Help... hoe houd ik haar rustig ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dyante

Help... hoe houd ik haar rustig ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:18

mijn paard heeft een ernstige blessure aan de knie. Ze moet een maand boxrust en vervolgens nog 5 maanden revalideren. Vooral die maand boxrust is een probleem. Ze moet zich echt rustig houden en dat doet ze niet. Wat voor middeltjes bestaan er en zijn verstandig om te geven om haar zo rustig mogelijk te houden ?

graag jullie advies.

Hippotha

Re: Help... hoe houd ik haar rustig ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:37

Dyante schreef:
mijn paard heeft een ernstige blessure aan de knie. Ze moet een maand boxrust en vervolgens nog 5 maanden revalideren. Vooral die maand boxrust is een probleem. Ze moet zich echt rustig houden en dat doet ze niet. Wat voor middeltjes bestaan er en zijn verstandig om te geven om haar zo rustig mogelijk te houden ?

graag jullie advies.

Phoe....lastig. Ik vind absolute boxrust altijd heel erg voor het paard, maar helaas wel noodzakelijk.
Ik zou ten eerste overschakelen op een andere brok. Je hebt brokken met minder energie en rustgevende kruidenmelange. Ik zou dit voer in zo'n voeton doen met gaatjes erin. Dan is ze er lekker lang mee bezig.
Veel hooi ter afleiding....en lekker veel aandacht en poetsen in stal....
Misschien een rustig paard ernaast? Of een paard waar ze erg aan gehecht is?
(Of een foto van jezelf aan de muur van de stal )

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:18

Vraag je da even om advies. Je kunt je paard moeilijk 5 maanden lang sederen. Voor sommige paarden is 24/7 weidegang een beter alternatief. Het is een keuze uit 2 kwaden.....

Melanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:22

Mijn paard heeft ook net 4 weken boxrust achter de rug en nu is de volgende

Wat helpt is om bijv, een hooinetje (met kleine gaatjes) op te hangen , dan heeft ie heel de dag wat te knabbelen, en het gaat er minder snel uit als dat je het op de grond legt.
Je kan ook wilgentakken geven, hebben ze ook lang werk mee.
Of een liksteen ofzoiets ophangen.
En voor de rest lekker aandacht geven enzo.
En over het voer, ik zou hem/haar maar op heel weinig brok zetten anders worden ze helemaal zo druk.

Staat ze alleen op stal of heeft ze soortgenoten om zich heen ?

Dyante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:09

Melanie schreef:
Mijn paard heeft ook net 4 weken boxrust achter de rug en nu is de volgende

Wat helpt is om bijv, een hooinetje (met kleine gaatjes) op te hangen , dan heeft ie heel de dag wat te knabbelen, en het gaat er minder snel uit als dat je het op de grond legt.
Je kan ook wilgentakken geven, hebben ze ook lang werk mee.
Of een liksteen ofzoiets ophangen.
En voor de rest lekker aandacht geven enzo.
En over het voer, ik zou hem/haar maar op heel weinig brok zetten anders worden ze helemaal zo druk.

Staat ze alleen op stal of heeft ze soortgenoten om zich heen ?

Ze staat alleen, maar heeft een raampje met tralies links en rechts dus ze kan aan andere paarden ruiken en knuffelen. Ik probeer ook alles te doen om haar af te leiden, maar ja.. ze heeft een beetje veel energie. Ze krijgt bijna alleen maar hooi.

Melanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:28

Oh oke, mijn paard is ook wel druk op stal, maar zolang zijn overbuurman er staat gaat het goed, en als die weg is moet er iemadn bij blijven anders rampt ze de boel in elkaar.

Krijgt ze het hooi nu ook al uit een hooinet of niet ?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 03:41

Wat vervelend voor dat paard maar ja als het voor hem beter is.
Ik zou zo ook niet weten wat je kunt doen zodat het paard rustig blijft.
Je kunt moeilijk je paard bewusteloos slaan.

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:45

als het echt heel ernstig is en je paard zowwat de boel afbreekt kun je ook bij de DA kalmeringmiddel vragen, dit is natuurlijk wel een uiterste noodoplossing....

Sisim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:22

ellenlouise schreef:
Vraag je da even om advies. Je kunt je paard moeilijk 5 maanden lang sederen. Voor sommige paarden is 24/7 weidegang een beter alternatief. Het is een keuze uit 2 kwaden.....

Die van mij raakte ook helemaal de kluts kwijt op stal. Rondjes draaien in de box, heel slecht voor geblesseerde been... Die is inderdaad toch het land in gegaan met wat rustige soortgenoten. Daar was ze braaf bezig met de hele dag gras eten. Ze lopen wel, dat is het nadeel. Het is geen absoluute rust maar er is geen stress en heel verbazend, ze rende niet.
Trouwens, het is helemaal goed gekomen.
Ze had geen knie blessure, maar ernstig lam van de hoefkatrol en moest ingespoten worden en daarna maandje box rust waarvan ze er 2 heeft uitgezeten.
Hoop dat alles goed komt met die van jou.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:08

Als ze niet rustig staat op stal, kun je haar beter gewoon lekker buiten laten lopen, dan is ze waarschijnlijk wel rustig. Het is inderdaad kiezen uit 2 slechte dingen dan.... misschien duurt het dan iets langer tot het is genezen, maar is het voor het paard (en dus ook voor jou) een stuk minder erg.

Groetjes
Soma

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:10

hoi,
geen krachtvoer geven maar wel vitamine en mineralen brokjes en daarbij veel hooi geen kuil.
die van mij moet ook 4 weken op stal staan en gelukkig is hij erg rustig op zich.
maar daarna moet hij dagelijks aan de hand stappen en als dat niet zo goed gaat dan krijgt hij fenobarbitol(of zo iets).
het is een bloed paardje dus behoorlijk pittig maar niet zo zeer op stal.
zijn vriendin staat er ook naast dus dat scheelt.
verder veel aandacht geven en veel met hem/haar bezig zijn zodat hij ook veel afleiding heeft.
succes

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:00

Als ze erg druk is in de box, en inderdaad veel rondjes draaid, kun je ze het beste op stand zetten. Dan kan ze haar knie ook niet verdraaien met het rondjes draaien in de box, en laat ze dan 1 x daags 5 minuten even stappen aan de hand.

Ik heb een ruin die denkt dat hij nog hengst is (laat gesneden en dekt nog!) die niet in een box kan staan, blijft continu rondjes draaien, al staan alle andere paarden ook op stal. Hij is alleen maar druk bezig, en zijn stal word dan een puinhoop. Hij wil alles in de gaten houden ondanks dat er contact gaten in de muren zitten. Maar op stand staat hij naast een merrie, en dan is er niks aan de hand.

Dyante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:29

ja hoor, ze krijgt al hooi uit een hooinet. Dat houdt haar wat langer bezig. Alleen als de voerkar komt dan gaat ze nog veel draaien. Ze raakt er volgens mij langzaam aan gewend dat ze moet staan. Ik hoop het echt. Het probleem is ook vaak als ik wegga van haar stal, gaat ze springen. Ze wil mee en snapt niet dat ze er niet uit mag. Breng een paard dat maar eens aan het verstand.
Ik haal haar nu met poetsen even uit de box en zet haar op de poetsplaats met een hooinetje. Tijdens het poetsen kan ze dan eten en om zich heen kijken. Ze is dan weer even afgeleid en ziet eens wat anders. Ik denk dat die 10 mtr lopen naar de poetsplaats ook niet erger zijn dan 20 rondjes draaien om de eigen as als de voerkar komt.

Scoobydoo> fenobarbital is een middel waarmee ze paarden ook onder narcose brengen. Dan staan ze de hele dag te slapen, maar mogen ook niet eten toch ?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 07:45

Die van mij sprong echt uit zijn box en wat nog veel erger was, hij begon te weven.
Na overleg met de DA mocht ik hem toen gelukkig 2 x 10 minuten stappen per dag. Ik vind het maar niets complete boxrust, zeker als ze stalondeugden gaan ontwikkelen.

Ik heb dan ook geen oplossing voor je. Je kunt tenslotte niet Sedalin blijven geven.

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:13

dyante jawel mag wel maar ze mogen 1 zakje van 7 gram per dag hebben.
ze zijn dan wel erg suf dat klopt.
mijn paard moet dat straks helaas ook anders kan ik hem niet rustig laten stappen.
het is wle een sterk middel dat klopt de dosering is wel voor een groot paard van 170 by the way.
volgens mij is het hier in nederland niet makkelijk te verkrijgen.
ik laat het dan ook door mijn paardenarts over komen vanuit belgie.
nu hij op stal staat krijgt hij nog niks.
hij staat zoals gezegd op de vitamine en mineralen korrels en veel hooi.
het gaat goed nu heeft hij het niet nodig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:47

Ik zou het even met de veearts overleggen. Misschien datje een supplement als NervControl oid kunt geven. Dat sedeert niet maar werkt rustgevend. Wat ook kan helpen is een magnesiumpreparaat bij het voer, ter ondersteuning van de rust en het algehele zenuwstelsel.

Dyante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 07:59

scoobydoo schreef:
dyante jawel mag wel maar ze mogen 1 zakje van 7 gram per dag hebben.
ze zijn dan wel erg suf dat klopt.
mijn paard moet dat straks helaas ook anders kan ik hem niet rustig laten stappen.
het is wle een sterk middel dat klopt de dosering is wel voor een groot paard van 170 by the way.
volgens mij is het hier in nederland niet makkelijk te verkrijgen.
ik laat het dan ook door mijn paardenarts over komen vanuit belgie.
nu hij op stal staat krijgt hij nog niks.
hij staat zoals gezegd op de vitamine en mineralen korrels en veel hooi.
het gaat goed nu heeft hij het niet nodig.

oja dat stappen, daar moet ik nog helemaal niet aan denken. Dat wordt ook een fiasco. Hoe lang (hoeveel dagen achtereen) mag jij dat fenobarbital geven dan ? Te lang lijkt me toch ook niet goed ? Ik vind het zo vreemd, in Nederland raden de artsen je dit middel af en in belgie raden de artsen dit middel aan.
Maar ja ik kom er niet onderuit het te geven denk ik.

heel veel succes met de revalidatie van je paard. Hopelijk komt alles goed !!!

groetjes Dyante

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:10

Je kan tranquigel ook geven?
Denk dat dit ook maar tijdelijk is,later aanvaard ze het wel.
Mijn vzpaard heeft nu 6maanden boxrust(gaat 7e in) en volgende week mag hij weer het eerst op de wei,natuurlijk met een kalmeringsmiddel
Hij was de eerste maanden kalm tot ik in december een ongeluk met hem kreeg,toen moesten we stappen met kalmeringsmiddel,hengstenketting en bit omdat hij anders niet te houden was en nu,maanden later is hij doodbraaf en stappen we met een halster zonder verdoving op klaarlichte dag