Zonder verkoop checken op OCD?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Zonder verkoop checken op OCD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:52

Je hoort regelmatig dat paarden OCD kunnen krijgen, ook al hadden ze dit niet toen ze aangekocht werden.
Zonder aan verkoop te denken, zou het toch slim zijn eens in de zoveel tijd foto's te laten maken om te controleren hoe het met de benen van je paard gesteld is. Of is het gewoon afwachten tot er problemen zijn die op OCD wijzen.

Wie controleert er dus preventief op OCD zonder dat er sprake is van koop of verkoop?

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:08

Veel fokkers/kleine handelaren die ik ken doen het wel. Als het OCD heeft is t niet de moeite waard om er veel tijd & geld in te steken om het maar even zo te noemen, en dat willen ze van te voren weten.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:54

Ik verkoop mijn paard ook niet, maar heb haar paar weken terug ook laten checken, omdat ik een vermoeden had. Vermoeden bleek waar en ze is toch geopereerd. Ze is nog maar 2, maar ik ben niet van plan later nog vaker te gaan checken ofzo. 1x is wel genoeg. Tenzij er weer een vermoeden bestaat, maar die kans acht ik nu wat kleiner.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:27

als je wilt gaan fokken zijn foto`s om te kijken of je paard misschien OCD heeft niet verkeerd. Maar om elk jaar te rontgen lijkt me ook onzin.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:36

Als je weet dat je goeie hebt staan qua beweging of spring aanleg kan het wel zinvol zijn.
Dan weet je of hij dat geld ook evt ooit opbrengt of dat je investeert in veel minder.
Bij een gewoner paard zou ik het niet vlug doen (of je moet idd wat vermoeden)

Als professioneel bedrijf
Tot een paar jaar terug zou ik ook nee gezegd hebben (heb het ff over een gewoon paardje geen crack)
Maar ik heb dus meegemaakt dat een alleen klinisch goed gekeurde later terug kwam als zogenaamd kreupel (wat hij daarvoor nooit geweest is) Hij had een apart karakter, wat ze wisten, maar dat was ons inziens het probleem.
Toen zijn er bij de kopers foto's gemaakt en was er ergens een 3tje te zien.
En paard moest dus terug genomen worden door de verkoper.
Was een verborgen gebrek (net alsof je röntgen ogen hebt)

Dus omdat gezeik te voorkomen zou je bijna gaan r. keuren voor verkoop

Bij fokken lijkt het me ook wel zinvol.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:29

VMR -> MD

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:27

mijn 3 jarige is 4 weken geleden compleet opnieuw op rontgen gezet, net voor hij zadelmak gemaakt werd.