Paard laten afvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooske

Paard laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 10:16

Mijn paard is niet echt te dik, maar wel wat aan de mollige kant en omdat ze over een paar weken weer het land in gaat wil ik er wat afhebben. Ze is namelijk dol op gras en staat 24 uur per dag in het land, wat ze dan ook allemaal gebruikt om zo veel mogelijk te eten . Ze krijgt dus altijd wel een lekker grasbuikje, maar ik ben bang dat als ze met dit gewicht het weiland in gaat ze te dik wordt. Nu hoorde ik dat je langzaam moet stoppen met krachtvoer geven en dat vervangen door ruwvoer, maar ik weet eigenlijk helemaal niet zo goed wat dit inhoud! Mijn paard krijgt normaal 2 kilo voer en 4 plakjes hooi per dag. Nu krijgt ze 1.5 kilo en 5 plakjes hooi. Is dit wel de juiste manier om het aan te pakken? Ik hoor het graag van jullie

Groetjes, Jooske.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:20

3 dagen op trektocht gaan maar wel goed bijvoeren.. dan blijft hij op kracht maar valt ook af

Sisim

Re: Paard laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:36

Veel krachtvoer (ik vind 2 kilo per dag veel) is helemaal niet nodig. Zeker als het paard niet veel werkt (een uurtje per dag bijvoorbeeld vind ik niet veel).
Van te veel krachtvoer en weinig werk worden ze dik. Zeker op stal.
Voer naar werk. Een dag niet rijden? Voer dan weinig krachtvoer, en wat extra hooi of wortelen ofzo. Een dag een flinke training of buitenrit? Voer dan wat extra krachtvoer.
De beste manier om af te vallen voor mens en dier is.....? Sporten!! Voor een paard dus flink aan het werk! Als je paard het land in gaat, blijf dan lekker met haar werken, dan valt te dik worden wel mee.
Die van mij staat het hele jaar door 24u/dag op gras, in de winter voer ik veel hooi en maar ongeveer een kilo krachtvoer per dag. Verder krijgt ze wortelen. Zodra het gras begint te groeien, schrap ik het krachtvoer. Ik rij alleen maar buiten en bij flinke ritten van een paar uur of trektochten voer ik krachtvoer bij. Maar nooit meer dan een kilo.
Geen idee of mijn manier goed is voor jou paard. Vraag advies bij een voedingscentrum ofzo.

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 11:29

Renee91 schreef:
3 dagen op trektocht gaan maar wel goed bijvoeren.. dan blijft hij op kracht maar valt ook af

haha, ja gezellig met zo'n wild paard als jessie

Sisim schreef:
Veel krachtvoer (ik vind 2 kilo per dag veel) is helemaal niet nodig. Zeker als het paard niet veel werkt (een uurtje per dag bijvoorbeeld vind ik niet veel).
Van te veel krachtvoer en weinig werk worden ze dik. Zeker op stal.
Voer naar werk. Een dag niet rijden? Voer dan weinig krachtvoer, en wat extra hooi of wortelen ofzo. Een dag een flinke training of buitenrit? Voer dan wat extra krachtvoer.
De beste manier om af te vallen voor mens en dier is.....? Sporten!! Voor een paard dus flink aan het werk! Als je paard het land in gaat, blijf dan lekker met haar werken, dan valt te dik worden wel mee.
Die van mij staat het hele jaar door 24u/dag op gras, in de winter voer ik veel hooi en maar ongeveer een kilo krachtvoer per dag. Verder krijgt ze wortelen. Zodra het gras begint te groeien, schrap ik het krachtvoer. Ik rij alleen maar buiten en bij flinke ritten van een paar uur of trektochten voer ik krachtvoer bij. Maar nooit meer dan een kilo.
Geen idee of mijn manier goed is voor jou paard. Vraag advies bij een voedingscentrum ofzo.

Dit vind ik wel een goede manier! Ga het zeker proberen, dankjewel!

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:09

Alleen wat is nou precies het verschil tussen kracht en ruwvoer ?

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:27

Ja daar ben ik wel benieuwd naar!
Jooske ik ga met je mee doen! Mick word ook dik
Gaan we ze samen laten leiden

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 19:43

Aaah, hahha! Arme Mick en Jes

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:45

dus een paar weken voor de weideperiode moet ze afslanken om haar daarna fulltime in de wei te zetten en dik mag worden??

waarom niet gewoon op haar lijn blijven letten dan het jojoeffect?
veel gezonder en evenwichtiger.

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 21:13

Nee, dat bedoel ik niet. Ik wil alleen niet dat ze met dit gewicht de wei in gaat, omdat dat niet goed zou zijn voor haar gezondheid aangezien ze door dat gras dan nog extra zou aankomen. Ze is nou niet te dik namelijk, maar dat wordt ze wel als ze met dit gewicht het weiland in gaat, snap je wat ik bedoel?
Ik blijf ook wel op haar lijn letten hoor, maar nu wil ik er wat extra aandacht aan gaan besteden.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:37

Krachtvoer: Brok
Ruwvoer: Hooi/kuil

Sisim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:47

Renee91 schreef:
Krachtvoer: Brok
Ruwvoer: Hooi/kuil

Pas op met kuil, zit heel veel eiwit in. Kan hoefbevangenheid veroorzaken. Kuil is ook een dikmaker. Wel goed voor jonge paarden in de groei. Moet je langzaam mee beginnen als je dat gaat voeren.

Je hebt ook brok met een laag energie gehalte, beter voor de lijn zeg maar. Zeker als je paard niet zo hard hoeft te werken.

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:48

Laat hem niet te snel afvallen, daar is mijn paard waarschijnlijk hoefbevangen van geworden

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:58

Jooske schreef:
Alleen wat is nou precies het verschil tussen kracht en ruwvoer ?

Krachtvoer is geconcentreerde energie en dus goed bruikbaar als je paard zolang werkt (en dus niet kan eten) dat hij niet genoeg tijd heeft om de benodigde energie uit ruwvoer te halen in de tijd die overblijft.

Ruwvoer heeft veel minder energie per kg en dus moet een paard er veel meer van eten.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:00

Ik heb hetzelfde probleem. Van veranderen van voer, daar heb je niet echt iets aan. Beweging, beweging beweging! Ik heb zelf bij de VA wat vitaminensupplementen gehaald om het vet weer af te breken, en verder moet ze gewoon heel erg veel lopen. Die van mij moet maar liefst 100 kilo afvallen. Gelukkig komt ze het meest aan in de winter.. En het wordt alweer bijna lente

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 07:59

Kunnen we niet een slankheidsclub voor paarden beginnen. Elke week de weegschaal op. Die van mij moet ook zeker 100 kg afvallen. Ben er al twee jaar mee bezig maar er gaat geen gram vanaf. Maakte hele lange lange ritten, maar ook dat hielp niets. En brok krijgt hij zelden. Maar bewegen is echt de oplossing, alleen als je paard zo zwaar is wil het eigenlijk niet meer lopen, als ik de mijne hoor zuchten en kreunen dan denk ik wel eens die valt hier te plekke neer. Heb nu een longeer programma om conditie op te bouwen en afvallen. Wie weet hebben we over een half jaar eindelijk onze slanke den.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 08:32

Mijn bijna 3-jarige merrie krijgt onbeperkt hooi, heeft sowieso een liksteen hangen en krijgt zoveel keer per week slobber met een schepje kruiden/scheutje olie, zo doen we het al de hele winter en het gaat super Wel krijgen paarden die veel ruwvoer eten zoals jij al zei snel een 'ruwvoerbuik' (grasbuik). Dit is verder niet schadelijk, maar een minder mooi gezicht en toch niet het ideaal..

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 08:40

Een dikke buik krijgen ze vooral door (te) veel ruwvoer.

Teveel voer in z'n totaal maakt ook nog eens vet.

Het is altijd lastig om de juiste balans te vinden, maar als je maar zo weinig krachtvoer geeft, zou je een vitaminesupplement bij moeten geven, want uit ruwvoer halen ze te weinig vitaminen en mineralen.

In ieder geval straks de weidegang voorzichtig beginnen, langzaamaan langer.
Als je paard zo erg dik wordt, zou het eigenlijk beter zijn om ze niet dag en nacht in de wei te laten! (tenzij het een wei is waar heel weinig gras in staat)

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 11:31

fabienne schreef:

Het is altijd lastig om de juiste balans te vinden, maar als je maar zo weinig krachtvoer geeft, zou je een vitaminesupplement bij moeten geven, want uit ruwvoer halen ze te weinig vitaminen en mineralen.

Als je paard zo erg dik wordt, zou het eigenlijk beter zijn om ze niet dag en nacht in de wei te laten! (tenzij het een wei is waar heel weinig gras in staat)

Ik geef haar wel zeewier, hoestmix en kruidenmix met de nodige vitaminen erin, dat is wel genoeg toch?

Ze gaat de eerste 1 of 2 weken alleen nog maar overdag een paar uurtjes naar buiten, maar het is helaas niet mogelijk om haar daarna s'nachts ook binnen te houden, dan moet ik bijbetalen namelijk en daar heb ik gewoon nu even geen geld voor. Het jammere is ook nog dat het gras erg jong en groen is en dus een echte dikmaker. Als ik op een gegeven moment merk dat ze te dik wordt mag ik haar gelukkig wel op ons zogeten strafweitje zetten waar het gras korter is al is madame dan wel de eerste week zwaar beledigd, hahah.

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:34

Kan je niet gewoon aan hem vragen of Jessie daar al op mag staan.. Died stond er toch ook al in het begin gelijk?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:40

Als je paard verder niet getraind wordt kun je het krachtvoer rustigaan afbouwen en dat vervangen voor hooi. Hooi mogen ze onbeperkt. Het is veel gezonder dan krachtvoer. Brengt de zuurtegraad in de maag omlaag terwijl krachtvoer deze omhoog brengt en hooi houdt de darmen gezond en zorgt ook nog eens voor lichaamswarmte door het verteringsproces. Let wel op dat je een goede kwaliteit hooi voert. Niet onbeperkt kuil voeren. Hierin zit veel te veel eiwit. Soms zelfs nog meer dan in krachtvoer!

Sisim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:06

fabienne schreef:

Een kilo goed voer geeft ruim voldoende vitamine en mineralen. En gras, vanaf half april ongeveer, geeft dan ook voldoende vitaminen en hoef je geen brok meer bij te voeren.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:38

Er zijn genoeg mogelijkheden om je paard vitaminen en mineralen te voeren zonder dat je daar brok voor nodig hebt.
Pavo heeft speciale brokjes ervoor, Pavo vital heten die. En er zijn ook speciale koeken waar alles inzit.
Andere merken zullen dit ook wel hebben, maar die heb ik nog niet gezien. Met de brokjes en de koeken heb ik goede ervaringen. Alleen voor mij waren de brokjes gewoon het gemakkelijkst.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:46

Sisim, dat van dat gras klopt niet helemaal.

Het gras wat hier in Nederland in de meeste paardenweiden te vinden is is eigenlijk bedoeld voor koeien, en is bedoeld om een zo hoog mogelijke melkproductie te krijgen.

Paarden zijn van nature erop ingesteld om zoveel mogelijk te trekken en daarbij heel veel verschillende soorten grassen en kruiden binnen te krijgen. Ook hadden ze van nature plekken waar ze bepaalde mineralen en zouten konden oplikken. In de tegenwoordige paardenwei is dat echt niet aanwezig.

Als je je paard gezond wilt houden kom je er echt niet met alleen maar (koeien-)gras!

En de meeste fabrikanten hebben hun brokken zó samengesteld dat je er echt wel meer dan 1 kilo per dag van moet voeren om aan voldoende vitaminen en mineralen te komen.

Ik zie graag een voorbeeld van een brok van jou, waarbij ditniet het geval is! Die ga ik dan onmiddellijk hier voeren aan de paarden die toch niet sporten.

Voor sportpaarden wordt het hele verhaal natuurlijk weer anders!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:16

Die ijslander brokken van PAvo geloof ik, maar dan moet je op de site kijken wat precies het voeradvies is.
Anders ben je met een zak Pavo vital waarschijnlijk goedkoper uit.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:57

Ook van die IJslanderbrok moet een paard van 500 kilo die dagelijks een beetje werkt 2,5 kilo per dag hebben hoor! (zie www.pavo.nl)