozJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:39

Mijn pony, daatr weet ik het oowk niet van...Maar hji is altijd fris sat, dus die doet het nog wel even!

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 07:32

wij wisten het ook niet zeker. Paard gekocht van 7 a 8 jaar oud (vorige eigenaar wist het ook niet helemaal)
nu hebben we hem ruim 8,5 jaar.
laatst tandarts geweest, wij hebben hem laten schatten en zijn antwoord was om en nabij de 17 (kon er een jaartje naast zitten)

dat was te zien aan de helling van de tanden, en aan "ster" in zn tanden (bij mensen kiezen zou dat het kauwvlak zijn, als je begrijpt wat ik bedoel)

Da heeft er bij ons altijd erg naast gezeten. Die keek naar de conditie van het paard, maar dat zegt natuurlijk niks over zn leeftijd.
Qua gedrag en bouw, bespiering en zn manier van lopen schatten de meeste mensen hem een jaar of 8.

Ik denk dat je het beste uit kan gaan van wat de Tandarts zegt, dat dat er het dichtste bij ligt.