catratie waarbij ballen blijven zitten en verschrompelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

catratie waarbij ballen blijven zitten en verschrompelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 07:49

Roger blijft nog steeds best wel vervelend en snel afgeleid en ik twijfel toch om hem te laten castreren. Ik twijfel omdat hij nog steeds klophengst is en de operatie dan toch een stuk zwaarder is en zo erg is zijn gedrag nou ook weer niet.

Maar nu heb ik weleens gehoord/gelezen over een vorm van castratie waarbij de ballen blijven zitten en naderhand vanzelf verschrompelen. Ik weet er het fijne niet meer van en weet ook niet meer precies wat er dan gedaan werd.
Heeft iemand daar ervaring mee en kan me daar wat meer over vertellen.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:51

Dat klopt! Dat doen ze (in ieder geval) in Utrecht door middel van een kijkoperatie en is zeker voor een klophengst erg aan te raden omdat de operatie niet zo invasief is.

Krista

Re: catratie waarbij ballen blijven zitten en verschrompelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:02

Hoi, inderdaad, ze doen dit in Utrecht. Afgelopen jaar is er 1 van onze stal zo gecastreerd. Hij heeft ong. en week in Utrecht gestaan e na twee weken kregen we de uitslag van de bloedtest te horen: hij zou echt ruin zijn. Dit is overigens een 2,5 jarige geweest en ook een klophengst.
Vlak achteraan is mijn 11 jarige hengst gecastreerd, via de lies, testikels e.d. weggehaald in de kliniek. Dit was voor hem de beste optie.

Als ik ze nu zo vergelijk en dan weet, dat die 11-jarige dus veel meer van het hengstzijn afweet dan die andere.... is de 11-jarige duidelijk meer ruin. Het jonge paard maakt zich direct groot bij merries en vecht ook op een hengstenmanier, terwijl hij dat dus niet door zijn leeftijd en hengstzijn geleerd kan hebben. In feite zou de 11jarige meer hengstenmanieren moeten bezitten - die hij overigens ook had als hengst. Dus of deze manier van castreren het beste is?
Als ik deze jongens naast elkaar zet en zeker weten wil dat ze echt ruin zijn... allles eraf.

groetjes
Krista

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:12

Kans bestaat dat de 'verbinding' toch weer aangroeit. De eerste bloedtest zegt dan niet alles. Ken een geval waarbij na een halfjaar het hengstengedrag te erg was en bij een hernieuwe bloedtest bleek dat hij geen ruin was. Dan moet alles er alsnog af.

romanzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:12

Krista schreef:
Hoi, inderdaad, ze doen dit in Utrecht. Afgelopen jaar is er 1 van onze stal zo gecastreerd. Hij heeft ong. en week in Utrecht gestaan e na twee weken kregen we de uitslag van de bloedtest te horen: hij zou echt ruin zijn. Dit is overigens een 2,5 jarige geweest en ook een klophengst.
Vlak achteraan is mijn 11 jarige hengst gecastreerd, via de lies, testikels e.d. weggehaald in de kliniek. Dit was voor hem de beste optie.

Als ik ze nu zo vergelijk en dan weet, dat die 11-jarige dus veel meer van het hengstzijn afweet dan die andere.... is de 11-jarige duidelijk meer ruin. Het jonge paard maakt zich direct groot bij merries en vecht ook op een hengstenmanier, terwijl hij dat dus niet door zijn leeftijd en hengstzijn geleerd kan hebben. In feite zou de 11jarige meer hengstenmanieren moeten bezitten - die hij overigens ook had als hengst. Dus of deze manier van castreren het beste is?
Als ik deze jongens naast elkaar zet en zeker weten wil dat ze echt ruin zijn... allles eraf.

groetjes
Krista

Krista mag ik vragen waarom je besloot om je 11 jarige hengst te casteren? Ik heb een hengst van 13 ik heb hem al 6 jaar en het is mij door zo ongeveer 5 dierenartsen afgeraden om hem als nog te casteren.Had die van jou gedekt? Die van mij de laaste 7 jaar zeker niet (tenzij er mensen stiekem s'nachts...........)vorig jaar was ie best wel erg lastig hij leek wel meer hengst dan anders (Hij is een welsh A van ongeveer 115)Ik heb hem een poosje vrouwelijke hormonen gegeven ik ben van plan dit in het voorjaar weer te doen.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:59

@romanzo:

ik had zelf ook liever niet de 11-jarige nog gecastreerd, omdat ook ik mij bewust was van de risico's die er aan kleven (maar goed: die zitten er aan iedere operatie op welke leeftijd dan ook). Deze hengst was keurig opgevoed, netjes altijd in de hand te houden.... hij is alleen 1,5 maand in bruikleen weggeweest... toen kreeg ik een ernstig vermagerde en volledig doorgeslagen hengst terug (Zucht) echt had ik het maar nooit gedaan, maar goed - vertrouwen he - maar dat is wel heel erg offtopic.
Ik ben bijna een jaar bezig geweest om hem weer ok te krijgen - maar hij is hier nooit positief van opgeknapt. Ondertussen had ik een andere hengst voor de sport er bij gekocht, die erg geintimideerd raakte door deze 11-jarige... alles overwegend plus zijn aandeel als vaderpaard meetellende was de som eigenlijk simpel: castreren. En hij is nu toch gelukkig en relaxed! Voor hem had ik geen betere beslissing kunnen nemen. Hij heeft geen last van complicaties gehad, alles is snel genezen en hij is boven verwachting snel zijn hengstendoen kwijtgeraakt.

groetjes
Krista