Behandelen door osteopaat/chiropractor (met foto's)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Behandelen door osteopaat/chiropractor (met foto's)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:43

Teneerste ben ik erg benieuwd naar wat nou precies het verschil is tussen Osteopatie en chiropractie... Osteopatie schijnt voor de wekere delen te zijn... maar ik hoor ook wel verhalen over Osteopaten die kraken...

Maar goed, mijn inmiddels bijna 9 jarige ruin heeft in zijn jongere jaren een ongelukje (:?) gehad waarbij een chip onder de kogel terecht is gekomen, zonder dat dat zichtbaar was. Wel heeft hij altijd last gehad blijkt nu later, en heeft hij zijn LA been ontzien en dus net iets anders gelopen dan 100% zuiver. Zeg maar 98% zodat het niet zichtbaar was.
Doordat mijn paard vanaf zijn 3e nog ruim 10cm door is gegroeid tot 184 cm, is het bij zijn achterhand dus scheef gaan staan. Zie foto's...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is hier wel eens voor behandeld omdat gedacht werd dat zijn bekken uit de kom waren. Het is toen wel iets verbeterd, maar nog steeds zichtbaar.

Van t zomer is de chip verwijderd, en heeft hij nergens meer last van, wel is hij linksom in de buiging wat stijfer/moeilijker...

Graag wil ik weten wat jullie zouden doen!

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel!

Alvast bedankt!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:22

Osteopathie en chiropractie ligt niet zo ver van elkaar vandaan. Een osteopaat voert ook manipulaties aan de wervelkolom uit (zonder hamers), en zoekt meer naar relaties binnen het gehele paard mbt. organen, hormonen, etc.
We hebben in Nederland nog geen opleiding chiropractie, wel osteopathie.
Nadeel is dat beide beroepen niet beschermd zijn, iedereen mag zich osteopaat noemen. Daarom moet je goed uitkijken wie je bij je paard haalt.

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:27

En wat zou jij doen als dit paard zo bekijkt?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:51

kan allebei. Ik zou in eersteinstantie kiezen voor een chiropractor

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:02

Okay, maar waarom?

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:58

Ik zie dat je in het Noorden woont, je zou naar Rodinde Hoogenraad kunnen gaan, ze is osteopaat en heel goed in ruggen en bekkens. Ik hoor heel veel positieve verhalen over haar.. Ik ga er zelf ook heen met Dagmar.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:07

MiEpPrInZ schreef:
En wat zou jij doen als dit paard zo bekijkt?

Ik zelf zou dit paard uitgebreid onderzoeken waar het probleem vandaan is gekomen. Als je een paard hebt met een scheefstaand bekken, komt dat meestal vanuit de lendewervelkolom. Daar zit dan meestal een blokkade, in jouw geval denk ik meerdere blokkades achter elkaar. Daardoor krijg je op ieder niveau een kleine rotatie, uiteindelijk kantelt het hele bekken mee naar 1 kant. Een paard kan nooit zoals bij mensen een eenzijdige bekkenscheefstand hebben, omdat het bekken bij een paard aan de voorkant vergroeid is.
Zo'n flink probleem in de rug blijft haast nooit alleen daar, door compensatie krijg je vaak ook blokkades in de halswervelkolom, ook organen gaan vaak meedoen in het verhaal. Een osteopaat kijkt naar dat geheel.

Zjadore

Re: Behandelen door osteopaat/chiropractor (met foto's)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:15

Ik zou je paard zeker door een osteopaat of chiropractor laten behandelen.
Ik heb meerdere paarden met dit soort problemen met succes behandeld zien worden door Steffi van der Laarse.
Zij is naast paardendierenarts en acupuncturist ook sindskort chiropractor.
Zij heeft haar opleiding in Duitsland gevolgd omdat er inderdaad geen een is in Nederland.
Eric Laarakker of Rodinde Hoogenraad kunnen je paard waarschijnlijk ook goed helpen.

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:29

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik weet nu idd zeker dat ik hem laat behandelen. Dinsdag as komt Martine Burgers www. ostheopathiepaard.nl bij een goede vriendin van mij. Ik ga dan even langs, praatje maken en probleem voorleggen!

WendyBZ

Re: Behandelen door osteopaat/chiropractor (met foto's)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:50

Martine is ook bij eenvan onze paarden geweest. Ik ben nog steeds heel erg tevreden, het paard is enorm opgeknapt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 01:13

Martine is ook hier geweest. Ze heeft echt super werk verricht!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:52

Ja, hier ook een klantje van Martine! Mijn paard moest drie keer behandeld worden, maar is nu weer helemaal fit!
Na de tweede keer liep mijn paard nog helemaal niet goed terwijl ze het idee had dat alles opgelost was. Ze kwam nog een keer en toen bleek er nog een blokkade te zitten die ze toen heeft opgelost. Ik mocht niet eens betalen! En nu loopt mijn paard weer helemaal ok.
Ben dus ook tevreden over haar.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:50

Voor een goede osteopaat kan je eens kijken op www.icreo.com Dit is het opleidingsinstituut in Belgie wat ook erkend is. Osteopaten die daar opgeleid worden moeten minimaal een medische vooropleiding hebben gedaan op HBO niveau. Dus dan heb je meer zekerheid dat er iemand met kennis en ervaring aan je paard zit.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:05

Martine is ook bij mij geweest. Echt wonderbaarlijk!

Helaas had mijn paard op 4 plekken een ocd en is ze alsnog afgemaakt

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:14

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om positieve geluiden over haar te horen!

Waar zijn jullie paarden aan behandelt als ik vragen mag?

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 01:07

Inmiddels heb ik Martine aan het werk gezien, een gesprek met haar gehad een afspraak gemaakt voor 10 april as! Ben erg benieuwd!

Nogmaals de vraag, waar zijn jullie paarden bij Martine voor/aan behandeld?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:19

Hier zet ik een slotje. Een algemeen topic over dit onderwerp is heel interessant. Maar een topic over Martine is niet de bedoeling.