Hulp nodig bij mondprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leone

Hulp nodig bij mondprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:38

Ik heb een leuke en werkwillige kwpn-er van 6 jaar Timmie (zie profiel)

Nu heb ik sinds een paar maanden het volgende probleem.

ergens in november 05 ben ik aan het rijden en merk ik dat hij lastig is op de rechterhand (werd met de weken erger). Na grondige inspectie, zie ik dat hij een wondje heeft aan de rechter kant in zijn mond volgens mij noem je dat gedeelte de "lagen". ik ging er van uit dat hij er op gebeten had dus heb hem op rust gezet.

Na ongeveer 2 weekjes was het weer dicht dus het rijden weer op gepakt en hij ging meteen een stuk beter. ik blij maar de vreugde was snel over na 3 keer rijden weer stuk.

De tandarts gebeld, die is geweest en dacht dat het niet aan zijn tanden kon liggen maar kwam het weer voor dat kwam hij weer terug.
dus nadat het weer genezen was het rijden weer opgepakt. Liep weer een paar dagen fijn, en toen werd het weer minder en idd weer zijn mond kapot.

Tandarts er weer nij geweest, alle hengsten tanden zijn toen afgeknipt. Nadat het weer geheelt was, nog even rustig aangedaan maar nu na een week rijden was het weer stuk.

Ander bit gekocht (had dubbel gebroken k&k, een enkel gebroken gekocht, dacht misschien lagen klem in scharnierpunt zeg maar)
leek de oplossing maar niet heus....

Nog zonder sperriem gereden ook geen oplossing.

Nu ga ik dinsdag naar de veearts maar ik dacht misschien heeft een van jullie dit ook mee gemaakt.

Ik begreep van iemand bij mij op stal dat ze dit ook gehad heeft met haar jonge (5/6 jarige paard). bij hun gaf de trens stang de minste schade zeg maar en als hij zijn lagen stuk had dan zette ze hem op rust en toen is hij er min of meer over heen gegroeid.

Ik rij hem nu met Hackemore en longeer hem met Kaptoom.

Maar ja, ik wil verder in de sport en dat zal hij toch een bit in moeten...

Dus gaarne hulp! ik ben zo'n beetje ten einde raad.

Groetjes Leone

ellepel

Re: Hulp nodig bij mondprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:23

heb je ook al geprobeerd om met een rubber bit te rijden?
denk namelijk dat dit dier gewoon erg gevoelig is in de mond.

die reactie lijkt wel heel typisch een allergie te zijn, oorzaken weghalen zoals olievet e.d. kleurstoffen in leer van t hoofdstel....materiaal van het bit( aurigan allergie komt heel veel voor)

en zou t misschien kunnen dat hij daar op dat plek een beschadiging aan het bot zit waardoor alles meteen weer terugkomt?

geen idee verder hoor wat je nog zou kunnen...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:12

Een nathe bitje (zachte, buigzame kunststof) is misshien ook een idee.
Mijn volbloed heeft ook een gevoelige mond en die rijdt ik thuis op een nathe bitje.
Een myler bit (is een dunne trens die niet op de lagen drukt en de goede vorm voor een paardemond heeft) ook. Of misschien je gewone bit houden en daar dat speciale bitbandage om wikkelen?

Rubber lijkt me juist niet prettig. Dat wordt heel stroef in de mond en maakt dat gevoelige plekje dan steeds weer stuk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:31

heeft de tandarts het paard onder verdoving en met een mondklem behandeld??
veel tandartsen doen nl hun werk niet goed
komen niet achterin de mond etc
zelf ga ik altijd naar een goede paardenkliniek
daar verdoven ze de paarden goed en komen ze ook goed achterin
ik bleef ook klachten houden met mijn paarden terwijl de tandarts er al 2 keer bijgeweest was

Myler bit is ook aan te raden
ik rij er nu zelf ook mee
mijn paard loopt er veel beter op

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 07:49

Hoi

allemaal vast bedankt voor jullie reacties.

even nog wat antwoorden

-Rubberbitje heb ik geprobeerd, en die accepteerd hij niet.
-Allergie heb ik ook aan gedacht, moet ik nog uit testen ga ik vragen aan de veearts morgen.
-Beschadiging aan het bot ik wist niet dat dat mogelijk was? maar had hij er dan al niet eerder last van moeten hebben? maar ga ik ook vragen aan de arts misschien kunnen ze even een foto maken.

-Bit bandage accepteerd hij ook niet... helaas.

-Mijn tandarts (uit belgie) heeft geen verdoving of klem gebruikt om de tanden te knippen. wel voor de controle zo'n twee maanden voor dat het probleem ontstond, maar daarna liep hij weer super zoals altijd.

hebben nog meer mensen ideeen die ik ook evt aan de veearts voor kan leggen?

alvast bedankt,

Groetjes

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:55

Leone schreef:
Hoi

allemaal vast bedankt voor jullie reacties.

even nog wat antwoorden

-Rubberbitje heb ik geprobeerd, en die accepteerd hij niet.
-Allergie heb ik ook aan gedacht, moet ik nog uit testen ga ik vragen aan de veearts morgen.
-Beschadiging aan het bot ik wist niet dat dat mogelijk was? maar had hij er dan al niet eerder last van moeten hebben? maar ga ik ook vragen aan de arts misschien kunnen ze even een foto maken.

-Bit bandage accepteerd hij ook niet... helaas.

-Mijn tandarts (uit belgie) heeft geen verdoving of klem gebruikt om de tanden te knippen.
wel voor de controle zo'n twee maanden voor dat het probleem ontstond, maar daarna liep hij weer super zoals altijd.

hebben nog meer mensen ideeen die ik ook evt aan de veearts voor kan leggen?

alvast bedankt,

Groetjes

het is bijna onmogelijk om dan goed achterin de mond te komen
second opinion door een goede kliniek is dan geen overbodige luxe
en wat is knippen?
tanden worden normaal gesproken toch gewoon gevijld

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:14

een heel dun dubbel gebroken bitje dan?
ook al geprobeerd? die verdeeld op zich de druk wel iets lekkerder in de mond.

Citaat:
Beschadiging aan het bot ik wist niet dat dat mogelijk was? maar had hij er dan al niet eerder last van moeten hebben? maar ga ik ook vragen aan de arts misschien kunnen ze even een foto maken.

ja beschadiging aan het bot kan wel, maar dan moet er wel iets gebeurt zijn natuurlijk.
kan zijn dat er misschien een ontsteking onder zit, maar dit kun je vrij makkelijk wel zien, dan is t wel warm en rood t plekje in de mond.

verder geen idee wat je zou kunnen doen..

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:26

Probeer eens een kneveltrens. Zo'n bit ligt heel stil in de mond.

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:18

unamie schreef:
het is bijna onmogelijk om dan goed achterin de mond te komen
second opinion door een goede kliniek is dan geen overbodige luxe
en wat is knippen?
tanden worden normaal gesproken toch gewoon gevijld

Hij hoefde om zijn hengstetandjes af te knippen niet achter in de mond te zijn bij een gewone behandeling doet hij dat allemaal wel.

Je kunt een hengstentand laten trekken of laten knippen.
Bij knippen halen ze een stuk van de tand af en vijlen hem dan.
Dit is veel minder ingrijpend als het trekken van de tand.

De tandarts komt gewoonlijk 1 keer per jaar naar tim kijken voor de gewone behandeling.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:24

ellepel schreef:
een heel dun dubbel gebroken bitje dan?
ook al geprobeerd? die verdeeld op zich de druk wel iets lekkerder in de mond.

Citaat:
Beschadiging aan het bot ik wist niet dat dat mogelijk was? maar had hij er dan al niet eerder last van moeten hebben? maar ga ik ook vragen aan de arts misschien kunnen ze even een foto maken.

ja beschadiging aan het bot kan wel, maar dan moet er wel iets gebeurt zijn natuurlijk.
kan zijn dat er misschien een ontsteking onder zit, maar dit kun je vrij makkelijk wel zien, dan is t wel warm en rood t plekje in de mond.

verder geen idee wat je zou kunnen doen..

Hij is bij het rijden in november wel dusdanig geschrokken een keer dat hij een behoorlijke klap in zijn mond heeft gehad...
Ik hoop het niet dat het een bot beschadiging is maar de problemen zijn wel allemaal na die keer ontstaan....

De volgende opties heb ik op dit moment denk ik.
de botbeschadiging,,,,
trensstangetje
kneveltrens
of heel dun dubbel gebroken bitje
nathe bitje
of myler bit

Het nadeel van de meeste bitten die hierbij staan vind ik dat je toch naar de scherpere bitten toe gaat, terwijl hij eigenlijk heel makelijk is in de mond. En met de andere mag je niet starten....

Lastig probleem

Ik laat jullie weten wat de arts morgen zegt.

Groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:34

de mijne heeft een keer een leuk geintje uitgehaald

ik had hem nog niet zo lang en hij had erge singeldwang, zo erg dat hij met een achterbeen naar voren schopte, en op een gegeven moment schopte hij zo ver naar voren dat ie met zijn achterbeen in de teugel bleef hangen.

gevolg: een ruinetand half doormidden en dus ook een beschadiging in zijn mond.. heb echt weken niet kunnen rijden,( met halster was niet te doen) volgens de veearts was t botvlies geirriteerd doordat t bit er zo hard tegen aankwam.

m'n pony heeft een antibiotica prik gehad en verder moest ik t afwachten, pas toen t plekje helemaal weg was ben ik dus weer begonnen te rijden, maar wel met een dubbel gebroken bitje dus.
is gelukkig wel goed blijven gaan

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:35

Een nathe bit of myler bit is absoluut niet scherper dan een gewone trens. Integendeel juist! En met een nathe bit, een kneveltrens (met losse scharen) of een myler bit (de comfort snaffle wide barrel level 1) mag je op wedstrijden starten.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:05

Ik zou in jouw geval een Myler bit proberen. Daat is vrij dun, maar staat bekend om zijn zachte inwerking. Werkt bijv. vaak goed bij hangend rooster, omdat er dan veel minder ruimte in de mond is. Makkelijkste is als je het tijdelijk van iemand kunt lenen want anders heb je zo een hele voorraad bitten maar geen oplossing. Zijn dure bitten nl.

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:54

He Leone... mocht je een knevelbitje willen proberen...ik heb er eentje hoor, geef maar een gil. En deze is écht niet dun of scherp!

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:50

Bedankt Tan!

Maar ik ben bij de veearts geweest
En het probleem lijkt toch minder ernstig (dat hoop ik dan)
Het bleek dat mijn eigen bit wel twee maten te groot was....
ik heb een 14 cm en hij moet een 12 cm hebben....
Hij vond het niet zo vreemd dat het ons niet "opgevallen" was omdat mijn bit aan de buitenkant heel mooi leek te zitten tot dat je zijn mond open deed dan kon je zien dat hij in een v naar beneden hing en dat hij een knijpende werking op de lagen zou hebben. en omdat hij rechts moeilijker is is die werking op die kant het sterks omdat je daar toch de het meeste mee bezig bent.

Dus hij heeft het wondje even bevroren met stikstof om dat het randje niet goed genas. En ik moet met een enkelgebroken D trens gaan rijden die niet te dun is het liefst een wat dikker bit.

Hij wilde de mogelijkheid dat een gevoeligheid voor Argentaan er iets mee te maken kon hebben niet uitsluiten. Het kon de mondhoek ook al wel verzwakt hebben. Dus ook een RVS bit.

Ik moet over 4 weken terug voor de tweede schimmel enting en dat wil de VA hem weer zien.

Dus ik ben benieuwd.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:56

Helpen bitringen misschien ?

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 20:31

Helaas niet om dat de wond in zijn mond zit en niet aan de mondhoek

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 22:03

even een update

het ging ruim 5 weken goed en heb de training weer op kunnen pakken.

Maar helaas is het vandaag weer mis, wel heel minimaal maar toch.
ik heb begrepen dat elke keer dat het genees weer iets sterker word, dus ga hem nu weer bitloos rijden tot hij weer genezen is. en dan kijken of hij het 6 weken vol houd.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:47

Mijn paard heeft dat ook gehad, steeds een wondje op de lagen op dezelfde plaats. Ik heb ook veel verschillende bitten geprobeerd, niets hielp. Met een ongebroken bit was het wel minder.
Bij hem bleek het dus wel aan 1 van de hengstentanden te liggen, die groeide namelijk niet normaal, maar voor een deel onder het tandvlees waardoor het bij druk snel kapot ging en ging ontsteken.
Hengstentanden zijn getrokken, wat overigens niet ingrijpend was, ze hebben namelijk maar een ienieminie wortel, is ook gewoon zonder verdoving gebeurd. En hij heeft daar nooit meer last van gehad.

Even een toevoeging nog, voordat dit duidelijk was hadden er al een veearts en een andere tandarts naar gekeken

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:48

Zou ik dan toch als nog die tand moeten laten trekken.... de eerst volgende keer dat de tandarts komt laat ik het voor de zekerheid toch maar doen denk ik