Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Krista schreef:Hoi, inderdaad, ze doen dit in Utrecht. Afgelopen jaar is er 1 van onze stal zo gecastreerd. Hij heeft ong. en week in Utrecht gestaan e na twee weken kregen we de uitslag van de bloedtest te horen: hij zou echt ruin zijn. Dit is overigens een 2,5 jarige geweest en ook een klophengst.
Vlak achteraan is mijn 11 jarige hengst gecastreerd, via de lies, testikels e.d. weggehaald in de kliniek. Dit was voor hem de beste optie.
Als ik ze nu zo vergelijk en dan weet, dat die 11-jarige dus veel meer van het hengstzijn afweet dan die andere.... is de 11-jarige duidelijk meer ruin. Het jonge paard maakt zich direct groot bij merries en vecht ook op een hengstenmanier, terwijl hij dat dus niet door zijn leeftijd en hengstzijn geleerd kan hebben. In feite zou de 11jarige meer hengstenmanieren moeten bezitten - die hij overigens ook had als hengst. Dus of deze manier van castreren het beste is?
Als ik deze jongens naast elkaar zet en zeker weten wil dat ze echt ruin zijn... allles eraf.
groetjes
Krista