Help paard heft mijten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Help paard heft mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 06:00

Mijn arabier merrie heeft mijt volgens de arts, nu moeten we haar om de 4 dagen wassen met blouwe spul weet niet hoe het heet, ze heeft haaruitval over heel der lichaam,het begon op der hoofd, nu krijgt mijn andere ponny het ook ,terwijl die zij dat het niet besmettelijk is, ze heeft alleen lichte jeuk op der hoofd de rest van de plekken niet.

ellepel

Re: Help paard heft mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 07:26

denk dat je andere paard dan echt wel schimmel heeft opgelopen hoor, ook behandelen dan he? als er maar 1 doet ,dan werkt t ook niet zo goed heb ik het idee

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 08:56

Maar wat is dan nu je probleem? Je hebt spul voor je ene paard, gebruik dat dan ook voor je andere.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:13

Je zei toch dat Kes het van dat bitloze hoofdstel had, en dat Raag die ook had gedragen? dus dan hebben ze het allebei van het hoofdstel en is het niet besmettelijk.
Ik zou ook gewoon Raag wassen om de 4 dagen, en als het nou niet helpt zou ik nog een keer de DA laten komen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:21

Mijt (schurft) is wel besmettelijk. Het zijn kleine beestjes, die van het ene paard naar het andere over kunnen lopen. Dit kan dmv direct contact, maar ook als je dezelfde borstels enz gebruikt.
Gewoon allebei je paarden wassen en ook alle spullen: borstels, dekens enz.
Het beste kun je kijken of je ergens aan sebacil kunt komen, mag officieel niet meer maar werkt wel het beste. Is in Duitsland en Belgie nog wel te krijgen.
Succes

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:28

RaQuKA schreef:
Je zei toch dat
Kes
het van dat bitloze hoofdstel had, en dat Raag die ook had gedragen? dus dan hebben ze het allebei van het hoofdstel en is het niet besmettelijk.

Hoe werkt jouw logica?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:02

Albertine_N schreef:
RaQuKA schreef:
Je zei toch dat
Kes
het van dat bitloze hoofdstel had, en dat Raag die ook had gedragen? dus dan hebben ze het allebei van het hoofdstel en is het niet besmettelijk.

Hoe werkt jouw logica?

Wat bedoel jij? Ik zie niks fouts.
Allebei de paarden hebben dat hoofdstel gedragen en bolletje zei tegen mij dat ze het daarom allebei hebben.
Kes en Raag zijn de paarden waar het omgaat (Ik ken de TS en de paarden in het echt)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:03

TinkerTreas schreef:
Mijt (schurft) is wel besmettelijk. Het zijn kleine beestjes, die van het ene paard naar het andere over kunnen lopen. Dit kan dmv direct contact, maar ook als je dezelfde borstels enz gebruikt.
Gewoon allebei je paarden wassen en ook alle spullen: borstels, dekens enz.
Het beste kun je kijken of je ergens aan sebacil kunt komen, mag officieel niet meer maar werkt wel het beste. Is in Duitsland en Belgie nog wel te krijgen.
Succes

En kan je het zelf ook geven aan andere paarden? Want ik heb de paarden van de TS ook aangeraakt, als ik dan na thuiskomst douche en was, kan ik het dan alsnog overgeven aan andere paarden? OF doordat ik heb gedoucht niet ?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:12

Ja alles is besmettelijk, jij (als je het paard van TS hebt geaaid en dan je eigen paard ook aait) kunt het overbrenegen, het tuig als je dat deelt is besmettelijk en de paarden kunnen elkaar ook nog besmetten.

Nee als je je handen hebt gewassen kun je het niet meer overbrengen, maar je jas bijvoorbeeld weer wel. Houd dus alles goed uit elkaar.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:14

Albertine_N schreef:
Ja alles is besmettelijk, jij (als je het paard van TS hebt geaaid en dan je eigen paard ook aait) kunt het overbrenegen, het tuig als je dat deelt is besmettelijk en de paarden kunnen elkaar ook nog besmetten.

Nee als je je handen hebt gewassen kun je het niet meer overbrengen, maar je jas bijvoorbeeld weer wel. Houd dus alles goed uit elkaar.

Okee goed dat je het zegt, ik ben donderdag bij de paarden van de TS geweest, en had toen mn jas en rijbroek aan. En zaterdag ging ik naar de manege waar ik altyd rijd. Had gelukkig een andere broek aan, en mn jas doe ik altyd meteen uit als ik op stal kom. Dus zal aan mn moeder vragen of ze de jas wast. Hoop dat ik niks heb overgebracht.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:17

Het zweeft niet in de lucht hoor dus als je niet met je jas over de pony bent gegaan is er, denk ik, weinig aan de hand. Let ook op je rijlaarzen, die zou ik er even niet naar toe dragen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:19

Albertine_N schreef:
Het zweeft niet in de lucht hoor dus als je niet met je jas over de pony bent gegaan is er, denk ik, weinig aan de hand. Let ook op je rijlaarzen, die zou ik er even niet naar toe dragen.

Okee zit wel eens aan mn jas, en daarna loop ik gewoon op stal enzo. Voor de zekerheid was ik gewoon mn jas, beter het zekerre voor het onzekere
Hmm dat is mn enigste paar rijlaarzen dus dat wordt moeilijk, kan ik het niet ergens mee schoonmaken?

En ojaa die rijbroek die ik toen aanhad die ligt nu boven in een andere kamer, bij mn andere rijbroeken die ik al heb gedragen, moet ik ze dan allemaal wassen?

Sorry voor de hoeveelheid vragen maar wil er zeker van zijn dat ik niks overbreng, en heb er geen ervaring mee, dus wil effe alles zeker weten

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:26

Die kans lijkt me erg klein, maar anders was je even alles en houd je vervolgens alles uit elkaar.
Je laarzen kun je ontsmetten met Dettol, maar of je moeder zo blij zal zijn met een ontsmettingsbad naast de deur Heb je geen bergschoenen ofzo?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:27

Albertine_N schreef:
Die kans lijkt me erg klein, maar anders was je even alles en houd je vervolgens alles uit elkaar.
Je laarzen kun je ontsmetten met Dettol, maar of je moeder zo blij zal zijn met een ontsmettingsbad naast de deur Heb je geen bergschoenen ofzo?

Okee zal mn moeder even opdracht geven alles te wassen
Uhhm heb wel sportschoenen die ik altyd op stal draag tijdens uitmesten enzo, maar met rijden moet ik echt laarzen aan en heb alleen die.
Anders maak ik vanavond mn laarzen zelf even schoon, zet ze wel in een emmertje warm water met dettol

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:24

De arts zegt dat het niet besmettelijk is, maar lees overal van wel ,de ene staat in een stand naast andere paarden, de gen dei mest raakt ze ook aan, in de stal van de merrie staan ook paarden naast, het is onmogelijk om het te voorkomen. Maar is het verstandig om de merrie te scheren ,ze is heel kort van beharing en valt overal uit.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:19

Nee scheer ze niet. Maar maak je er niet te druk om. Ik denk dat je Imaverol hebt gekregen? Iig zal het er heel ranzig uit zien, mijn eigen pony's hebben allemaal schimmel als veulen gehad, maar daar zijn ze nu wel resistent voor.
Het gaat op een gegeven moment wel weer over, en de kale plekken zullen weer aangroeien.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:18

hoi
ik heb ook even t halster enzo gewassen en even mn stalschoenen schoon gemaakt
Ik hoop dat dat voldoende is

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:39

het is geen mijt
een paardje bij ons op stal had het ook aan zijn hoofd waarschijnlijk een bacterie die haren doet afbreken

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:31

bolletje schreef:
het is geen mijt
een paardje bij ons op stal had het ook aan zijn hoofd waarschijnlijk een bacterie die haren doet afbreken

Wat voor bacterie? is het besmettelijk?
Dacht dat jullie haar op de kweek hadden laten zetten bij de DA ofzo en daar kwam toch mijt uit ?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 19:36

Ja snaai hebben we he

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:37

bolletje schreef:
Ja snaai hebben we he

Als je zo over hem denkt waarom geef je dan nog geld aan hem uit, en ga je niet gewoon een andere DA zoeken??
Als hy dingen zegt die niet waar zijn, ga je je zorgen maken om niks ofzo.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 05:49

Hij kwam langs toevallig en vroeg het hem, maar bij beschrijving mijt staat kortsvorming etc. meer dat speedy had zeg maar.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:41

bolletje schreef:
Hij kwam langs toevallig en vroeg het hem, maar bij beschrijving mijt staat kortsvorming etc. meer dat speedy had zeg maar.

Ziet er meer uit zoals die Rainrot bedoel je?

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:28

Dit lijkt ook wel een beetje wat mijn paardje heeft zie topic:
viewtopic.php?f=3&t=551232
Heb nu gewassen met Imaverol/Sebacil en Tee Trea en de kale plekken zijn gelukkig nu weg alleen de manenkam nog.