Paard eet vlas op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

Paard eet vlas op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:19

Hallo!

Bij ons op stal staan een aantal paarden, die zodra hun stal weer helemaal schoon is, het vlas op te gaan eten
Kan dit kwaad? Ik dacht namelijk dat ik ooit eens gelezen had, dat dit slecht voor de darmen kan zijn..

Dit willen wij wel een beetje tegen gaan door zodra ze dus in hun schone stal komen, dat er ook hooi ligt, zodat ze daaraan gaan eten en niet aan het vlas, maar niet altijd ligt er hooi en dan werken ze echt wel een aantal flinke happen naar binnen, soms eten ze zelfs hun vlas op alsof het hooi is??

Zijn hier mensen waarvan hun paarden dat ook doen en kan dit kwaad?

Groetjes Stacey

olgamaria

Re: Paard eet vlas op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:23

oei dat is inderdaad niet erg goed ,ze kunnen er koliek van krijgen.

Wanneer er bij ons paarden voor het eerst op vals komen te staan giet ik er eerst 2 flessen azijn over heen is een goedkope manier en dan proberen ze het vaak nog niet eens.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:33

Mijne deedt het ook. Kunnen ze ernstige koliek van krijgen. Ze staat nu weer op stro

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:50

ja, idd tis niet goed. vlas kan ontzettend veel vocht opnemen --> verstopping

mijn paard nam toen hij voor het eerst op vlas stond een grote hap en spuugde het daarna allemaal weer uit. het schijnt namelijk bitter te zijn (zal het eens proeven )

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:35

Mijn pony eet haar vlas ook als het schoon is ze heeft zelfs in Utrecht gestaan met Koliek stro eet ze ook dus dit is ook geen optie. Ik doe elke dag maar een beetje nieuwe vlas erbij en meng dit door het oude (wel urine en mest plekken er eerst uit halen). Dit werkt voor ons perfect

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:49

Dat is zeker niet goed nee.....
Wij waren er ook eerst bang voor dat onze paarden het zouden doen en hebben er afwasmiddel met water overheen gespoten, gewoon met een bloemenspuit.
Dat van het azijn is denk ik ook wel een goede oplossing.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:53

Als er bij mijn paard wat vlas door haar kuil zit eet ze het al niet meer. Kieskeurige dame hoor (gelukkig maar..).

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:30

Mijn paarden deden dit ook. Ik doe nu bij elk paard ook een plakje stro bovenop het vlas/rapsodie. Nu is het goed en blijven ze er vanaf. Stro eten vind ik veel minder erg dan vlas, dat zet enorm uit in de maag en daar kunnen ze flink koliek van krijgen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:49

hier snuffelen en smikkelen ze ook uit het vlas maar geen kilo's zo te zien. ze zoeken naar iets maar wat weet ik niet

ik vraag me af hoeveel paarden er van eten moeten willen ze koliek krijgen. en waarom krijgen ze bij vlas wel last van koliek en niet bij stro of hooi??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:02

Mijn paard staat op tarwestro en ik zie der zelden stro eten, waarschijnlijk omdat ze onbeperkt hooi gevoerd krijgt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:17

Mijn tinker deed het ook, maar alleen als er vers vlas in lag. Als het er eenmaal een dag in lag hoefde ze het niet meer.
Ik mengde het altijd door het oude heen en gaf haar een plakje stro om aan te knabbelen.
Werkte perfect!
Als je paard op vlas staat moet je voor voldoende afleiding zorgen, met stro hebbeb ze lekker wat te doen en met vlas niet. Dus het kan ook gedeeltelijk door verveling komen (hoeft niet natuurlijk).

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:05

Als het nieuw is knabbelt de mijne een beetje maar echt opeten niet..... Een beetje is niet erg en dat doet hij ook alleen bij vers vlas...

Arvensis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:21

oké bedankt voor jullie reacties
Ze eten het ook alleen als het echt vers is, dan werken ze echt flinke happen naar binnen, en eentje die at gewoon maar door, we zorgen dan ook dat er wat hooi licht, maar niet altijd is dit te voorkomen.
'k zal dat trucje met de azijn iig eens proberen en hopen dat dat werkt

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:20

Wat voor vlas heb je? Ik merkte namelijk wel dat mijn paard met de neutrale meer at. Normaal heb ik vlas met een toevoeging dat ruik je ook is wat duurder maar het verteert ook niet zo snel. Daarnaast eet hij het dus niet zo erg. Misschieen een optie?

Bij ons heb je linabox of ecolit (met toevoeging)...Linabox is dus neutraal.

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:28

Mijn pony's staan allebei op vlas!
1 van de 2 eet namelijk z'n stro op en heeft daar een paar maandjes terug koliek van gehad. Maar nu ik dit zo zit te lezen, denk ik dat hij z'n vlas OOK opeet! Ik vraag me namelijk vaak af waar de inhoud van z'n stal is gebleven . Nooit geweten dat ze dat ook kunnen gaan eten, en dat het zelfs gevaarlijker is dan stro
Ik ga de tips van de azijn of het afwasmiddel maar even uitproberen

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:29

Daantje, lijkt me stug dat hij zijn vlasstal leeg eet.... Vlas zakt gewoon in en verteert na een tijdje, afhankelijk van hoeveel je er in doet en eruit haalt steeds.

Mirjam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:04

Orionneke, hoeveel haal jij eruit dan?
Ik heb nl. te horen gekregen dat ik alleen de mest eruit moet halen en één keer per week een nieuwe zak erboven op strooien. En dat werkt perfect, weinig werk en een schone en droge stal!
Ik had ze eerst op zaagsel staan, maar daar aten ze van en het werd na een tijdje toch nat. Van het vlas eten ze gelukkig helemaal niet, ook niet als het schoon is.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:59

Ik hou met niet aan dat systeem, mijn eigen systeem bevalt me veeeeel beter.

Ik haal elke dag de mest eruit en vlak maken. Daarnaast doe ik 1x en soms 2x per week de natte plek eruit halen. Dan weer glad maken en alles wat los gooien anders krijg je van die mega harde plakken als onderlaag.

Nieuw vlas gooi ik er op het oog bij. Als je doet wat die lui zeggen heb je op den duur zoooo veel vlas erin liggen dat het niet meer fijn mest. Als je er te weinig in hebt gaat de plasplek sneller open en wordt alels sneller bruin/nattig.

Meestal gooi ik 1x per week of 1x per twee weken een nieuw pak erbij.

Zo werkt het beste. Want als ik 3 maanden niks zou doen dan ligt die plasplaats al 100x open en stinkt dat. Leeg halen doe ik btw NOOIT.

Dit werkt echt super en hoor meer mensen die het zo doen als ik.

Mirjam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:58

Bedankt voor je antwoord!

Misschien is het verschil dat ik een grote stal heb (3 x 4,5 m). Dan gaat er echt wel elke week een pak bij. Daarnaast plast mijn paard ook nog is op meerdere plekken, dus ik heb niet een echte 'plasplek'.

Ik vind juist de dikke onderlaag ideaal. Vanwege de grootte van de stal kan mijn paard om de achterhand draaien (van hooi naar buiten kijken), waardoor ze met haar hoeven die plek kaal schuift en ze snel op het beton uitkomt. Vervolgens ligt ze ook altijd op die plek, wat hard en koud is. Met zaagsel had ik hier veel last van, maar door de dikke onderlaag bij het vlas gebeurt het niet meer.

Nattigheid heb ik nog niet gemerkt. Mijn smid vindt juist dat ze nu te droge hoeven heeft en dat ik moet gaan vetten.

Van de verschillende soorten ondergrond die ik heb geprobeerd (twee soorten stro, zaagsel en vlas), is vlas toch het droogst en het makkelijkste schoon te houden.

Zomers maken wij altijd de stallen helemaal schoon (dan staan ze 24/7 op het land), dus elke drie maanden alles eruit halen wij ook niet.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:31

Ja het is wel afhankelijk hoe netjes je paard is. Misschien dat mijn paarden wel uitzonderlijk netjes zijn.... Die plassen en poepen op dezelfde plaats.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:38

Smudges schreef:
Mijn pony eet haar vlas ook als het schoon is ze heeft zelfs in Utrecht gestaan met Koliek stro eet ze ook dus dit is ook geen optie. Ik doe elke dag maar een beetje nieuwe vlas erbij en meng dit door het oude (wel urine en mest plekken er eerst uit halen). Dit werkt voor ons perfect

Vlas eten is schadelijk door de verstopping die dit teweeg brengt.Het is namelijk superabsorberend. Stro eten is meestal niet schadedlijk. Stro eten kun je voorkomen door niet alle vieze plekken elke dag uit de box te scheppen, maar gewoon op de strooien en de box 1à 2 x per week leeg te halen, alleen de natte plekken en de mest.
Stro eten kun je ook verminderen, door iets aan het voer aan te passen. Meer ruwvoer doet stro eten afnemen. ( hooi, kuil, lucerne)

Ik hoop, dat paarden die niet op stro staan, wel elke dag stro krijgen om bezig te zijn en te knabbelen. Stro bevat ook goede stoffen voor paarden.( ik weet even niet meer hoe het heet).

Hoe komt het toch, dat de meeste paarden op stro staan? Gewoon, er is nog steeds geen echt goed alternatief!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:52

Mijn allesetende tinker had dat ook, vlas eten.
Ik had zo'n hogedruk plantenspuit, daar maakte ik een sopje in van ouderwetse groene zeep. niet giftig, wel vies!!
Dit spoot ik er overheen als ik een nieuw pak vlas erin had gedaan. Werkt perfect, ook bij stro overigens!

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:20

Paarden in vrije natuur eten 16 uur van 24 uur van de dag.
Ze hebben een heel klein maag dus hebben ze kleine porties van ruwvoer bijna kontinue nodig.
Geef genoeg hooi en zullen ze geen onnatuurlijke/onsmakelijke voedsel eten.
Bij ons krijgen ze (bijna) 24 uur hooi , we hebben nog nooit maar 1 koliek geval gehad!
Ruw voer is belangrijker voor een paard dan bix of krachtvoer.