Paard met OCD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 14:39

Ik ben al een tijdje op zoek naar een paard voor in de hogere dressuursport.
Nu ben ik er 1tje tegen het lijf gelopen, een 3 jarige. De eigenaren hebben de merrie pas laten keuren en daar is uit gekomen dat ze OCD heeft in haar linker achterknie. Ze heeft er helemaal nog geen last van en ze zeggen dat de dierenarts ook heeft gezegd dat ze het beste maar kunnen laten zitten.
Ik ben helemaal weg van het paard. Het draaft echt schitterend en ook onder het zadel doet ze het prima.

Ik denk er over om haar te gaan kopen, maar heb geen idee wat ik voor haar zou moeten betalen. De eigenaren hebben gezegd dat ik met een bod moet komen. Wat denken jullie.

ratzel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:54

Als je voor het zekere wilt gaan kun je beter zo'n ocd laten verwijderen, tenminste dat zou ik doen. Maar de kosten hiervan zeker meenemen met je bod.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:12

Maar de dierenarts heeft hun geadviseerd het te laten zitten.
Als een DA dit zegt, denk ik dat het eigenlijk wel mee valt....

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:38

ik heb zelf ook een paard met ocd in biede achterbenen en ze is nu negen, ze heeft er nog nooit last van gehad dus ik zou het idd op advies van de DA lekker laten zitten, ik zou hier in het bod zeker wel rekeking mee houden....

maar waar je ook rekening mee moet houden, wat kan het paard al? merrie of ruin of hengst (ivm evt. fokken), afstamingen en grootte...

heb je misschien een foto van het paard, dat maakt het al een stuk makkelijker....

iig succes!

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:39

Paard is nog jong, bijna 4 jaar en loopt L/M niveau. Heeft dus wel aanleg voor de hogere dressuursport.
Nee, heb verder geen foto van haar.
Het is trouwens een merrie.

Soma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:12

Als het merrie is met goed papier, dan is 4.000 euro een goede prijs, heeft ze een minder papier dan is 3.000 zeker genoeg.

Groetjes
Soma

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:14

Ik zou er niet aan beginnen, dier is nog jong, is nogniet veel mee gedaan, er is een kans dat ze er last van gaat krijgen, voor de fok is ze niet geschikt en haar verkoopwaarde is gewoon een stuk lager.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:16

Samsam schreef:
Ik zou er niet aan beginnen, dier is nog jong, is nogniet veel mee gedaan, er is een kans dat ze er last van gaat krijgen, voor de fok is ze niet geschikt en haar verkoopwaarde is gewoon een stuk lager.

Ga ik in mee.
Als je iets zoekt voor de hogere dressuursport ( waar ik onder versta nationaal niveau) dan zal zij niet geschikt zijn en daarbij staan er nog veel meer paarden te koop zonder OCD

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:18

OCD kan ook altijd erger worden.

Toen mijn paard 3 was, niets te zijn, als 8 jaar behoorlijk OCD en aan laten helpen.

En je hebt het niet van de DA persoonlijk gehoord, maar via de verkopers.. en hoe betrouwbaar ze ook lijken... ze willen natuurlijk wel hun paard verkopen!

Succes ermee!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:49

Volgens mij had je al een topic over dit paard geplaatst.
Als het OCD is in de achterknie zou ik goed nadenken voordat ik het deed. Dat is zo ongeveer de rotste plek. Ook met opereren als het later nodig mocht zijn, is dan niet zeker of het goed verholpen wordt.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:35

Geen bod doen en verder kijken.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:26

Genoeg gezonde paarden op deze wereld.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:32

Ik heb ook een merie gekocht met een ocd - gelijk laten opereren.(ze was 2.5, dus liever voordat ze ingereden zou worden natuuurlijk)
Heb er nooit spijt van gehad - ze was "het" gewoon voor mij!
3000 a 4000 euro is wel weinig voor een paard met aanleg!
Kijk wat de kosten zijn voor de operatie en haal dat van de prijs af...
Voor mijn merrie heb ik evengoed nog een hoop betaald, maar ze is het echt waard geweest en natuurlijk nog steeds!

succes met je keuze

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:57

doe wat je hart je ingeeft zou ik zeggen ik heb een paard dat 8 jaar met OCD heeft gelopen hij is geopereerd en loopt als een trein.
IK zou wel als dat mogelijk is dr laten opereren zodat je zeker weet dat het geen schade aan kan richten
heel erg veel su6 dr meee

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:01

indd gewoon doen wat je hart zegt.
ben je op haar gevallen koop haar dan overleg met de eigenaar of ze er op zijn minste de helft van een eventuele operatie van de prijs afhalen.

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:12

onley schreef:
indd gewoon doen wat je hart zegt.
ben je op haar gevallen koop haar dan overleg met de eigenaar of ze er op zijn minste de helft van een eventuele operatie van de prijs afhalen.

geheel mee eens had het niet beter kunnen verwoorden

Desiree

Re: Paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:10

pittig_ding schreef:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een paard voor in de hogere dressuursport.
Nu ben ik er 1tje tegen het lijf gelopen, een 3 jarige. De eigenaren hebben de merrie pas laten keuren en daar is uit gekomen dat ze OCD heeft in haar linker achterknie. Ze heeft er helemaal nog geen last van en ze zeggen dat de dierenarts ook heeft gezegd dat ze het beste maar kunnen laten zitten.
Ik ben helemaal weg van het paard. Het draaft echt schitterend en ook onder het zadel doet ze het prima.

Ik denk er over om haar te gaan kopen, maar heb geen idee wat ik voor haar zou moeten betalen. De eigenaren hebben gezegd dat ik met een bod moet komen. Wat denken jullie.

Slachtprijs is ze waard. Of ze zorgen voor een operatie en revalidatie. Die prijs moet omlaag hoor. Maar als ze er helemaal geen last van heeft... HEeft de dierenarts haar aangeraden als sportpaard of niet (d.w.z. positief aankoop advies)? Want dat is de informatie waar je op af moet gaan. En nog een vraag: is de dierenarts door jou aangesteld of door de verkoper?

Dan is er nog een ander verhaal over ocd uit een topic dat gesloten is gezien dit topic, maar toch een heel ander verhaal:
sanne98 schreef:
wij hebben te horen gekregen dat ons veulen begin van ocd heeft. zij is nog geen jaar oud. advies van de dierenarts is 6 weken ontsekingsremmers te geven. wat is de toekomst van ons veulen.
wie heeft er ervaring mee.
groetjes sanne

Bij een veulen kan de ocd nog verdwijnen. Paarden groeien in het eerste levensjaar het hardst en dan is het een komen en gaan van oc(d)'s. Bij een veulen kan het uit zichzelf dus nog weg gaan. Ik zou dus liever afwachten totdat het veulen een jaar oud is alvorens in te grijpen.