Wit snot en kortademig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette

Wit snot en kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 14:16

Tijdens het rijden ging het gisteren allemaal lekker tot ik ging galloperen. Toen begon onze merrie heel zwaar te ademen. Daarna ben ik gaan uitstappen met een lange teugel en was ze zo weer op adem. Toen ik afstapte zag ik dat ze wat wit snot uit haar neus had. Dit heeft ze dus normaal niet. Is dit gewoon een verkoudheidje?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:29

Dat is zo niet goed aan te geven. Heeft ze ook koorts?

simodi

Re: Wit snot en kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:33

Wit snot is niet echt goed, want normaal is de neusuitvloeiing (ook na inspanning) helder. Ik zou haar goed in de gaten houden en even temperaturen. Bij verhoging of koort even met je DA overleggen, want misschien heeft ze idd een verkoudheid of virus. In elk geval even een poosje rustig aan doen als ze kortademig is.

xx_Merle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:31

ik geloof dat de shetlander die ik verzorgde ook kortademig was en witte snot uit zijn neus kwam toen had hij droes ! dus zou het even na laten kijken door de DA

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:20

mijn paardje had dat ook
Heb er toen een dierenarts bij gehaald
nu staat hij op medicijnen want hij had een vast zittende verkoud heid

Dus denk dat je voor de zekerheid misschien even een dierenarts erbij kan halen

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:25

en wat nou als een paard niet kortademig is maar wel witsnot heeft na het rijden? paard glanst goed en zit goed in zijn vel, kijkt blij uit zijn ogen niet ziek ofzo wat kan het dan zijn?

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:09

switchx schreef:
en wat nou als een paard niet kortademig is maar wel witsnot heeft na het rijden? paard glanst goed en zit goed in zijn vel, kijkt blij uit zijn ogen niet ziek ofzo wat kan het dan zijn?

Dan is het waarschijnlijk uit zijn longen, een kleine verkoudheid. maar wanneer een pony/paard er ook nog eens kortademig bij is, moet je of een paar dagen rust geven en aankijken, of de DA er bij halen. En vooral kijken of ze koorts hebben!!! erg belangrijk i.v.m de Rhino...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:13

Faram heeft ook ooit droes gehad, hij glansde gewoon mooi, en behalve de snot zag je er niks aan. snot die in kleine hoeveelheden naar buiten komt, en helder is, is vrij normaal, zeker bij dit soort weer. maar als het troebel, wit. geel of zelfs groenig wordt, dan is er sprake van een ontsteking. hoe zit het met de klieren tussen de takken van de onderkaak, zijn deze opgezwollen? zoja, dan kan het een ontsteking of droes zijn. in ieder geval gelijk foenegriek voeren, en even een DA laten kijken.

carina

Re: Wit snot en kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:06

Voor zover ik weet is wit snot ook niet slecht. Pas als het geel/groenig is wijst het op een ontsteking.

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:08

een vriendin van mij heeft ook als ze intensief met haar paard heeft gereden, dan heeft haar paard ook witte snot..
maar dat is dan nix?

Lisette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:39

Het is eigenlijk geen wit snot maar helder met een beetje wit onderaan (tja uitleggen is moeilijk). Ze heeft wel een beetje een verdikking achter de kaken. Ik heb haar vandaag gelongeerd en ze was niet meer kortademig.