paard laten afvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blupie

paard laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:37

mijn haflinger moet echt eens heel wat kilotjes eraf.
ze is al wat afgevallen maar het schiet niet echt.
ze krijgt s ochtends een half mandje kuilvoer dan om 10 uur weer half mandje en tussendemidag en om 3 uur weer half mandje.
en uurtje per dag rijden en s avonds krijgt ze half schepje biks met wortels.
gewoon dat ze wat hebben.
en een half mandje hooi weer.
weten jullie mischien iets waardoor ze meer afvalt?
foto's in me profiel..

lasimirJarig

Re: paard laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:45

mijn shet was ook echt super super dik en die stond dag en nacht buiten. Heb ik binnen gezet, dus dat scheelt al. Komt nu als hij niet ontsnapt een paar uurtjes per dag buiten. Verder krijgt hij 2x per dag kuil en 's avonds klein beetje voer met hooi ipv kuil.
Bij hem zijn de meeste overtollige kilo's er nu eindelijk af!

Veel succes...

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:44

In kuil zit soms meer voedingsstoffen als in biks. Biks is te vergelijken met snackvoeding en is niet optimaal om te voeren.
Sobere paarden als Haflingers hoeven in principe helemaal geen krachtvoer maar moeten wel hooi kunnen eten zoveel ze willen.
Van hooi worden ze absoluut niet dik, dit in tegenstelling tot kuil i.v.m. de vele eiwitten en voedingsstoffen daarin.

Wortels zijn prima maar het krachtvoer kun je rustig weglaten en i.p.v. kuil, droog hooi voeren.

blupie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:33

mijn andere paardje kan niet goed tegen hooi i.v.m stof en hier zit haast geen stof in dus is niet echt een optie

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:37

Heb je echte kuil (koeienkuil) of paardenkuil? Zit ook nogal verschil in. Ga op zoek naar zo droog mogelijk kuil zgnmd. 'voordroog' en dan van de 2e of 3e snede. Of maak het hooi van te voren nat, niet een uurtje maar laat het een dag of halve dag weken in een oud bad bijv. En laat de biks helemaal weg. Met goed hooi of goed kuil hebben ze niets anders nodig!
Succes!

blupie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:39

dankje biks stop ik dan ook mee

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:37

he zowat een buurvrouw

misschien iets meer laten bewegen of wat vaker?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:21

blupie schreef:
mijn andere paardje kan niet goed tegen hooi i.v.m stof en hier zit haast geen stof in dus is niet echt een optie

Dan laat je het in water weken, is niet zo moeilijk. 1 portie in water, 1 portie op een rek leggen om uit te lekken anders wordt je stal of voerplek zo nat en de uitgelekte portie voer je. Zo doe ik het, werkt perfect.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:24

Dat verdroogde kuilgras is idd erg goed, het lijkt heel veel op hooi. Daarbij een kwart biks en bewegen, bewegen bewegen!

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:26

Ik zou 3x per dag hooi of kuil geven, ipv 5x, maar wel een beetje biks bijven geven voor de vitamines ed. Werkt prima bij de fjord van mn zus.

blupie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 15:35

bedankt allemaal voor de tips

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:38

Ik voerde appelazijn bij, gewoon 50 of 60 ml direct in de mond en dan iets lekkers erachteraan voor de smaak. Het schijnt dat dit helpt bij de afbraak van vetten.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:43

Ik heb ook een haflinger die af moest vallen en dat is nu al super gelukt!!!
Ik geef haar van die pavo summerfit koeken, een halve per voerbeurt (3 x voeren bij ons). Verder krijgt ze elke voerbeurt een halve kilo hooi. Ook krijgt ze nu iets meer beweging dan voorheen.
Eerst werd ze 5 dagen gereden, 1 dag longeren aan het halster en 1 dag gewoon los met dr vriend een uur en verder niks. Nu wordt ze ook 5 dagen gereden (soms 6) en die longeerdag is nu nog steeds longeerdag, maar nu bijgezet en de vrije dag is nu longeerdag aan het halster.
Rox is nu echt veel blijer geworden dan dat ze was, nu ze al aardig wat kilo's kwijt is. En bij mij heeft dit dus echt super geholpen!!!!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:53

Ik zou haar zeker niet van de biks af halen zonder dat je dat vervangt voor iets waar ze de nodige vitamines / mineralen uit kan halen. Als je haar van de biks af haalt zou ik idd die pavo summerfit koeken geven waar RoxyVip het ook over heeft (en wellicht in de dosering die zij geeft aan haar haf). Mijn merrie is na haar ongeluk van vorig jaar ook behoorlijk dik geworden en ik had haar ook drastisch terug gezet in het krachtvoer... maar toen werd ze keer op keer ziek (bronchitis e.d.) en dit ging pas over toen ik haar weer hoger in het voer (kruidenmuesli) zette, ik denk dat ze dus gewoon een flink tekort aan vitamines en mineralen heeft gehad toen ze zo weinig krachtvoer kreeg .

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:02

Barvrouwke schreef:
Ik voerde appelazijn bij, gewoon 50 of 60 ml direct in de mond en dan iets lekkers erachteraan voor de smaak. Het schijnt dat dit helpt bij de afbraak van vetten.

Er stond deze maand een artikel in de Bit dat het geven van appelazijn totale onzin is, en dat het helemaal niks toevoegd. Er zijn namelijk ook mensen die zeggen dat appelazijn de eetlust van een paard juist bevordert, waardoor ze dus juist dikker zouden worden.

Nou had ik zelf nogal mijn twijfels bij het lezen van het artikel en je hoort ook mensen met positieve verhalen. Maar de beste oplossing is toch gewoon de calorietjes verbranden. Dus aan het werk. Kijk uit met minderen van het voer. Vooral het meerdere malen kleine beetjes geven is juist goed voor de darmen van het paard. Maar probeer dan de porties eens wat kleiner te maken. Dan wel evt aanvullen met een kompleet supplement zoals bijv. MAXH of iets anders wat je bijv. bij de paardendrogist kunt bestellen. Zodat je paardje wel al zijn vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:24

frunnik schreef:
Barvrouwke schreef:

Er stond deze maand een artikel in de Bit dat het geven van appelazijn totale onzin is, en dat het helemaal niks toevoegd. Er zijn namelijk ook mensen die zeggen dat appelazijn de eetlust van een paard juist bevordert, waardoor ze dus juist dikker zouden worden.

Nou had ik zelf nogal mijn twijfels bij het lezen van het artikel en je hoort ook mensen met positieve verhalen. Maar de beste oplossing is toch gewoon de calorietjes verbranden. Dus aan het werk. Kijk uit met minderen van het voer. Vooral het meerdere malen kleine beetjes geven is juist goed voor de darmen van het paard. Maar probeer dan de porties eens wat kleiner te maken. Dan wel evt aanvullen met een kompleet supplement zoals bijv. MAXH of iets anders wat je bijv. bij de paardendrogist kunt bestellen. Zodat je paardje wel al zijn vitamines en mineralen binnenkrijgt.

agh ik had het idee dat het voor mijn paard werkte. Wat er tegenwoordig allemaal in bladen staat. Zo stond er ook in dat een pelham bit de onderkaak van het paard gebroken wordt. Dus....

blupie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 08:58

ik blijf haar denk ik maar wel beetje biks geven maar meeer bewegen.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:35

Ik heb een vraagje,,
Ik las dat er verschil zat tussen paardenkuil en koeienkuil?
Wat is het verschil hiertussen dan? Hoe weet ik of ik paarden of koeienkuil heb?

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:39

Ninla krijgt speciaal voer, biks met laag eiwitgehalte etc. (van pavo) en de pavostimix. Ze krijgt een halve kilo biks, en een halve kilo stimix. En daarbij 2 plakken hooi, en veel bewegen! Werkt prima!

Marieke_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:55

Mijn verzorghaf is sinds afgelopen zomer ook op dieet. Vooral regelmatige beweging, matig voeren, maar wel genoeg vitamines etc. en geduld! T gaat niet erg vlot, maar te snel afvallen is ook niet goed. Succes!

sam98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:02

toen mijn paarden kwamen waren zo dik dat ze haast kanpte dit kregen ze daar te eten toen ik ze nog niet hadden : een emmer brrod elke dag !! een kilo per dag biks ! en zo ongeveer om de 3 weken ofzo rijden duas daar waren ze heel erg dik van geworden ( ze kregen nog wel meer eten hoor ) !
nu zij bij ons staan hebben we dit gedaan om ze te laten afvallen : we kregen ze in de vakantie dus 2 tot rijden per dag ! ze kregen geen brood meer halve scep biks dat hebben we dus gedaan ! nu zijn ze echt al heeeeel veel klio's ag gevallen wat ze nu krijgen is s'morgens kluivoer smiddags rijden een uurtje en iets minder als een halve klio biks en gewoon voer ! nu zijn ze echt al heeel erg veel af gevallen !

Jeayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:03

ktink schreef:
Ik heb een vraagje,,
Ik las dat er verschil zat tussen paardenkuil en koeienkuil?
Wat is het verschil hiertussen dan? Hoe weet ik of ik paarden of koeienkuil heb?

Koeienkuil is vrij donker van kleur en nattig, plakt iets, beetje melasse achtig en kan soms ietwat zuur ruiken.
Paardenkuil is lichter van kleur, droger en stengelig, ruikt over het algemeen erg zoet.